Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobce letadel Aircraft Industries čelí kvůli dluhům insolvenčnímu řízení

  11:08aktualizováno  13:56
Firma Aircraft Industries čelí insolvenčnímu řízení. Návrh podala společnost Aero Vodochody Aerospace. Výrobce legendárních letadel L-410 z Kunovic na Uherskohradišťsku podle České televize dluží několika věřitelům přes 400 milionů korun.

Aircraft Industries v Kunovicích čtyřicet let úspěšně vyrábí letadla L-410. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Z vyhlášky uveřejněné v insolvenčním rejstříku vyplývá, že brněnský krajský soud zahájil na návrh věřitele, kterým je Aero Vodochody Aerospace, insolvenční řízení s Aircraft Industries v úterý ráno.

Fotogalerie

„Je to pro mě úplně nová informace. Budu se to snažit okamžitě řešit. Od ředitelky Plškové a firemního právníka budu chtít informace, jak se situací naloží,“ reagoval podnikový odborář Josef Mikula.

Podle České televize kunovický výrobce letadel dluží jen Aeru Vodochody zhruba čtyřicet milionů korun. Dalším pěti věřitelům pak údajně celkem 400 milionů korun.

Ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková zatím zahájení insolvenčního řízení nekomentovala. Slíbila, že se vyjádří během dne.

„Firma už několik měsíců podle našich informací neprodává, několik set lidí drží doma na 60 procentech mzdy, přesto, že jsme v minulosti nabízeli, že bychom si od ní i několik set lidí zapůjčili. Nám lidé naopak schází. Firma ale odmítla,“ sdělil iDNES.cz prezident Aero Vodochody Ladislav Šimek.

Situaci nazval jako vyhrocenou. „Už několik měsíců je firma v platební neschopnosti, přihlásili jsme pohledávku asi 34 milionů korun. Navíc nás znepokojují zprávy z ruského tisku o zahájení výroby L-410 v Rusku,“ doplnil.

Odmítá přitom, že by to ze strany Aera, které vlastní investiční skupina Penta, byl útok s cílem firmu ovládnout.

„Naš primární zájem je udržení výroby v Kunovicích, na které máme obchodní zájem. Není pro nás podstatné, kdo jí bude realizovat. Na druhé straně nevylučuji, že bychom se sami mohli podílet i na záchraně závodu,“ dodává Šimek.

350 zaměstnanců zůstává na nucené dovolené

Největší výrobce civilních letadel v Česku už na konci roku omezil výrobu, část z tisícovky zaměstnanců musela zůstat doma (více zde).

Nucená dovolená pro 350 zaměstnanců, kteří při ní pobírají 60 procent mzdy, měla původně trvat do konce ledna. Později ji ale vedení kunovického Aircraft Industries prodloužilo a teď je jisté, že omezení práce potrvá nejméně do konce května (více zde).

Podnik, který od roku 2008 vlastní ruský gigant UGMK, doplácí na problémy v Rusku, kam dosud posílal většinu svých strojů.

Ty totiž výrazně podražily kvůli sankcím Evropské unie vůči Rusku a citelnému propadu hodnoty rublu vůči dolaru.

První stroje L-410 mají v Rusku vznikat už za rok

Zatímco kunovický podnik předpokládá, že až jednou sankce skončí, ruští zákazníci se mu vrátí, tak ruský majitel firmy buduje v Rusku na letišti Uktus u Jekatěrinburg vlastní závod, kde chce stroje L-410 pro ruský a okolní trh montovat.

Prodeje L-410

  • Rok 2013: 20 letadel (převážně do Ruska)
  • Rok 2014: 16 letadel (z toho 7 do Ruska)
  • Rok 2015: 4 letadla (3 do Bangladéše, 1 do Alžírska)
  • Rok 2016: zatím 2 letadla (obě do Ruska)

Ředitel UGMK pro ekonomiku a finance Sergej Fedorov serveru ATO.ru před pár dny sdělil, že továrna začne fungovat příští rok a postupně bude produkovat až 12 letadel ročně.

Firma podle Fedorova už podepsala smlouvu na výrobu čtyř letadel L-410 a obdržela předběžnou objednávku na celkem 30 kusů, které se mají vyrobit do roku 2020. Detaily však nesdělil.

V úvodu se má ruský závod podílet na stavbě letadla z padesáti procent, postupně ale má lokalizace výroby růst, Rusové údajně pracují i na výrobě vlastního motoru, který je zatím v L-410 americký.

Kunovický závod mezitím usiluje o průnik na další trhy, například do Indie nebo Číny, kam má předběžně dodat 20 letadel. Prosadit se chce i v západní Evropě. Právě proto se nedávno dohodli na marketingové spolupráci s bývalým senátorem a majitelem cestovní kanceláře Václavem Fischerem.

Z Kunovic do Číny a Las Vegas. Legendární L-410 obletěl svět (více zde):

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zlínský lyžařský svah
Úleva pro sportovce ve Zlíně. Soud zastavil insolvenční řízení

Insolvenční řízení se Sportovními kluby Zlín, které vlastní největší sportoviště ve městě, zastavil brněnský krajský soud. Pokud rozhodnutí nabude právní moci,...  celý článek

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně nabízí kurzy čínštiny, jejichž součástí byla i...
Přesné tahy a soustředit se. Studenti čínštiny se učili tajemství kaligrafie

Fakulta humanitních studií zlínské Univerzity Tomáše Bati otevřela i v letošním roce kurzy čínštiny. Jsou určené nejen pro studenty, ale i pro veřejnost....  celý článek

Jasénka tančila i přímo v ulicích jihokorejského města Anseong
Vsetínští folkloristé se vrátili z Koreje, diváky nejvíce zaujal cimbál

Soubor valašských písní a tanců Jasénka se vrátil z Jižní Koreje, kde se zúčastnil Mezinárodního folklorního festivalu ve městě Anseong. Návštěvníci nejvíce...  celý článek

Adecco spol. s r.o.
Konzultant odchozí zákaznické linky_přímo do kmene!

Adecco spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 23 800 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.