Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Kroměříž a Otrokovice chtějí obchvat zdarma, znovu osloví ministra

  • 2
Krátké úseky dálnic u Kroměříže a Otrokovic scházejí na seznamu komunikací, za něž by řidiči od příštího roku měli přestat platit. Starostové obou měst, která trápí přívaly aut, to ještě chtějí změnit.

Když ministr dopravy Dan Ťok oznámil, na kterých pěti krátkých úsecích dálnic nebudou řidiči od příštího roku potřebovat známku, v Kroměříži byli nemile překvapení. Počítali s tím, že se na seznamu objeví i krátký úsek dálnice D1, který v roce 2010 vznikl z obchvatu města.

„Doufám, že je to jen informační šum a že ministerstvo nedopatřením nezohlednilo dosavadní jednání,“ reagoval poslanec a kroměřížský místostarosta Radek Vondráček.

Vondráček spolu se starostou města Jaroslavem Němcem o zrušení platby jednal přímo s Ťokem a vypadalo to na shodu názorů. Navíc všichni tři reprezentují hnutí ANO. Nestalo se.

„Čekali jsme od toho víc. Pořád ale doufáme, že i náš dálniční obchvat bude bez poplatku,“ věří Němec.

Místní argumentují tím, že dálnice slouží jako obchvat, a když je za peníze, tak řada řidičů jezdí raději přes město. Centrum Kroměříže tak bývá v dopravních špičkách ucpané auty.

„Projet městem trvá i půl hodiny,“ upozornil Vondráček.

S tím souvisí znečištění vzduchu, vysoká hlučnost a také bezpečnost chodců a řidičů, která je v hustém provozu nižší (více o situaci v Kroměříži čtěte zde).

„Plánuju proto schůzku s ministrem dopravy,“ poznamenal Němec.

Dva úseky kolem Brna, tři v Čechách

Ťok ale zatím hodlá zrušit poplatky jenom na těchto cestách:

  • úsek D1 Kývalka – Brno (8 km), Brno – Holubice (7 km),
  • úsek D3 Čekanice – Měšice (3 km),
  • úsek rychlostní komunikace R6 Jesenice – Cheb sever (7 km),
  • úsek rychlostní komunikace R10 Bezděčín – Mladá Boleslav (5 km).

„Jde o úseky dálnic, které navazují na silnice první třídy a řidiči po nich musejí projet, aby mohli pokračovat. Nepovažujeme za férové, aby na takových krátkých úsecích platili,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Má tedy jít o úseky dálnic, které navazují na stávající cesty a jinak by se musely složitěji objíždět. Do této kategorie podle ministerstva úseky u Kroměříže a Otrokovic nespadají.

„U nás ale jiná objízdná trasa není, jen přes centrum města,“ zdůraznil Němec. A právě tudy řidiči jezdí, aby ušetřili.

Otrokovice vítají, že ministr vůbec začal situaci řešit

V Otrokovicích je to podobné: hotová je zatím polovina obchvatu, která navazuje na rychlostní silnici R55 z Hulína (o plánech na pokračování R55 čtěte zde).

Takže auta se musejí vždy vrátit na průtah městem, který je tak často ucpaný. Anebo jedou přes centrum rovnou.

„Sepíšeme dopis ministrovi, ve kterém ho upozorníme na situaci v Otrokovicích. Jsme přesvědčeni, že bychom také měli dostat výjimku,“ prohlásil starosta Jaroslav Budek s tím, že mu placení za polovinu obchvatu přijde nesmyslné.

Vedení Otrokovic o změnu usiluje několik let, zatím však neúspěšně. Budek ale oceňuje, že ministerstvo dopravy začalo tuto problematiku vůbec řešit.

„Cítíme teď větší šanci uspět,“ podotkl Budek.

Seznam není definitivní

Také Kroměříž bojuje o změnu už delší dobu. První pokus tamní politici učinili již krátce po otevření dálnice. Naděje obou měst ale ještě ztracené nejsou, protože i samo ministerstvo nepovažuje výčet úseků bez poplatků za definitivní.

„Ministr je připravený vést se zástupci krajů a měst na toto téma debatu. Neznamená to ale, že bychom všechny obchvaty osvobodili od poplatků,“ upozornil Neřold.

Změny začnou platit příští rok a nemusí je schvalovat vláda. Půjde o vyhlášku ministerstva.

Otrokovice ještě doufají, že by se příští rok mohlo začít s dostavbou obchvatu, což by pro místní obyvatele znamenalo velkou úlevu. Město je významný železniční i silniční dopravní uzel.

V současné době jsou nezpoplatněné úseky dálnic a rychlostních silnic především u Prahy a Ostravy. Řidiči na ně najedou ale i u Karlových Varů nebo za Pískem. (mapu zpoplatněných a nezpoplatněných úseku najdete zde)