Odmítnutý návrh? To se stává často, říká oceněný zlínský designér

  14:15aktualizováno  14:15
Ladislav Škoda ze firmy Tescoma dostal za návrh čajové konvice Teo cenu, která je pro designéry podobně důležitá jako Oscar pro herce. Šéfdesignér zlínské společnosti v pondělí v německém Essenu převzal prestižní ocenění Red Dot Design Award.

Šéfdesignér Tescomy Ladislav Škoda získal za skleněnou konvici Teo cenuRed Dot Design Award | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Ocenění uděluje mezinárodní porota vybraným výrobkům, které zaujaly svým tvarem nebo funkcí.

"Mám z toho radost, protože pro designéra je to nejprestižnější ocenění," podotkl v rozhovoru pro MF DNES Škoda. "Ještě víc mě těší, že konvice vznikla celá v Česku. Vyvinuli jsme ji ve Zlíně, skleněnou část vyrobili na Sázavě, plastovou v Jeseníkách."

Jeho výrobek uspěl v konkurenci 4 500 produktů z 54 zemí světa, což bylo největší číslo v padesátileté historii soutěže.

Jeden známý mi říkal, že jakmile se dozvěděl o ocenění pro vaši konvici, ihned si ji šel koupit. Jak vám zní taková slova?
Potěší to. Taky se mi ozvalo několik známých, kterým konvice přišla jako zajímavý tip na dárek. (úsměv)

Fotogalerie

Taky ji máte doma?
Mám, včetně různých testovacích prototypů. Přestože máme testovací tým, tak si výrobky beru domů, abych je sám vyzkoušel. Než produkt dopracujeme do výsledné podoby, trvá to až tři čtvrtě roku. Musí projít řadou funkčních, ale i laboratorních testů, aby výrobky odpovídaly legislativě pro materiály ve styku s potravinami.

Co pro vás ocenění Red Dot Design Award znamená?
Vnímám to jako prestižní záležitost, protože podobných soutěží není ve světě mnoho. U nás neexistuje žádná. Hlavně mě těší, že se díky tomuto ocenění firma Tescoma zviditelnila i na scéně mezinárodního designu.

Jak jste se vůbec dostal ke kuchyňskému designu?
Celkem snadno. Tescoma je zlínská společnost a já jsem studoval zdejší katedru designu. Firma zrovna začala expandovat na zahraniční trhy a z toho vzešla nutnost vybudovat vlastní sortiment. Spolupráce s externími designéry se jí neosvědčila, proto oslovili studenty naší katedry.

Nebral jste to jako degradaci?
Po skončení školy, kdy jsem pro firmu začal pracovat, mi to přišlo jako zajímavé zpestření, protože do té doby jsem kuchyňské výrobky nenavrhoval. Ve škole jsem byl zaměřený spíš na transportní design, takže to byla lákavá výzva. Navíc mě imponoval nadšený přístup jednatelů. Byli odhodláni vydat se cestou vlastního vývoje výrobků i přes nejistotu a rizika, která s tím souvisejí.

Jak vznikají vaše návrhy?
Stručně řečeno, nejprve skicujeme své nápady na papír a potom vybraný návrh konstruujeme v reálných proporcích ve 3D počítačovém programu. Z počítačového modelu se pak staví na speciálních 3D tiskárnách testovací prototypy.

Stává se vám, že vás něco napadne na večeři v restauraci a pak si to malujete na ubrousek?
Stává se to v různých situacích, ale nic si malovat nemusím. Když už je nápad jednou v hlavě, tak ho není nutné dávat hned na papír, jako se to říká třeba o spisovatelích.

Ladislav Škoda

Narodil se 9. dubna 1977 ve Zlíně. Absolvoval katedru designu VŠUP a pracuje jako hlavní designér zlínské firmy Tescoma. V pondělí převzal Red Dot Design Award, což je mezinárodně uznávané ocenění v produktovém designu. Jeho hobby jsou dálkové rallye v kategorii enduro nebo testování motorek pro Motocykl magazín.

Jak moc se výrobek liší od skici?
Někdy je výsledek totožný s prvotní ideou, často je však úplně jiný. Na začátku se obvykle zkouší více směrů, které se postupně selektují, než vyústí ve finální návrh.

Už se vám stalo, že jste něco navrhl a neprošlo to?
Často. (smích) Nelze pokaždé vyhovět všem stranám.

Proč?
Důvodů může být spousta. Třeba příliš vysoké předpokládané náklady na výrobu. Dnes je možné vyrobit už téměř cokoliv, akorát není jednoduché, aby si atraktivní výrobek udržel i konkurenceschopnou cenu.

Dojde někdy k tomu, že prošvihnete zadaný termín?
Stanovujeme si reálné cíle. Je třeba práci dobře rozvrhnout, i když kreativní proces se dá stěží načasovat. Někdy je nutné počkat na nápad, jindy přijde okamžitě a vývoj jde rychle. Občas se také stane, že z technologických důvodů se musí návrh od základů přepracovat.

Jak z toho?
Je důležité umět se včas přestat soustředit jen jedním směrem a raději se vydat jinudy. Někdy se k původnímu návrhu s odstupem vrátíme. Člověk díky tomu získá jiný úhel pohledu.

Firma měsíčně uvede na trh skoro třicet novinek. Jste kvůli tomu pod tlakem, abyste to všechno stihli navrhnout?
Kvantita ani rychlost nejsou našimi prioritami. Jde nám hlavně o to, abychom na trh uvedli skutečně dotažené a fungující výrobky. A to je jediný tlak, který na sebe dobrovolně vyvíjíme.

