Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Díky nízkým cenám benzinu autodopravci ušetří statisíce, jízdné nezlevní

  • 3
Ceny pohonných hmot jsou nejnižší za posledních sedm let, což přináší úspory autodopravcům i řidičům. Dopad na ceny jízdného či školné v autoškolách to ale mít nebude.

Úspory v řádech milionů korun počítá v poslední době díky mimořádně nízkým cenám pohonných hmot autodopravce ČSAD Vsetín. Ve srovnání s únorem loňského roku ušetří na sto kilometrech jízdy autobusu až 150 korun.

Vozový park firmy přitom čítá skoro 270 vozů, které za rok dohromady najezdí kolem 14 milionů kilometrů

„Ceny pohonných hmot jsou nízké. Pro nás to znamená úspory, takže budeme moci víc investovat do obnovy vozového parku nebo odbavovací techniky,“ přiblížil ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Průměrné ceny pohonných hmot

Natural 95 / Nafta

  • Zlínsko
    26,52 / 24,77
  • Vsetínsko
    26,77 / 24,57
  • Kroměřížsko
    27/33 / 25,29
  • Hradišťsko
    27,06 / 25,48
  • Zlínský kraj
    26,85 / 24,99
  • ČR
    26,88 / 25,07

Zdroj: CCS (k 18. únoru)

Jízdné však stejně jako další autodopravci snižovat nebude, přestože jsou ceny benzinu a nafty extrémně nízké. „Nemuselo by to nutně znamenat, že nám přibudou cestující, takže by to mohlo způsobit i pokles tržeb,“ míní Holubář.

Ceny dál padají

Přitom pád cen pohonných hmot je mimořádný: ještě předloni v létě stál litr kolem 37 korun, loni spadl na třicet a v současné době klesl pod 25 korun. To je vůbec nejméně za posledních sedm let.

Ve Zlínském kraji se cena Naturalu 95 jen za poslední týden snížila o 46 haléřů a už stojí litr v průměru necelých 27 korun. Nafta spadla o 20 haléřů na 25 korun. Na některých pumpách jsou ceny ještě nižší, a to vše díky poklesu cen ropy, jejíž nabídka převyšuje poptávku.

Řidiči tak ušetří hodně peněz, žádné služby ale výrazně nezlevní.

„Nafta tvoří zhruba 30 procent nákladů, dalšími položkami jsou mzdy a mýto. Úspory registrujeme, nejsou zanedbatelné, ovšem ani ne zásadní. Ceny můžeme snížit jen o jednotky procent,“ přiblížil Lubomír Vinter, člen představenstva společnosti Zlíntrans, která se zabývá nákladní dopravou.

„Výhodnější by pro nás bylo, kdyby se snížilo mýto,“ doplnil.

Zlevňování nechystají

Majitele zlínské autoškoly Petra Vrlu pokles cen nafty taky těší, ovšem ani v jeho případě to není nejzásadnější položka.

„Pomůže nám to, ale rozhodující to není. Největší vliv na cenu školného má plat učitele, tvoří přes půlku nákladů,“ nastínil Vrla.

Proto o snížení školného neuvažuje. Už teď je podle něho na hranici možného, aby neutrpěla výuka.

Zlevňovat zboží nebudou ani obchodníci.

„Máme úspory, avšak ne výrazné,“ řekl s ohledem na stále klesající ceny pohonných hmot Petr Zelík, majitel slušovické firmy Oxalis, která se zabývá nákupem a prodejem čaje a kávy.

Ušetří i hasiči a záchranáři

Kromě firem těší pokles cen i hasiče a záchranáře.

„Ušetříme hlavně na benzinu, který bereme do osobních vozů na čerpacích stanicích. Naftu pro výjezdovou techniku máme v úložištích, jež doplňujeme jednou za tři čtyři měsíce. Měla by vydržet do března,“ přiblížil mluvčí zlínských hasičů Libor Netopil.

Bude však záležet na tom, kolik výjezdů budou hasiči mít. Podle Netopila by s ohledem na současný relativní klid mohla nafta vydržet v úložištích i déle.

„Máme auta pořád na cestách, takže náklady na jejich provoz jsou nižší,“ podotkl mluvčí záchranné služby Petr Olšan.

Čím déle nízké ceny vydrží, tím to bude pro firmy výhodnější. Ovšem neplatí to plošně. Pumpaři nad tím nejásají, ovšem na druhou stranu si ani nestěžují.

„Když koupíme pohonné hmoty za nižší cenu, tak je za nižší cenu i prodáme. Kopírujeme ceny ropy,“ nastínil Jan Bravenec, jednatel firmy Alitron, která je jedním z největších prodejců pohonných hmot na Zlínsku.

Vývoj cen ropy si však netroufá odhadnout. Mohly by však ještě padat. „Pro české řidiče je příznivé i postupné zhodnocování koruny vůči americkému dolaru,“ sdělil ČTK analytik firmy Finlord Boris Tomčiak.