Politický kabaret Ovčáček čtveráček ve zlínském divadle

Politický kabaret Ovčáček čtveráček ve zlínském divadle | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Divadla ve Zlíně i Hradišti jsou srovnatelná s Prahou, zhodnotili kritici

  • 4
Nebojí se přinést na jeviště politické téma. Mají výborné herce a promyšlenou dramaturgii i rekordní návštěvnost diváků. Obě profesionální divadla ve Zlínském kraji se mají čím chlubit. Potvrdila to i čtyřicítka expertů, které si divadla ve Zlíně a Uherském Hradišti pozvala ke zhodnocení jejich úrovně.

„Zlínskému a hradišťskému souboru se politizací umělecké výpovědi nevyrovná žádná z prestižních pražských scén,“ uvedl v Divadelních novinách kritik Jan Kerbr.

„V hlavním městě jsou totiž ožehavá témata ‚vyhrazená‘ alternativním, případně poloamatérským sdružením,“ poukázal.

Kerbr byl jedním z téměř čtyř desítek odborníků, kteří se nedávno ve Zlínském kraji zúčastnili přehlídky Zarás.

Písmeno „s“ na konci slova není pravopisnou hrubkou, ale odkazem na název druhého souboru.

Městské divadlo Zlín a Slovácké divadlo uspořádala tuto akci poprvé. Na východ Moravy byli pozváni kritici, režiséři, recenzenti, ředitelé a další tvůrci napříč celou zemí. V podstatě se jednalo o obnovený nápad z konce 90. let, kdy se ve Zlíně poprvé uskutečnila akce Naráz.

„Dostat odborníky na druhý konec republiky je problém. Je to sem prostě daleko. Ale pro nás je kritika potřebná jako zpětná vazba i jako prostředek, jak se dostat lidem více do povědomí,“ vysvětlil ředitel zlínského divadla Petr Michálek.

Většinou pozitivní reakce

Hosty čekal nabitý čtyřdenní program, do kterého se vešla čtyři představení na každé ze dvou regionálních scén.

Pozvání přijala například Eva Kejkrtová Měřičková, ředitelka Dejvického divadla, což je jedno z nejvyhledávanějších českých divadel vůbec.

Přijeli také šéfredaktor Divadelních novin Josef Herman, kritička Lenka Dombrovská nebo uznávaný režisér Zdeněk Dušek.

Zlínští herci nabídli Ovčáčka čtveráčka, Prodanou nevěstu, Dobré mravy a Tartuffa.

V Uherském Hradišti byly na programu hry Autista - Moje zatracené nervy, Večer na psích dostizích, Kniha o hřbitově a Nepřítel lidu.

Po představení pak odborníci mezi sebou diskutovali a jejich reakce byly většinou pozitivní.

„Všechna představení, která jsem viděla, byla velmi zajímavá. Dramaturgií, zpracováním i výkony. Byla z nich cítit koncentrovanost herců, kterou nerozptylovala lákadla, jako jsou pro soubory v blízkosti Prahy třeba film a televize,“ zhodnotila Kejkrtová Měřičková.

„Znám dobře scénu brněnskou, ostravskou, libereckou i jiné. A pravdou je, že úroveň obou vašich divadel je srovnatelná se zbytkem republiky,“ domnívá se Kerbr.

„Děláme kulturu, ve které nejde o byznys, ale o komunitu“

Obě divadla si navíc potvrdila, že mohou bez problémů spolupracovat. Nejen v rámci dalšího ročníku přehlídky Zarás, ale i během roku.

„Konkurujeme si - a to je dobře. Zlínské divadlo má jinou dramaturgii a možnosti, ale jsem strašně rád, že je tak blízko. Děláme kulturu, ve které nejde o byznys, ale o komunitu,“ naznačil ředitel Slováckého divadla Michal Zetel.

Propojení scén vítají i odborníci. Může totiž přinést lepší a širší nabídku pro diváky.

„Pokud je mi známo, dramaturgické plány tato dvě divadla vzájemně konzultují, aby si nekonkurovala v konkrétních titulech. To je u divadel, která byla v letech dřívějších stavěná do rolí rivalů, velmi dobrá vizitka ve smyslu likvidace bariér,“ vysvětlil divadelní režisér Zdeněk Dušek, jenž ve Zlíně nastudoval Figarovu svatbu a v Hradišti nejnověji Nepřítele lidu.

Fakt, že si obě profesionální scény vzdálené od sebe pouhých třicet kilometrů navzájem diváky „nepřetahují“, dokládají poslední čísla o návštěvnosti. V krajském městě dosáhli na rekord v podobě 136 814 diváků, v Uherském Hradišti to bylo přes 93 tisíc diváků.