Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec nadějí, modernizace trati a nádraží ve Zlíně začne nejdřív za 14 let

  16:59aktualizováno  16:59
Železniční trať z Otrokovic do Vizovic vedoucí přes Zlín se letos měla dočkat renovace. Plánované opravy za astronomické 4 miliard korun, se však nakonec odsouvají. A co víc: Na řadu se dostanou nejdříve v roce 2025.
Moderní vlaky se mezi Otrokovicemi a Vizovicemi ještě dlouho prohánět nebudou. Ilustrační foto

Moderní vlaky se mezi Otrokovicemi a Vizovicemi ještě dlouho prohánět nebudou. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Po fázi očekávání následovala fáze zklamání. Parafráze výroku českých cimrmanologů se naprosto přesně hodí k situaci kolem plánované modernizace železniční trati Otrokovice-Zlín-Vizovice.

Až do letošního ledna nebylo totiž jasné, kdy projekt za 4 miliardy korun, díky němuž by do Zlína jezdilo více vlaků a město by získalo moderní nádraží, začne.

Loni se kvůli razantním škrtům ministra dopravy Víta Bárty ocitl na slepé koleji, pak ale šance na jeho uskutečnění vzrostly. Teď to s ním opět vypadá špatně. Přestože byl letošní termín zřejmě už tabu, realita předčila nejhorší očekávání místních.

Komfortní cestování je v nedohlednu

Ministerstvo dopravy totiž nakonec zařadilo elektrifikaci zlínské železnice na seznam akcí, na něž nebude mít peníze až do roku 2025.

"Uznáváme, že je to potřebná akce, ale museli jsme dát přednost jiným," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. "Musíme počítat pouze s těmi projekty, na které skutečně budeme mít peníze."

Odkázal přitom na superstrategii ministra Bárty, kterou před pár dny představil. Kvůli ní se Zlínu vzdálila vidina luxusnější vlakové dopravy. Elektrifikace počítala s tím, že by jezdilo víc vlaků mezi Vizovicemi a Otrokovicemi. Navíc by byly komfortnější - s klimatizací a bezbariérovým nástupem. Přibyly by i přímé vlakové spoje do Kroměříže a Olomouce.

True

O tom si teď mohou obyvatelé Zlína nechat jenom zdát. Stejně tak o výstavbě nového, moderního nádraží místo současného, pro krajské město naprosto nedůstojného.

"Hluboce s tím nesouhlasím. Vynaložilo se na přípravu projektu už hodně peněz, mělo by se v něm pokračovat," zlobí se náměstek zlínského hejtmana Libor Lukáš. "Dobrá infrastruktura je nutným předpokladem konkurenceschopnosti státu i našeho kraje," dodal.

"Pro Zlín je to dost smutná zpráva," přidal se zlínský radní Pavel Jungmann. Oba ale věří, že se ještě podaří peníze najít, aby rekonstrukce začala mnohem dříve než v roce 2025. Nejen jim dává Ptačinský určitou naději.

"Ministerstvo dopravy má třetinový rozpočet oproti minulým letům. Ale pokud se objeví další peníze, třeba i z jiných zdrojů, budeme za ně chtít dělat akce, které jsou zatím stranou," naznačil Ptačinský. "Šance tedy jsou," doplnil.

Dvě třetiny nákladů by pokryly peníze z Bruselu

Investorem elektrifikace je Správa železničních dopravních cest, která počítá s tím, že až dvě třetiny z nákladů dostane od Evropské unie. Musí však nejprve počkat na to, až bude štědrý i stát.

Pro Zlín je elektrifikace o to důležitější, že silnice do Otrokovic je přetížená a stále se ji nepodařilo rozšířit v celém úseku. Železnice jí mohla hodně odlehčit a zároveň zrychlit dopravu mezi oběma městy. "Nebylo by správné veškeré přípravy na elektrifikaci tratě zastavit," podotkl zlínský zastupitel Miroslav Šenkýř.

Náměstek hejtmana Lukáš kritizuje i celou Bártovu superstrategii, protože podle něho jde proti plánům Zlínského kraje i republiky. Doufá proto, že se ještě změní. Ministr dopravy ale na své strategii prozatím nic měnit nechce.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Citát Tomáše Bati v předvolebním materiálu Svobodných.
Baťa by volil naši stranu, napsali Svobodní na Facebooku

Tomáš Baťa by ve sněmovních volbách hlasoval zřejmě pro Svobodné. To není prognóza politologů, ale tvrzení samotných Svobodných ve Zlínském kraji, které...  celý článek

Kolem ohnisek výbuchů v muničním skladu ve Vrběticích je stanoven téměř...
Za lesy u muničních skladů dostanou vlastníci tři roky po výbuších zálohu

Po třech letech konečně první vstřícný krok. Vláda pošle do Vlachovic na Zlínsku alespoň částečnou náhradu za pozemky, k nimž nemají jejich majitelé po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.