Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K dálnici u Hulína dojedete stotřicítkou, na D1 ale musíte zpomalit

  14:47aktualizováno  14:47
Po silnici R55 mezi Hulínem a Otrokovicemi mohou řidiči opět jezdit rychlostí až 130 km/hod. Dosavadní omezení na stokilometrovou rychlost už neplatí, protože stavební firma již vyměnila svodidla, která nesplňovala bezpečnostní normy. Paradoxní je, že na navazující dálnici D1 musí řidiči opět zpomalit, zde totiž problémy se svodidly přetrvávají.
Svodidla na nové dálnici nesplňují bezpečnostní normy. (Ilustrační snímek)

Svodidla na nové dálnici nesplňují bezpečnostní normy. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Je to jediná dálnice, která vede do Zlínského kraje. Rychlostí 130 kilometrů za hodinu, která je na dálnicích nejvyšší povolená, tam ale dál jezdit nikdo nesmí. Nový úsek D1 z Kroměříže do Hulína totiž lemují svodidla, kvůli kterým musejí řidiči zpomalit na stovku. Podle ministerstva dopravy mohou být nebezpečná.

Zatímco po úseku R55, která na D1 navazuje, od pondělí můžete jezdit "stotřicítkou", tady to pořád nejde. Společnost Skanska, která tuto část dálnice stavěla, ale tvrdí, že je vše v pořádku. S kontrolami svodidel začala hned v půli ledna, kdy ministerstvo dopravy problém zveřejnilo (o nevyhovujících svodidlech čtěte zde).

"Bezprostředně poté jsme zahájili vnitřní audit všech zabudovaných částí. Nenalezli jsme nic, co by ohrožovalo bezpečí silničního provozu a co by omezovalo například povolenou rychlost jízdy," říká Leoš Verner z firmy Skanska.

Na konci února dala společnost výsledky kontroly k dispozici zástupcům Ředitelství silnic a dálnic, které si stavbu objednalo. Na dálnici je ale rychlost pořád omezená na stovku.

ŘSD: čtyřicet procent svodidel nevyhovuje

"Máme audit, ve kterém stojí, že čtyřicet procent svodidel na tomto úseku nevyhovuje bezpečnostním normám," uvedla mluvčí Ředitelství Martina Vápeníková. "Stále čekáme, že to Skanska na vlastní náklady odstraní."

A v čem je hlavní problém? Vypadá to, že řidiči v kraji doplácejí na odlišné označení částí některých svodidel.

"Dílčí nesrovnalosti v označování některých prvků řešíme s naším dodavatelem svodidel a s jejich výrobcem," upřesnil Verner. Jak dlouho ale bude na D1 do Kroměříže stále viset značka s číslicí 100, zatím nikdo neumí odhadnout.

"Skanska měla čas na výměnu svodidel do konce února. To nedodržela, tak se s nimi snažíme jednat dál. Je to ale komplikované," povzdechla si Vápeníková.

Zbytečných potíží s jedinou dálnicí, která do kraje vede, lituje i hejtman Stanislav Mišák. "Je to škoda, že to zatím dopadlo takhle, ale my bohužel nemáme nástroje, jak to ovlivnit," krčí rameny hejtman.

Jinde se problém se svodidly podařilo vyřešit. Od pondělka mohou řidiči opět jezdit stotřicítkou na silnici R55, která na dálnici navazuje v Hulíně a vede do Otrokovic. Její stavbu zajišťovala společnost Eurovia. "Provedli jsme výměnu částí svodidel, u kterých chybělo označení dodavatele. Konkrétní výměnné práce trvaly zhruba týden," řekla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Kde přesně se stala chyba, ale ani tato firma netuší. "V současné době stále pokračuje šetření toho, kde a z jakého důvodu k pochybení došlo," dodala Štočková.

Skanska nespolupracuje, kritizoval firmu Bárta

Vášně rozvířil ministr dopravy Vít Bárta (VV), který se v nedělních Otázkách Václava Moravce nechal slyšet, že Skanska nechce spolupracovat, přitom u ní ministerstvo reklamuje stavby za téměř miliardu korun. To stavební společnost popírá.

Mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský se k tomu ale příliš nechtěl vyjadřovat. "Obraťte se prosím přímo na Ředitelství silnic a dálnic, které vede jednání se zhotoviteli," podotkl. "My jsme jen zastřešující organizace, z jejich podkladů jsme vycházeli i v Otázkách Václava Moravce."

Bártův razantní postup možná někoho překvapil, ale představitelům Věcí veřejných v kraji se líbí.

"Já jeho kroky plně podporuji, jde vidět, že spíš než politikem je manažerem," pochválil ministra zlínský zastupitel za VV Rudolf Chmelař. "Přál bych si, aby se nám brzy splnilo přání o lepší dopravní dostupnosti do kraje," poznamenal.
Ministr Bárta si silnic ve Zlínském kraji poměrně všímá. Nedávno například poslal neočekávaně 100 milionů korun na výkup pozemků kolem I/49 a R49.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Devítipatrová stavba obchodního domu je od třicátých let minulého století...
Baťovskému obchodnímu domu chybí výztuž stropů. Na stavbě se šetřilo

Baťovský obchodní dům ve Zlíně potřebuje zpevnit stropy, při jeho opravě se totiž ukázalo, že v nich bylo málo výztuže. Ukazuje se tak, že firma Baťa na...  celý článek

Jasénka tančila i přímo v ulicích jihokorejského města Anseong
Vsetínští folkloristé se vrátili z Koreje, diváky nejvíce zaujal cimbál

Soubor valašských písní a tanců Jasénka se vrátil z Jižní Koreje, kde se zúčastnil Mezinárodního folklorního festivalu ve městě Anseong. Návštěvníci nejvíce...  celý článek

Citát Tomáše Bati v předvolebním materiálu Svobodných.
Baťa by volil naši stranu, napsali Svobodní na Facebooku

Tomáš Baťa by ve sněmovních volbách hlasoval zřejmě pro Svobodné. To není prognóza politologů, ale tvrzení samotných Svobodných ve Zlínském kraji, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.