Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je ztrátová, ale rušit se nebude. Trať do Zborovic čeká na „objevení“

  8:44aktualizováno  8:44
Několik obcí na Kroměřížsku, které protíná trať mezi Kroměříží a Zborovicemi, si může být jistých, že ještě pár let budou moci železnici využívat. Ačkoliv je trasa ztrátová a kraj na ni musí doplácet, aby ji udržel v provozu, nikdo ji v nejbližších letech rušit nechce. Naopak existují plány, jak ji zatraktivnit.

Trať Kroměříž-Zborovice oslavila 130 let jízdou historickým vlakem. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Trati, která vznikla před 130 lety, hrozí zánik už několik let. Využívá ji málo lidí. "V rámci Zlínského kraje je to pravda. Ale v celé zemi jsou stále v provozu i tratě, které jsou ještě slabší. A přežívají," řekl Martin Šůstal ze společnosti Kroměřížská dráha, který věří, že železnice do Zborovic má budoucnost.

Až turisté objeví Chřiby, bude na trati jezdit víc lidí

"Vede krásnou krajinou, která je vstupní branou do Chřibských vrchů. Ty teprve čekají, až je turisté objeví. Věřím, že i 140. narozeniny oslavíme a že tudy vlaky ještě jezdit budou," dodal Šůstal.

Oslavy výročí "na kolejích" jsou pravděpodobné, protože udržet dopravu na trati chce i Zlínský kraj. Na její provoz v letošním roce naštěstí našel peníze. "Musíme ale vyřešit, co bude dál," řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Drozd.

O osudu lokálky mezi Kroměříží a Zborovicemi mohou rozhodnout cestující: pokud budou lidé trať využívat, budou na ní vlaky jezdit. "Chceme obyvatele kraje motivovat k tomu, aby z osobních aut přesedli do vlaků a autobusů. Pracujeme na tom, abychom jejich komfort zvýšili. Spoje na sebe musejí navazovat a musí jich být dost, aby dali lidé přednost veřejné dopravě," vysvětlil Drozd. To se má změnit do dvou let.

Koleje mohou posloužit v příměstské dopravě

Šůstal vidí budoucnost dráhy Kroměříž-Zborovice také v příměstské dopravě. Kroměříž se totiž neustále rozrůstá. A právě podél dráhy se počítá s další výstavbou rodinných domů. "Na trati je nová zastávka Oskol a klidně mohou přibýt další, třeba u Vážan. Rozhodně jí dávám šanci, lidé budou potřebovat dojíždět do práce a do škol," věří Šůstal.

Trať do Zborovic postavili v roce 1881 jako součást sítě, která spojovala cukrovary v okolí. O rok dříve vznikla trať z Hulína do Kroměříže. Ta do Zborovic je druhou nejstarší železnicí na Kroměřížsku. Několikrát se uvažovalo i o jejím rozšíření, nakonec ale zůstalo u jednokolejné tratě, po které jezdí lokálka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jasénka tančila i přímo v ulicích jihokorejského města Anseong
Vsetínští folkloristé se vrátili z Koreje, diváky nejvíce zaujal cimbál

Soubor valašských písní a tanců Jasénka se vrátil z Jižní Koreje, kde se zúčastnil Mezinárodního folklorního festivalu ve městě Anseong. Návštěvníci nejvíce...  celý článek

Devítipatrová stavba obchodního domu je od třicátých let minulého století...
Baťovskému obchodnímu domu chybí výztuž stropů. Na stavbě se šetřilo

Baťovský obchodní dům ve Zlíně potřebuje zpevnit stropy, při jeho opravě se totiž ukázalo, že v nich bylo málo výztuže. Ukazuje se tak, že firma Baťa na...  celý článek

V trase budoucí dálnice D55 u Napajedel už pracují archeologové.
Archeologové zkoumají místa, kudy povede obchvat Otrokovic

Otrokovice jsou zase kousek blíž vytouženému dálničnímu obchvatu. Nedaleko sousedních Napajedel už vjela do trasy plánované dálnice D55 těžká technika a na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.