„Nešlo o to přijmout rozhodnutí, jestli budeme stavět, nebo ne, ale otevřít debatu. Rýsuje se určitá možnost, že bychom na tuto dopravu získali dotaci,“ uvedl starosta Vsetína Jiří Růžička.
Nikdo ze zastupitelů se za lanovku otevřeně nepostavil, nechali však analytickou společnost KPMG, která s nápadem přišla, aby na něm pracovala dál.
Dotační peníze se zdají být hlavní motivací. „Ta možnost tady je, město by stavbu neplatilo samo,“ uvedla místostarostka Simona Hlaváčová.
MHD zajíždí jen do spodní části sídliště
Lanovka však nevzešla z analýzy dopravy na Sychrově, z níž by bylo patrné, že jiná možnost není.
„Děláme to přesně opačně, hledáme důvod, jak využít peníze, které se nabízejí,“ reagoval opoziční zastupitel a jeden z kritiků nápadu Michal Berg.
Příklady lanovek ve městě |
Sídliště Sychrov leží na kopci a navíc prakticky celé ve svažitém terénu. Autobusy MHD zajíždějí jen do spodní části, nahoru musejí lidé pěšky a pro část obyvatel je tedy lokalita hůře dostupná.
Navíc se potýká s problémem všech panelákových sídlišť – má málo parkovacích míst.
Řešení se hledá obtížně. Pokud by se měly linky MHD protáhnout, aby zajížděly do vyšších poloh, místa k parkování by ještě ubylo.
S lanovkou počet aut neklesne, je přesvědčený starosta
Sychrov se navíc podle studií vylidňuje. Ale to platí o celém městě.
„Lidé nebudou mít tendenci provozovat své auto, když dostanou alternativu. Aut už nebude potřeba tolik a počet parkovacích míst bude dostatečný,“ uvedl Ondřej Špaček z poradenské a auditorské firmy KPMG.
Tomu ale vedení města nevěří. „Lanovka není náhrada za automobilovou dopravu. Počet aut na Sychrově neklesne,“ mínil starosta.
Nástupní stanice by zřejmě byla na náměstí Svobody, mluvit o přesné trase, rozmístění sloupů a podobně je ale zatím předčasné.
„Líbily se mi reakce obyvatel. Student řekl, ať se na to nedíváme dnešním pohledem, protože lanovka je budoucnost. Senior řekl, ať se toho nebojíme,“ doplnila Hlaváčová.
Dotace má pokrýt až 90 procent nákladů
Společnost, která se specializuje na vyhledávání obchodních příležitostí pro klienty v tuzemsku i zahraničí, však lanovku ve Vsetíně vidí i jako podporu turismu.
Na vrcholu kopce nad sídlištěm začínají značené turistické trasy, v blízkosti Sychrova je i zámek, v němž sídlí Muzeum regionu Valašsko. Tím ale turistické atraktivity místa končí.
Stavba lanovky by byla investicí za zhruba 200 milionů korun. Z vlastního rozpočtu by se do ní město zřejmě nepustilo, v tuto chvíli je podmíněná dotací, která by mohla dosáhnout až 90 procent.
Podle předpokladu by lanovka přepravila za hodinu tisíc cestujících rychlostí 18 kilometrů v hodině.
„Tato varianta představuje nejvýhodnější zajištění dopravní obslužnosti sídliště, byla by až pětkrát rychlejší než autobusová doprava při zachování nižších investičních i provozních nákladů,“ dodal Špaček.