Kruhový objezd vyšel na 4,5 milionu korun.

Kruhový objezd vyšel na 4,5 milionu korun. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Křižovatku smrti u Bezměrova nahradil bezpečný kruhový objezd

  • 7
Jediná křižovatka smrti, která byla ve Zlínském kraji, je pryč. Nebezpečné křížení u Bezměrova na Kroměřížsku definitivně nahradil kruhový objezd.

Scénář byl pokaždé stejný. Řidič, který vyjížděl z vedlejší silnice, nedal přednost vozidlu na dálničním přivaděči.

Obvykle ho pak náraz odmrštil mimo křižovatku. Snížit počet nehod u Bezměrova nepomohlo ani reflexní zvýraznění dopravních značek či červená brzdná dráha.

Sedm let poté, co původní výpadovku na Brno přeťala jiná silnice, se místo změnilo na okružní křižovatku.

„Stavba je hotová. O víkendu už skončila i dopravní omezení a začíná zkušební provoz,“ potvrdil šéf Ředitelství silnic a dálnic Zlínského kraje Karel Chudárek.

Prokletím křižovatky byla „psychologická přednost“ a také to, že nová hlavní cesta byla široká na tři jízdní pruhy.

Řidič, který do ní vjel, tam proto strávil poměrně hodně času.

Přestavba stála čtyři a půl milionu korun

Přestavbu navrhovala policie i odborníci z Centra dopravního výzkumu. A hlavně samotní řidiči.

Označení křižovatka smrti si místo vysloužilo v létě roku 2011, kdy tady zahynuli tři lidé.

Velmi vážná byla i nehoda z letošního srpna, kdy se ve dvou vozech zranilo deset lidí, včetně dětí.

Celkem si místo od roku 2008 připsalo 53 nehod.

Počet nehod u Bezměrova

Rok 2008: 18 nehod

Rok 2009: 7 nehod

Rok 2010: 12 nehod

Rok 2011: 10 nehod

Rok 2012: 1 nehoda

Rok 2013: 2 nehody

Rok 2014: 3 nehody

Zdroj: Policie ČR, údaj za rok 2014 zahrnuje období do 31. října.

„Bylo to místo, kde se změnilo uspořádání přednosti v jízdě a svádělo k vysokým rychlostem,“ uvedl Jindřich Frič z vedení Centra dopravního výzkumu.

Nová křižovatka o průměru 35 metrů přišla na 4,5 milionu korun. Její stavba trvala několik měsíců, během kterých řídily dopravu semafory. Jestli to pomohlo, ukáže čas.

Obecně platí, že kruhový objezd je nejbezpečnější řešení vůbec. Jen minimálně na něm dochází k bočním střetům, které jsou nejrizikovější, navíc snižuje rychlost, takže minimalizuje následky nehod.

„To všechno je pravda, samozřejmě se ale nedá říct, že kruhový objezd zcela zabrání nehodám,“ podotknul Frič.

Ostatně to potvrzuje i příhoda ze stavby. Nepozorný řidič projel křižovatkou rovně, aniž by zaznamenal, že se na ní staví.

„V řadě nehod hraje roli obrovská neukázněnost řidičů. A pak jim nedokáže zabránit vůbec nic,“ upozornil Chudárek.

Osvětlení zatím chybí

O tom, že se křížení změní, rozhodly úřady přesně před rokem. Stavba samotná nijak technicky obtížná nebyla, hodně času ale zabralo dát dohromady „papírovou“ etapu.

V křižovatce se totiž nepotkávají jen dvě silnice, ale také dva kraje a čtyři různí správci komunikací. Jediný technický problém nastal u osvětlení. Elektřina by se musela ke křižovatce přivádět ze zhruba dvoukilometrové vzdálenosti.

Odborníci se navíc neshodovali na tom, jestli je osvětlení vůbec nutné. Proto zatím schází.

Chráničky pro případné protažení kabelů jsou ale připravené. Pokud by se jimi v budoucnu přece jen elektrika vedla, provoz už by to neomezilo.

Po přivaděči na dálnici D1 se jezdí už sedm let, přesto si řidiči na změnu přednosti nezvykli. Řešit takové místo kruhovým objezdem je v zahraničí běžné a vyzkoušené.

Do zimy ještě silničáři ve Zlínském kraji dokončí i další významnou stavbu. Nový vjezd do areálu Tomy v Otrokovicích bude hotový v nejbližších dnech. Stavba za víc než 100 milionů korun výrazně uleví lidem ve městě, kterým dosud jezdily desítky kamionů a nákladních vozů denně pod okny. Finišují i velkoplošné opravy vozovek.