Mládě rysa srazilo auto mezi Lidečkem a Lužnou na Vsetínsku.

Mládě rysa srazilo auto mezi Lidečkem a Lužnou na Vsetínsku. | foto: Michal Bojda, Hnutí Duha

Rychlost aut kvůli šelmám v Beskydech nesnížíme, rozhodly kraje

  • 9
Na úsecích silnic, kudy v Beskydech migrují velké šelmy, se bude nadále jezdit bez omezení. Návrh ochránců přírody na snížení rychlosti aut v nočních hodinách neodsouhlasil Zlínský ani Moravskoslezský kraj.

Šestnáct úseků silnic prvních a druhých tříd zařadili ekologové na seznam míst v Beskydech, kde by měla auta v noci jezdit pomaleji. Tím by neohrozila velké šelmy, které se tudy pohybují.

Šlo například o cesty mezi Lidečkem a Lužnou, Horní Bečvou a Bumbálkou, Valašským Meziříčím a Hostašovicemi nebo Bílou a Ostravicí.

„Jsou to většinou uzoučké úseky, které zvěř nemá šanci minout. Jinde jí v migraci brání domy, ploty nebo voda,“ popsal ředitel Správy CHKO Beskydy František Jaskula.

Dobře patrné je to na vrchu Pindula mezi Rožnovem pod Radhoštěm a Frenštátem pod Radhoštěm, kde silnici z obou stran lemuje hustý les.

„Pravidelně nám tu přechází jedna z rysic a podle stop víme, že i spousta další zvěře. Každá kolize, které se vyhneme, je dobrá. Jak pro řidiče, tak pro zvíře,“ poznamenal Jaskula.

Střety aut se zvěří ve vybraných lokalitách nejsou výjimečné. A bohužel se to týká i zmíněných šelem. Hned dvě rysí mláďata zahynula předloni pod koly aut u Lidečka (více zde) a Dolní Bečvy (podrobnosti zde).

Přesto úředníci ani jednoho z oslovených krajských úřadů omezení rychlosti neschválili. Tvrdí, že respektovali doporučení policie a správců silnic, kteří byli proti.

„Negativní stanovisko jsme zaujali vzhledem k plynulosti dopravy. Náhlé snížení rychlosti v nočních hodinách by mohlo na silnicích způsobit problémy. Pokud auto nečekaně zpomalí, může mít řidič jedoucí za ním potíže rychle zareagovat,“ konstatoval šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Pachové ohradníky už nefungují, zvířata si na ně zvykla

Zlínský kraj aspoň potvrdil, že by se na zmíněných problematických místech měly objevit dopravní značky upozorňující na zvýšený výskyt zvěře.

„Zároveň jsme doporučili učinit ochranná opatření ve formě pachových ohradníků, případně plašičů zvěře,“ uvedla mluvčí hejtmanství Renata Janečková.

Právě pachové ohradníky ale podle Jaskuly přestávají plnit svou funkci. V případě šelem, které mají pro migraci už tak velmi omezené prostory, je prý jejich využívání navíc velmi nevhodné.

„Ohradníků je už dnes v krajině takové množství, že si zvěř přivykne a časem na ně přestane reagovat,“ nastínil.

Výrazněji vstříc vyšel ochráncům přírody sousední Moravskoslezský kraj. Ten také chystá pořízení výstražných značek, které ale navíc doplní dodatkové tabulky doporučující snížit rychlost na 70 kilometrů v hodině.

U silnic v severovýchodní části CHKO Beskydy se navíc objeví už letos na jaře.

„Jde o rozumné řešení. Se Zlínským krajem se pokusíme v příštích měsících navázat další jednání. Požádáme jej, aby pokud to bude možné, převzal model z Moravskoslezského kraje,“ naznačil Jaskula.