Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modernizace staré trati do Zlína má klíčový posudek, začít má za tři roky

  14:06aktualizováno  14:06
Elektrifikace železniční trati Otrokovice – Zlín – Vizovice nebude škodit životnímu prostředí, investor jen musí splnit několik podmínek. Takový je závěr řízení EIA. Příprava akce pokračuje a na přelomu let 2019 a 2020 by se mohlo stavět.

Díky elektrifikaci a zdvoukolejnění mají vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit v pravidelných patnáctiminutových intervalech. | foto: vizualizace: archiv zlínského magistrátu

Jde o modernizaci 25 kilometrů železniční trati za skoro 12 miliard korun, která několikanásobně zlepší komfort cestování mezi Otrokovicemi, Zlínem a Vizovicemi. Nákladný projekt, který vede zčásti i obytnou zástavbou, získal jeden z klíčových dokumentů: kladné stanovisko v procesu EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí.

„S výsledky EIA se seznamujeme, podmínky či připomínky však nejsou zásadního charakteru a pochopitelně je zohledníme v další fázi přípravy,“ nastínila Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem akce.

Fotogalerie

Ministerstvo životního prostředí v rámci řízení EIA s projektem už jednou souhlasilo, jenže plány se pak změnily a vše se muselo odehrát znovu. Odborníci ale opět shledali, že modernizace trati nebude příliš škodit, když se splní několik podmínek.

„V rámci zpracování dalších stupňů projektové dokumentace je nutné zajistit provedení neprůhledných protihlukových stěn v nerušivém barevném provedení tak, aby co nejlépe splynuly s pozadím,“ zní jedna z podmínek.

A myslí se nejen na lidi, ale i na zvířata. V další podmínce se píše o tom, že je třeba „zajistit migrační prostupnost pro vydru říční pod mosty přes Dřevnici a Lutoninku“ a při odhlučnění fasád přilehlých domků je nezbytné nejdříve zjistit, zda v nich nehnízdí rorýs.

„V místech, kde jsou překročené hygienické limity, jsou navrženy protihlukové stěny chránící obytnou zástavbu před hlukem. Obecně lze říct, že jen vlivem rekonstrukce kolejí a železničního svršku se hluk utlumí o 3 až 4 decibely,“ upřesnil Martin Hryzbil, který má v SŽDC projekt na starost.

Zvýší se počet a rychlost vlaků

Aktuální souhlasné stanovisko umožňuje, aby příprava pokračovala podle plánu. „Během měsíce plánujeme vypsání soutěže na zpracování projektové dokumentace,“ přiblížila Šubová.

Do konce roku SŽDC podá žádost o územní rozhodnutí, které chce získat příští rok. Musí také vykoupit, případně vyvlastnit, protože jde o veřejně prospěšnou stavbu, asi dva tisíce pozemků.

Pokud se to podaří, SŽDC chce mít v roce 2019 stavební povolení. Na přelomu let 2019 a 2020 by se pak mohlo začít stavět, hotovo by bylo na konci roku 2023.

Plánované úpravy zastaralé železniční trati spočívají v její kompletní elektrifikaci a zdvoukolejnění mezi Otrokovicemi a Zlínem. To by v důsledku přineslo zásadní zlepšení železničního spojení mezi krajským městem a okolními městy.

Mezi Zlínem a Otrokovicemi by vlaky jezdily každých patnáct minut, mezi Zlínem a Vizovicemi každou půlhodinu. Maximální rychlost by se měla zvýšit z dnešních 60 kilometrů v hodině na 100 kilometrů. A aby bylo cestování co nejrychlejší, zruší se některé zastávky mezi Zlínem a Otrokovicemi.

Současně má vzniknout i dopravní terminál ve Zlíně

Na modernizaci trati navazuje výstavba dopravního terminálu ve Zlíně, obě akce se musí uskutečňovat současně.

„Souhlasné stanovisko EIA je jedním z důležitých kroků. Je to impulz, abychom dál připravovali dopravní terminál,“ nastínil náměstek zlínského primátora Patrik Kamas.

Podle něho je připravena potřebná změna územního plánu a rada bude do měsíce schvalovat smlouvy města se soukromými majiteli, aby místo křižovatky Vodní ulice s vjezdem na autobusové nádraží mohl vzniknout kruhový objezd.

V rámci terminálu zaniknou stávající budovy vlakového i autobusového nádraží. Nová výpravní vlaková budova bude blíže k centru města, autobusové nádraží se přisune k sousednímu nadjezdu. Nedaleko vyroste nová komerční budova (o plánované podobě čtěte zde).

Železniční tunel v Otrokovicích, dva silniční nadjezdy ve Zlíně

Na elektrifikaci se těší i v Otrokovicích, kde pod tamní frekventovanou kvítkovickou křižovatkou povedou koleje v tunelu, který bude dlouhý 200 metrů.

„Přes křižovatku už nebudou jezdit vlaky, takže se tam situace zjednoduší,“ těší otrokovického starostu Jaroslava Budka. „Když se podaří dokončit dálniční obchvat města, bude to ještě lepší. Obě akce by se ale neměly dělat současně,“ doplnil.

S dokončením obchvatu by silničáři mohli začít už příští rok, takže termínově by na sebe projekty mohly navazovat.

Kromě tunelu budou na trati ještě dva zajímavé technické úseky: na Podvesné a v Prštném ve Zlíně se koleje zanoří pod zem a přes ně povede nadjezd pro auta.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí dle okresů pro Zlínský kraj:

Volby do senátu

Ve volbách do Senátu 2018 se ve Zlínském kraji volí v obvodech 77 - Vsetín a 80 - Zlín. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, bude druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Na Zlínsku se toulá medvěd mimo lesy, kvůli houbařům nemá klid

Medvěda zachytila v úterý ráno fotopast opět na vrcholu kopce Skalica u...

Na Valašsku se potuluje mladý medvěd. Postřehli jej už lidé na řadě míst jihovýchodně od Zlína, nejnověji zvíře...



Zlín - Ostrava 1:2, ve žhavé bitvě se trefil i Baroš

Zlínský kapitán Petr Jiráček (vpravo) kontroluje míč před Adamem Jánošem z...

Ostravští fotbalisté si po minulé porážce se Spartou spravili chuť. V předehrávce 9. kola první ligy zvítězili ve žhavé...

Nepřátelský závěr na Slovácku. Fauly, výčitky, zranění i nevhodné gesto

Slávista Vladimír Coufal křičí bolestí po zákroku Filipa Kubaly ze Slovácka.

Ostré zákroky, které přinesly zranění. Vulgární nadávky, výčitky i nevhodné gesto. Ligový souboj fotbalistů Slovácka...

KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...

Další z rubriky

Vsetínské interně chybí lékaři, dočasně se musí zavřít

Pavilon interního oddělení Vsetínské nemocnice.

Internímu oddělení Vsetínské nemocnice chybí lékaři. Až do 8. října je proto omezený provoz příjmové ambulance....

Ve Zlíně se za poslední roky neudělalo téměř nic, říká lídr lidovců

Lídrem kandidátky KDU-ČSL pro komunální volby ve Zlíně je právník Aleš Dufek.

MF DNES a iDNES.cz přinášejí před komunálními volbami rozhovory se zlínskými lídry. Další respondentem je Aleš Dufek,...

Politici ve Zlíně slibují MHD zdarma, město by vyšla na čtvrt miliardy

Ilustrační snímek

Zástupci zlínské ČSSD jsou už osm let mimo městskou radu a protože to chtějí změnit, lákají před komunálními volbami na...

Najdete na iDNES.cz