(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Martin Stolař, MAFRA

Od cest ve Zlínském kraji mizí stromy, nových sází silničáři jen zlomek

  • 4
Podle statistik je Zlínský kraj jedním z nejhorších v obnově alejí podél cest. Zatímco ekologové proti tomu protestují, odborníci na dopravní bezpečnost upozorňují, že stromy bezprostředně u silnic jsou stejným rizikem jako billboardy.

Když loni zmizela čtyřkilometrová třešňová alej mezi Dolním Němčím a Nivnicí, řada místních čekala, že na stejném místě brzy porostou stromy nové. Jenže se tak nestalo.

„Pochopili bychom, že kvůli rekonstrukci silnice bylo stromy nutné vykácet, ale nikdy by nás nenapadlo, že ty dřeviny nikdo nenahradí jinými,“ zmínila rozhořčeně Vlasta Ondrová z ekologického sdružení Pantoflíček.

Stromy ve Zlínském kraji

Kácení v roce 2014

  • Pěstební a zdravotní důvody: 1 029 stromů
  • Investiční výstavba: 325 stromů
  • Ohrožení bezpečnosti: 0 stromů
  • Bezprostřední ohrožení: 0 stromů

Výsadba v roce 2014

  • Výsadba podél silnic: 590 stromů

Zdroj: Ředitelství silnic Zlínského kraje

Takový postup je podle ní častý a znamená jediné - stromy od cest nenávratně mizí.

„Je to alarmující. Za poslední roky na Uherskohradišťsku zmizely desítky kilometrů alejí. I když často mají stavební firmy ve smlouvě, že vykácené stromy musí nahradit, neděje se to,“ prohlásila Ondrová.

Tento trend potvrzují i statistiky sdružení Arnika, které se zaměřuje na ochranu životního prostředí.

V roce 2013 byl v obnově stromořadí Zlínský kraj druhý nejhorší v Česku. Na čtrnáct vykácených stromů u silnic připadl jen jeden vysazený. V tom je kontrast například oproti Pardubickému kraji, který měl poměr tři nové na jeden poražený strom.

Loni pak krajští silničáři porazili necelých čtrnáct set stromů, zatímco vysadili pouze šest set.

Náraz do stromu bývá tragický

„Není to tak, že bychom svévolně ničili stromořadí. Nejčastěji kácíme kvůli špatnému zdravotnímu stavu stromů a zajištění bezpečnosti provozu,“ konstatoval provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.

Podle něj navíc nedochází k souvislému kácení stromořadí, ale jednotlivých stromů podle požadavků policie či odborů životního prostředí.

„Spolupracovali jsme i s ochranáři, například při natírání aleje u Uherského Ostrohu reflexní bílou barvou, aby byla pro řidiče bezpečnější. Osobně nejsem rád, že zeleň mizí. Ale je to přirozené, krajina se vyvíjí,“ řekl Berecka.

Problém s obnovou dřevin představují vysoké náklady na pořízení sazenic a následnou údržbu. Loni vyšly silničáře na necelé dva miliony korun.

Dalším podstatným problémem, na který poukazují, je bezpečnost.

„Stromy v těsné blízkosti silnic jsou velmi nebezpečné. Stejně jako jakákoliv jiná pevná překážka, například billboard. Náraz do takových objektů mívá většinou tragické následky,“ připomněl krajský koordinátor Besipu Zdeněk Patík.

Potvrzuje to například nedávná nehoda u Jarošova, kde řidič srazil chodce a při následném nárazu auta do stromu zemřel i jeho spolujezdec (více zde).

„Mrzí mě, že alejí ubývá, ale z hlediska bezpečnosti je to správně,“ konstatoval Patík.

Kraj chce stromořadí u silnic zachovat

Proti tomu se však vymezují ochránci přírody. „Při dodržování bezpečnostních předpisů k nehodám nedochází. Navíc stromořadí u cesty má na řidiče psychologický efekt, že si netroufne jet takovou rychlostí jako ve volné krajině,“ reagoval mluvčí Arniky Jan Vávra.

Krajský radní Ivan Mařák, který má na starosti životní prostředí, se domnívá, že stromořadí u silnic jsou lidovým prvkem, který by se měl zachovat i do budoucna.

„Samozřejmě se musejí vykácet ovocné dožité stromy. Bohužel se stává, že dřeviny, kterými se nahradí, pak vydrží jen krátce,“ dodal.

Ve Zlínském kraji se kompenzuje ztráta stromů u silnic výsadbou na jiných místech. Ekologové však toto řešení nevidí příliš rádi. Zdůrazňují, že smysl je v tom, že stromy rostou právě u vozovky. Zadržují totiž vodu a filtrují zplodiny z aut.