Zdá se to neuvěřitelné, ale ani taková úprava křižovatky u Bezměrova nedaleko

Zdá se to neuvěřitelné, ale ani taková úprava křižovatky u Bezměrova nedaleko Kroměříže nedonutí řidiče dát přednost. (4. listopadu 2011) | foto: Policie ČR

Křižovatku smrti u Bezměrova zkrotí kruhový objezd, zatím je na papíře

  • 10
Nechvalně známá "křižovatka smrti" u Bezměrova na Kroměřížsku se nejspíš dočká přestavby na mnohem bezpečnější kruhový objezd. Po vzniku křížení silnic v roce 2009 tam nastala změna přednosti v jízdě, což způsobuje desítky - i tragických - nehod.

Stavební úřad v Kroměříži schválil územní rozhodnutí, v němž se s rondelem počítá. Kdy se začne stavět, se zatím neví.

"Rozhodnutí nenabylo právní moci. Budeme pokračovat ve fázích projektové přípravy," uvedl za investora chystané stavby ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Křižovatku silničáři přestavěli v roce 2008, když budovali přivaděč na D1 od Kojetína. Změnili přednost, na což si řidiči nemohli zvyknout. Stavba byla navíc podle Pavla Skládaného z Centra dopravního výzkumu špatně projektována, protože na řidiče z vedlejších silnic dělala širokým nájezdem dojem, že jsou na hlavní.

Celkem se tam od roku 2008 stalo nejméně 48 nehod, většinou kvůli nedání přednosti. "Menší nehody nám řidiči nehlásí, takže není vyloučeno, že jich bylo víc," připouští mluvčí kroměřížské policie Simona Kyšnerová.

Tři mrtví a 55 zraněných

Počet nehod u Bezměrova

  • Rok 2008 - 18 nehod
  • Rok 2009 - 7 nehod
  • Rok 2010 - 12 nehod
  • Rok 2011 - 10 nehod
  • Rok 2012 - 1 nehoda
  • Rok 2013 - 0 nehod

Zdroj: Policie ČR

Rok po otevření se na křižovatce stalo 18 nehod a čekalo se, kdy tam někdo zemře. Stalo se to 8. července 2011. Felicia se tam srazila s dodávkou a výsledkem byli tři mrtví (více zde). Při ostatních haváriích se zranilo 55 lidí.

Za tři měsíce se u křižovatky objevily značky Stop a Zákaz předjíždění, přibyly ostrůvky, akustické brzdy a nátěry, které zkracují brzdnou dráhu. Jen pár dní nato se tam přesto srazila dvě auta.

Dopravní specialista Skládaný tehdy prohlásil, že nejlepším řešením by byl kruhový objezd.

"To je nejbezpečnější typ křižovatky. Je o dvě třídy bezpečnější než jakkoliv řešená průsečná křižovatka," řekl tehdy.

Letos změna nepřijde, teprve začalo úřední kolečko

Rozhodnutí vydal kroměřížský stavební úřad 12. června. Průměr kruhového objezdu má být 35 metrů, tedy o něco větší než u dnešní křižovatky.

Příjezdové cesty od Brna a Kroměříže se rozšíří a na všech čtyřech ramenech vzniknou bezpečnostní ostrůvky. Uprostřed kruhového objezdu bude travnatá plocha a celá křižovatka bude nasvícena stožáry s lampami. Policie změnu vítá.

"Na tu křižovatku jsme se zaměřili. Provádíme tam kontroly, a když máme bezpečnostní akce, krouží vrtulník obvykle i nad tímto místem," sdělila Kyšnerová.

Pokles nehod, který statistiky vykazují, podle ní ještě neznamená, že je na stavbu rondelu pozdě. "To, že se tam teď žádná nehoda nestala, ještě neznamená, že se to někomu, kdo to tam nezná, nemůže stát. I kdyby měl ten kruhový objezd zachránit jediný život, je to dost," zdůraznila mluvčí.

Dotazy na to, kdy se očekávaný kruhový objezd začne stavět, jsou však zatím podle ředitele zlínské pobočky ŘSD vzhledem "k rané fázi úředního kolečka" předčasné.

"Stavba se určitě nebude realizovat v letošním roce," uvedl ředitel Chudárek.

Na křižovatce u Bezměrova se za šest let stalo 48 nehod, při kterých tři lidé zemřeli a 55 se jich zranilo.

Na křižovatce u Bezměrova se za šest let stalo 48 nehod, při kterých tři lidé zemřeli a 55 se jich zranilo.