Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obří vodní cesta zamíří do vlády, dopady na Baťův kanál nejsou známé

  12:01
Jeho definitivní a detailní podoba bude vznikat ještě několik let. Základní představa o propojení českých vodních cest s těmi evropskými prostřednictvím průplavu Dunaj–Odra–Labe už je ale jasná a studie proveditelnosti teď míří ke schválení do vlády.
Vizualizace vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe

Vizualizace vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe | foto: Ministerstvo dopravy ČR

Do jaké míry obří stavba za více než 500 miliard korun zasáhne obce a obyvatele v okolí řeky Moravy a Baťova kanálu, však zatím říct nelze.

„Studie sice říká, že je to technicky možné, ale detaily, které jsou pro nás zásadní, se teprve budou řešit. Pak budeme znovu jednat s krajem a obcemi, po jaké trase by průplav mohl vést,“ prohlásil Pavel Cenek, ředitel Závodu střední Morava Povodí Moravy, který má Baťův kanál ve své správě.

Mezinárodní vodní cesta má propojit řeky Dunaj, Odra a Labe a umožnit jednodušší vodní dopravu se severními i jižními státy Evropy. Obří stavba by měla měřit přes 400 kilometrů a náklady se odhadují na více než 500 miliard korun.

Kromě zmíněných řek počítá průplav Dunaj-Odra-Labe i s řekou Moravou. Starostům ve Zlínském kraji už se podařilo změnit trasu, kterou ministerstvo dopravy původně navrhlo. Nelíbilo se jim totiž, že by procházel Baťovým kanálem, protože by to podle nich znamenalo konec vodní turistiky.

„Ale ani tato varianta pro mě nic neřeší. Pořád mi nikdo nevysvětlil, proč je průplav užitečný a proč by se měl stavět,“ reagoval starosta Spytihněvi Vít Tomaštík.

„Uvažovaný vodní koridor nebude tak monstrózní, jak si možná veřejnost myslí,“ tvrdí Michael Trnka ze společnosti Aquatis, která studii zpracovávala.

„Tady je řada výhod, protože řeka Morava je regulovaná, upravená a nebudou potřeba velké zásahy. Například u Spytihněvi má v podstatě parametry uvažovaného vodního koridoru,“ poukázal Trnka.

Starostové z Olomouckého kraje jsou proti

Studie protov poslední variantě počítá s tím, že průplav se ve Spytihněvi odkloní od řeky Moravy společně s Baťovým kanálem. Vedl by mezi ním a řekou přes pole a protnul by i pár slepých ramen Moravy. Na začátku Starého Města se pak má vrátit do trasy kanálu, který se opět spojuje s Moravou.

Detailnější informace zatím studie neobsahuje. Není proto jasné, po jakých pozemcích by průplav vedl, které unikátní stavby na Baťově kanále by zůstaly zachované a které ne, nebo jestli by stavebníci museli kanál na některém místě posunout.

Povodí Moravy jako správce historické vodní cesty k plánům obří investice zatím mlčí.

„Nás primárně zajímá vodohospodářské řešení, které ve studii nebylo řešené, proto svůj postoj v této fázi nemůžeme sdělit. Potřebujeme plány průplavu posoudit z hlediska odtokových poměrů a pohlídat, aby nezhoršoval průchody povodní nebo celkovou vodní bilanci v tomto území,“ naznačil mluvčí PMO Petr Chmelař.

Povodí od letošního roku začne upravovat břehy Baťova kanálu od Veselí nad Moravou po Vnorovy. Investice se vyšplhá na více než 50 milionů korun.

O studii proveditelnosti jednali i účastníci mezinárodní konference Plavební dny, která se uskutečnila ve Zlíně. Dokument podporují a doporučují ho ke schválení vládě.

„Studie ukazuje, že tento průplav je technicky realizovatelný, ekonomicky efektivní, prospěšný z hlediska dopravy, případné střety s životním prostředím jsou řešitelné a má i funkce prospěšné v boji se suchem,“ sdělil Pavel Fošumpaur, předseda Českého plavebního a vodocestného sdružení.

Proti studii se naopak postavili starostové v Olomouckém kraji, kteří podepsali společné memorandum. Obávají se toho, že vodní koridor rozdělí jejich území a naruší krajinu, že bude mít negativní vliv na zdroje pitné vody nebo že zabere velké množství kvalitní zemědělské půdy.

Naopak Přerov, ve kterém se mají řeky střetávat a kde má vzniknout velký přístav, s plány souhlasí.

Autor:
  • Nejčtenější

Při nehodě zemřel řidič osobního auta, srazil se s náklaďákem plným kamení

25. března 2024  14:33,  aktualizováno  26.3 8:35

Tragická nehoda nákladního a osobního auta uzavřela v pondělí dopoledne provoz na silnici mezi...

Tehdy a teď. Fotografie ukazují, jak se proměnila známá místa ve Zlíně

23. března 2024  13:57

Některá místa se příliš nezměnila, jiná dostala moderní tvář, další už neexistují. Muzeum ve Zlíně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za med bychom neměli chtít méně než 200 kč za kilo, říká včelař. A bojí se sršní

26. března 2024

Premium Díky nezvykle teplému únoru se příroda probudila o dost dříve, než bývá běžné. Rozkvetla řada...

Babiččiny zelové kraslice měl v pracovně i císař, říká krasličářka z Hradiště

22. března 2024  15:56

Nová techniku zdobení velikonočních vajíček se poprvé objevila před více než sto lety. Tehdy ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Firma Cream už plánuje bytovky na Rybníkách, chce vybudovat novou čtvrť

25. března 2024  8:56

Zlínští zastupitelé v únoru rozhodli o změně územního plánu, podle které se může východní polovina...

Zlín porazil Litoměřice a vynutil si v semifinále první ligy sedmý zápas

28. března 2024  20:16

Zlínští hokejisté zvítězili v šestém utkání semifinále play off první ligy doma nad Litoměřicemi...

Připadá mi, že jsem v sále nejstarší, říká kapelník kultovní Mňágy a Žďorp Fiala

28. března 2024

Premium Před pár dny oslavil šedesátiny, plánuje se „dohrabat“ k dalším kulatinám a mezitím si dělá radost...

Vydří trojčata dovádějí v tropické hale zoo, úspěšný odchov se podařil potřetí

28. března 2024  12:56

Zlínská zoo představila vydří mláďata narozená koncem letošního ledna. Návštěvníci už je mohou...

Otrokovice si pořídí první radar, bude krotit rychlé řidiče v Kvítkovicích

28. března 2024  8:54

Mnoho řidičů, kteří jezdí přes otrokovickou část Kvítkovice, si nedělá hlavu s dodržováním...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...