Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec kočičích hlav? Kostky na hlavních cestách nahradí asfalt

  8:50aktualizováno  8:50
Ještě po válce z nich silničáři dělali silnice. V 70. letech ale dlážděné kostky neboli „kočičí hlavy“ začal nahrazovat asfalt a po revoluci je firmy výhodně prodávaly do Německa na historická centra. Od té doby kostkovice postupně mizí. I letos vymění silničáři ve Zlínském kraji další stovky metrů.
(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Martin Stolař, MAFRA

„Je to přežitek, který postupně vymizí. Možná tolik nevadí v uličkách, ale na frekventovaných cestách ano,“ popsal trend posledních let náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.

Dlážděné silnice, do kterých se zabodávaly podpatky, klouzalo to po nich i při dešti a při jízdě nebylo v autě slyšet jediné slovo, přitom svého času měla snad každá obec. Nahradily totiž do té doby prašné cesty a vytvořily první jednotný a trvalý povrch.

Jen na Uherskohradišťsku ještě před pěti lety bylo přes deset kilometrů dlažby. A to jen na hlavních, tedy krajských, silnicích. Další kočičí hlavy byly na obecních cestách. Teď je jich o tři kilometry méně a letos zmizí další.

Třeba v Nivnici se kostkovice táhne středem obce a měří přes půl kilometru. A zatímco ještě před patnácti lety převládal názor, že kostky jsou přirozeným a vítaným retardérem, který zpomaluje dopravu kolem obou škol, kostela i obecního parku, dnes je situace jiná. Většina místních lidí plánovanou výměnu za asfaltový povrch schvaluje.

„Dlažba je hlučná, namrzá, klouže to po ní, vlní se, špatně se opravuje a je nebezpečná,“ vyjmenoval starosta Nivnice Miroslav Vykydal.

Řada obcí si na kostkovici cení historického vzhledu

Není jediný. Kostky v letošním roce nahradí asfalt i ve Zlechově, Hluku nebo Napajedlích.

„Jsem zastáncem toho, že k obci kočičí hlavy patří, ale jen v nějaké uličce, protože na hlavním tahu je to nesnesitelné,“ vysvětlil dlouho plánovanou výměnu starosta Zlechova Ondřej Machala.

Právě kvůli historickému vzhledu si kostky pořád zachovávají třeba ve Strání, v Bystřici pod Hostýnem, Buchlovicích nebo na Velehradě.

V Kostelanech nad Moravou mají kostkovici dokonce na sedmdesáti procentech obecních cest. Na radnici jsou totiž přesvědčení, že kostky se snadněji opravují. A i kdyby se jich někdy chtěli zbavit, tratní rozhodně nebudou. Kostky jsou pořád zajímavým artiklem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Při dopravní nehodě na hlavním tahu mezi Hulínem a Kroměříží v neděli zemřel...
Chodce bez reflexních prvků srazilo v mlze auto, muž na místě zemřel

Osobní auto v neděli ráno smrtelně zranilo chodce, který se pohyboval na frekventované hlavní silnici mezi Hulínem a Kroměříží. V době nehody byla mlha a...  celý článek

Radovan Dalajka u Krajského soudu ve Zlíně.
Kauza firmy Morávia-Chem a obchody s nelegálním lihem se vrací k soudu

Zlínský krajský soud zrušil předchozí osvobozující rozsudky týkající se Radovana Dalajky, někdejšího šéfa Morávia-Chemu. V obnoveném řízení se bude znovu...  celý článek

Divoké prase (ilustrační foto)
Elitní policejní střelci začnou lovit divočáky v oblasti zasažené morem

Šestnáct policejních odstřelovačů se večer poprvé zapojí do lovu divočáků v oblasti zasažené africkým morem prasat na Zlínsku. Použijí speciální střely, které...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA PLÁNOVÁNÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 25 000 - 33 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.