Valašský kolář staví pro České Velenice repliku trolejbusu z roku 1907

  • 12
Na mimořádné zakázce pracuje už několik měsíců kolář Augustin Krystyník. Ve své dílně na Valašsku staví repliku téměř sto let starého trolejbusu, který začátkem minulého století jezdil na trase mezi jihočeskými Českými Velenicemi a rakouským Gmündem. Právě tudy bude od července jezdit i chystaná replika.

„Je to krásná práce,“ říká třiašedesátiletý řemeslník z Nového Hrozenkova.

Fotogalerie

S nabídkou postavit repliku trolejbusu značky Mercedes electrique Stoll z roku 1907 ho před necelými dvěma lety oslovilo muzeum a radnice z Českých Velenic.

„Při výrobě vycházím z několika dobových fotografií a nákresů,“ přiblížil vyučený kolář.

Zajímavostí je, že každý trolejbus, který Mercedes před sto lety pouštěl do provozu, měl mírně jiný vzhled.

„Bylo to tím, že karoserie dodávalo několik různých firem,“ vysvětlil Krystyník.

Troleje budou pouze fiktivní, stroj pojede na baterie

Jako základní materiál mu slouží světlé jasanové a tmavší jilmové dřevo.

„Stromy vyrostly u nás na Hrozenkově. Dřevo z nich je přírodně vysušené, díky čemuž má obrovskou hutnost a tvrdost,“ připomněl.

Do konce roku by měla být zčásti oplechovaná karoserie s okny hotová. Následně karoserie spočine na už hotovém kovovém podvozku. Vozu nebudou chybět ani světla, blinkry a samozřejmě troleje.

„Jsou ale pouze fiktivní. Trolejbus budou ve skutečnosti pohánět baterie osazené na podvozku,“ popsal Krystyník.

Ostrý provoz na jihu Čech začne v červenci

Více než pět metrů dlouhý a bezmála dva metry široký vůz uveze na dřevěných lavicích v interiéru stejně jako před lety osm pasažérů.

Jeho zadní část navíc sloužívala jako prostor pro přepravu poštovních balíků a zavazadel. Maximální rychlost, kterou replika může jet, je 18 kilometrů v hodině.

V lednu či únoru by se mohli trolejbusem svézt první zájemci.

„První prezentační jízdu chceme uspořádat po Novém Hrozenkově. Druhou zřejmě uděláme ve Vsetíně. Teprve pak trolejbus odvezou do Českých Velenic,“ sdělil kolář.

Od července by pak měl vůz nárazově jezdit po asi kilometr dlouhé trase mezi nádražím v Českých Velenicích a náměstím v sousedním Gmündu, stejně jako v letech 1907 až 1916.