Lávka spojuje oblast kolem nádraží a sídliště Oskol. Chodci nyní musí k překonání řeky Moravy využít most Karla Rajnocha, který je od lávky vzdálený asi 500 metrů.
Diagnostika lávky je v plánu na první polovinu ledna.
„Dokud nebudou známy její výsledky, lávku zavíráme. Důvodem je mimořádná kontrola lávky po události v Praze. Bezpečnost obyvatel i návštěvníků města je pro nás prioritou. Chceme si být jisti, že zřícení lávky nehrozí. Věřím, že lidé omezení pochopí,“ uvedl starosta Jaroslav Němec.
Mimořádnou kontrolu lávky inicioval poté, co se 2. prosince zřítila v Praze lávka postavená podobným způsobem. Odborníci minulý pátek lávku přes řeku Moravu geodeticky zaměřili (viz též Kvůli neštěstí v pražské Troji kontrolují lávku v Kroměříži, je podobná) a v tomto týdnu prošla mimořádnou prohlídkou.
„Přední tuzemský odborník na mosty Jan Tomek lávku prohlédl a pořídil soupis drobných vad,“ popsal vedoucí odboru správy majetku města a služeb Lambert Hanzal.
Odborníci poté na jednání v Brně stanovili další postup mimořádné kontroly.
„Následovat bude zmíněná diagnostika lávky. Při ní bude betonová konstrukce lávky v nejzatíženějších místech navrtána, abychom mohli prozkoumat zejména stav nosných a předpínacích lan,“ popsal Vlastimil Foltýn z odboru správy majetku města a služeb.
Lávka odolala několika povodním
Termín prací zatím přesně stanoven není, záležet bude i na počasí. Už v těchto dnech ale dělníci na lávce opravují drobné trhlinky na jejím povrchu. I proto radnice nechala lávku uzavřít.
„Z preventivních důvodů není vhodné, aby se na lávce pohybovaly větší skupiny lidí, což by mohlo nastat například při silvestrovských oslavách,“ dodal starosta Němec.
Lávka je pravidelně pod dohledem. Běžné kontroly provádí radnice pravidelně dvakrát do roka, aby se včas zachytily případné změny konstrukce po letní a zimní sezoně.
Jednou za čtyři roky se pak koná velká revize, ta nejbližší měla připadat právě na příští rok. Předloni most obstál i při statických zatěžkávacích zkouškách, které potvrdily, že pěší provoz na něm není nutné omezovat.
Lávka byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů.
Lávka odolala i při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí. Bylo jej tehdy potřeba odstranit, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Bez úhony přežila lávka i povodně v letech 2006 a 2010.