Na který ze svých návrhů jste nejvíc hrdý?
To je stejné jako ptát se, které dítě máte nejraději. Asi ty, které nás v něčem posunuly dopředu. Například linii silikonových výrobků Fusion nebo linii Teo, do které patří i oceněná konvice.

Kde hledáte inspiraci?
Každý z našich designérů z vlastní přirozené potřeby sleduje, co se v této oblasti děje. Novinky nejenom v designu kuchyňských potřeb, ale i nábytku, architektuře interiérů nebo i v automobilovém designu. V každém z těchto oborů jsou inspirativní vlivy.

Design patří k oborům, v nichž konkurence kopíruje. Už se vám stalo, že váš výrobek někdo okopíroval?
Setkali jsme se už s tím, že plagiáty vypadaly naprosto totožně jako odlitky našich výrobků. Proto musíme své výrobky chránit registrací průmyslového vzoru nebo patentu v zemích, kde jsme na trhu. Je to nákladná, ale nutná záležitost.

Baví vás pořád kuchyňský design, nebo přemýšlíte o něčem jiném?
Vzhledem k tomu, že pořád zkoušíme nové věci, a taky rád vařím a jím, mě to baví. Navíc jsem natolik vytížený prací, že nemám důvod uvažovat o změně. (úsměv)

Dopravním prostředkům, hlavně motocyklům, jste se věnoval už při studiu. Pokračujete v tom i teď?
Je fakt, že na vysoké škole jsem dělal nějaké návrhy pro Jawu. I moje diplomová práce byla kabinový motocykl s elektropohonem, který vznikl ve spolupráci s jednou švédskou firmou, kde jsem byl na stáži. Nedávno jsem se zúčastnil soutěže o design českého motocyklu FGR. Takže ano, ale dnes už mám motorky jen jako velké hobby, které vyplňuje většinu mého volného času.

Automobilový design, který je v této oblasti nejsledovanější, vás neláká?
Na ten jsem nikdy neměl ambice, je hodně specifický. Mě vždycky bavil individuální přístup k designu, který v Tescomě mám. Každý z designérů pracuje na vlastním návrhu sám od skici až po přípravu do sériové výroby, i když to samozřejmě průběžně konzultuje. Ale od začátku je tu jeden autor. V automobilovém designu se většinou kreativní přínos jednotlivce rozmělní ve velkém týmu.

Je těžší navrhnout auto a motocykl, nebo účelný výrobek do kuchyně?
Samozřejmě to, co děláme my, je jednodušší a cesta k výsledku je snazší. Auto vyvíjí stovky lidí průměrně čtyři roky, v Tescomě to jednomu designérovi trvá půl roku.

Máte nějaký sen, co byste chtěl vytvořit?
Mám, ale nechávám si ho pro sebe.



Nejčtenější

Vysázet 80 procent listnáčů? Vlastníci s návrhem obnovy lesů nesouhlasí

Zdejší listnatý les je plný nádherných vzrostlých dubů letních nebo jírovců s...

Ministerstvo životního prostředí navrhuje pro Moravskoslezský, Olomoucký a Zlínský kraj, aby se v lokalitách zasažených...

Na medvěda na Valašsku chystají klec. Dobré řešení neexistuje, ví odborník

Medvěda zachytila v úterý ráno fotopast opět na vrcholu kopce Skalica u...

Medvěda tuláka, který škodí na valašských samotách, zřejmě čeká odchyt. Stále víc se přibližuje k lidem, ztrácí...



Proč nešlo udržet Traorého? Grygera vysvětluje nejen odchod opory

Zlínský sportovní ředitel Zdeněk Grygera (vlevo) a trenér Michal Bílek sledují...

Vnímá, že na tom mohli být po skvělém vstupu do sezony ještě lépe. Páté místo a zisk 20 bodů ve druhé reprezentační...

Kvůli obřímu podvádění s recepty už soud vyslechl přes 600 pacientů

Obžalovaný praktický lékař Vladimír Líčeník (vlevo) a lékárník Luděk Konvička u...

Více než šest stovek pacientů, na jejichž jména byly podle obžaloby po dobu šesti let vystavovány fiktivní recepty, už...

Na připravovanou D49 míří další stížnost, aktivistům vadí drobné stavby

Stavba obchvatu. Ilustrační foto

I když soud v létě povolil přípravu úseku dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, termín výstavby se může opět oddálit....

Další z rubriky

Muž hledal přes inzeráty lásku a auto, žena ho podvedla nabídkou obojího

Ilustrační snímek

Pokus staršího muže najít si známost a zároveň koupit auto zneužila žena z Přerovska. V novinách objevila jeho dva...

Filmový festival se zaměří na objevování, připomene i cestovatele Zikmunda

Miroslav Zikmund na představení knihy Století Miroslava Zikmunda ve Zlíně.

Objevování a poznávání bude hlavním tématem nadcházejícího 59. ročníku zlínského filmového festivalu pro děti a mládež,...

Ve Zlíně jdou nakonec s ANO a STAN do koalice lidovci, Piráti a ODS

Budova zlínské radnice na náměstí Míru.

Ve Zlíně po turbulentním vývoji má vzniknout koalice pěti stran. Primátora si nárokuje vítězné ANO, vládnout chce spolu...

Adecco spol. s r.o.
Přimo pod kmen: Operátor/-ka výroby, Rožnov pod Radhoštěm, svozová doprava

Adecco spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 22 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz