Přes 30 milionů korun půjde příští rok na vybudování cyklostezky na Tyršově nábřeží a ve Výletní ulici u Dřevnice. Je to scházející úsek, po jehož dokončení bude možné projet středem města bezpečně na kole podél řeky. Přípravné práce začaly už letos, celkové náklady jsou zhruba 50 milionů korun.
Nejvíce investic, které jsou obsažené v rozpočtu města na příští rok, se týká právě dopravy. Dohromady tam má jít přes 100 milionů korun.
Další velkou akcí je úprava třídy 2. května nedaleko centra města za téměř 40 milionů a Středové ulice na Jižních Svazích, kde vznikne i cyklostezka, za celkem 25 milionů korun.
„Bude možné investovat opět několik stovek milionů korun. Přesnou částku budeme znát po uzavření hospodaření v roce 2018 a převedení přebytku z něj do nového roku,“ přiblížil ekonomický náměstek primátora Bedřich Landsfeld ze STAN.
Kdy opraví kino, náměstí, tržnici nebo zimní stadion?
Na investice je v rozpočtu zatím vyčleněno necelých 212 milionů, se započtením přebytku to může být 300 až 400 milionů korun. Na přelomu února a března příštího roku by vedení města mělo upřesnit a zastupitelé následně schválit další zásadní investice.
Radniční koalice ANO, STAN, KDU-ČSL, ODS a Pirátů už zveřejnila programové prohlášení, v němž nechybí zásadní projekty, jako je obnova Velkého kina, modernizace náměstí Míru, rekonstrukce tržiště Pod Kaštany a Zimního stadionu Luďka Čajky či úpravy parku za divadlem.
Otázka ale je, kdy začnou a kdy skončí. Většina z projektů není ve fázi, že by se s nimi mohlo začít příští rok, ale až v horizontu následujících čtyř let.
„Opravdu velké akce s největší pravděpodobností zahájíme po stavební stránce, ale v tomto volebním období je nedokončíme,“ nastínil primátor Jiří Korec z ANO.
Zastupitelé rozpočet schvalovali ještě před tím, než bylo programové prohlášení na světě, což některým opozičním politikům vadilo. Současně nebyli spokojení s tím, že je v návrhu hospodaření města uvedeno málo investic.
„Nemáme k dispozici investiční plán, který zasáhne do hospodaření města. Stavět rozpočet bez pevného investičního plánu je možná zbytečná práce,“ reagoval opoziční zastupitel z hnutí Zlín 21 Čestmír Vančura.
„Rozpočet primárně neřeší investiční výdaje, ale provozní výdaje, investice řešíme zpravidla začátkem roku,“ řekl Landsfeld.
Růst platů úředníků bude městskou kasu stát 25 milionů
Rozpočet je navržený jako mírně přebytkový, když příjmy jsou 1,581 miliardy a výdaje 1,576 miliardy korun. Zásadní změnou oproti minulému roku je to, že provozní výdaje byly navýšené o více než sto milionů korun. Celkem jsou 1,36 miliardy korun.
„Jde o největší navýšení za dobu, co jsem na radnici (osm let, pozn. red.). Hlavním důvodem je zvyšování platů ve státní sféře podle rozhodnutí vlády,“ nastínil Landsfeld.
Jenom růst platů na magistrátu bude stát městskou kasu 25 milionů korun, přidáno dostanou i zaměstnanci v městských společnostech.
Polepší si také řidiči v městské hromadné dopravě, což částečně stojí za tím, že Dopravní společnost Zlín–Otrokovice dostane příští rok na provoz 150 milionů korun. To je o zhruba 30 milionů více než letos a o 50 milionů více než před dvěma lety.
„Přijdou chudá léta, ale nárůst cen energií a mezd musíme respektovat. Musíme si říct, jestli chceme zachovat servis pro občany, nebo ne,“ reagoval Landsfeld.
„Přidáváte za dva roky více než 50 milionů, ale osobní náklady takové nejsou,“ řekl zastupitel Tomáš Dudák ze Zlín 21.
Jízdné se ve zlínské MHD naposledy zvyšovalo v roce 2012. „Ve Zlíně máme jedno z nejnižších jízdných,“ zmínil ředitel dopravního podniku Josef Kocháň. „Srovnatelně velké dopravní podniky jsou financovány z poloviny z jízdného a z poloviny z dotací. My jsme mírně pod touto (dotační) položkou,“ doplnil.
Důvodem navýšení je i zavedení juniorpasu, díky němuž školáci jezdí mnohem levněji.