Na českých železnicích škoda způsobená zloději v posledních čtyřech letech roste. Ilustrační snímek.

Na českých železnicích škoda způsobená zloději v posledních čtyřech letech roste. Ilustrační snímek. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Ze železnice zmizely stovky metrů měděných lan, zloděje vezl opilý řidič

  • 7
Více než tři sta metrů měděných lan ukradl ze železniční trati mezi Vsetínem a Jablůnkou zloděj. Policisté jej dopadli při noční silniční kontrole, převážel jej i s lupem opilý řidič. Podle správce trati nebyla bezpečnost na železnici krádeží bezprostředně ohrožena, případ však potvrzuje rostoucí aktivitu zlodějů na dráze.

Vůz Citroen Berlingo zastavili policisté z valašské Jablůnky v pondělí kolem půl páté ráno za obcí ve směru na Ratiboř. Při standardní silniční kontrole nadýchal sedmačtyřicetiletý řidič ze Vsetína 1,11 promile alkoholu.

Policisté prohlédli vozidlo důkladněji a objevili smotané lanové dráty.

"Domnívali se, že měděná lana pocházejí z železniční trati mezi Jablůnkou a Vsetínem, což se později, po kontrole dráhy kompetentním pracovníkem, potvrdilo," uvedla vsetínská policejní mluvčí Lenka Javorková.

Noční řidič prý o krádeži nevěděl

Řidiče auta poté, co si vyslechl podezření z trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky, policisté propustili. "O krádeži údajně nevěděl, měděné dráty kamarádovi pouze převážel," doplnila Javorková.

Třiačtyřicetiletého muže z Jablůnky policisté v úterý obvinili z trestného činu krádeže, za což mu hrozí až pětileté vězení. Odcizením 340 metrů měděného propojovacího lana o průměru jednoho centimetru z trakčního vedení způsobil škodu za 50 tisíc korun.

Jak závažná byla krádež pro úsek železnice mezi Jablůnkou a Vsetínem? "Tato lana 'pouze' napínají trakční vedení a jsou několikanásobně jištěná. Krádež tedy nepřerušila ani neohrozila bezpečnost železničního provozu," ujistil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiáš.

Přibývá organizovaných skupin

Podle údajů správce železnice aktivita zlodějů na českých tratích roste. Zatímco v roce 2009 znamenaly krádeže škodu 20 milionů korun, loni už to bylo 31 milionů.

"Nejčastěji se kradou měděné kolejnicové propojky a měděná lanová propojení všeho druhu, která jsou dlouhá i několik desítek metrů. Z tohoto důvodu tam, kde je to možné, se už v dnešní době měděná propojení nepoužívají a nahrazují se ocelovými lany s větším průřezem," doplnil Illiáš.

Škoda způsobená zloději na dráze

2009: 20 milionů korun

2010: 25 milionů korun

2011: 22 milionů korun

2012: 31 milionů korun

S krádežemi na železnici jsou podle něj největší potíže v Ústeckém kraji, Praze a na Ostravsku.

"Počet krádeží se přímo úměrně odvíjí od výše výkupních cen barevných kovů na trhu. Jelikož poslední dobou ceny nijak neklesají a neexistují žádné účinné legislativně podložené restrikce, trend krádeží je jednoznačně vzestupný. Mění se nám i podíl dobře organizovaných skupin. Ty se zapojují do stále více krádeží. Roste i drzost zlodějů," upozornil mluvčí SŽDC.

Také proto správce železnice vydal katalog součástek, které jsou z dráhy, a proto se nemají vykupovat. Katalog zamířil do všech policejních služeben a do většiny sběren. Ke stažení je také na webových stránkách SŽDC.