Jeden z mála dostavěných úseků silnice R55 u Olomouce.

Jeden z mála dostavěných úseků silnice R55 u Olomouce. | foto: ŘSD

Hradiště je plné aut, objížďka skončí za dva týdny

  • 5
Kvůli objížďce u Huštěnovic je Uherské Hradiště zavalené auty. Oprava by měla skončit 15.listopadu. I pak ale dopravní situace v Hradišti nebude o moc lepší. Město by hlavně potřebovalo, aby se dokončila silnice R55 z Otrokovic do Hradiště, kraj ale upřednostňuje postavení R49 od Hulína po slovenské hranice.

"Uzavření cesty v Huštěnovicích je pro nás rána. Na silnici jsou čím dál větší praskliny, čímž se zvyšuje hlučnost i vibrace," stěžuje si Libuše Omelková, která bydlí ve Sokolovské ulici v Uherském Hradišti. Vadí jí, že tam v noci a nad ránem jezdí rychle řidiči kamionů.

"Mohla bych pozvat někoho ze zastupitelů na pozdní večeři nebo brzkou snídani, aby se přesvědčili, v jakém prostředí žijeme," říká rozzlobeně.

Její názor jen demonstruje, jak naštvaní jsou lidé v Hradišti na počet aut ve městě, kde se střetávají důležité cesty na Brno, Zlín, Otrokovice, ale i směrem na Slovensko. Lidé i řidiči počítají každý den, kdy skončí oprava silnice v Huštěnovicích a část aut se přesune opět z Hradiště tam.

"Zatím stále držíme termín 15. listopadu. Pracuje se tam nepřetržitě, soboty, neděle. Pokud nám ještě čtrnáct dní takto vydrží počasí a nebude moc pršet, tak to opravdu stihneme," ubezpečuje šéf Ředitelství silnic a dálnic Zlínského kraje Karel Chudárek. Vedení Hradiště se zlobě lidí brání. Starosta Květoslav Tichavský namítá, že radnice dělá maximum možného.

"Byli jsem s Bílovicemi jediní, kdo protestoval proti tomu, aby objížďka vedla přes Hradiště. A díky nám práce v Huštěnovicích probíhají rychleji. Přinutili jsme je k tomu, aby pracovali i v sobotu odpoledne a v neděli," podotkl starosta Tichavský.

Problém je však mnohem složitější. Libuše Omelková i další místní lidé musejí počítat s tím, že mnoho aut je bude trápit i po skončení objížďky Huštěnovic. Hradiště totiž potřebuje, aby pokračovala silnice R55 z Otrokovic přes Napajedla až po Uherské Hradiště a Staré Město směrem na Bzenec.

Kraj preferuje R49, zlobí se hradišťský poslanec Plachý

"Neúnosnou dopravní situaci v Hradišti vyřeší jen tato silnice. Kdyby existovala, tak žádné zácpy nebudou, stáhla by totiž většinu tranzitní dopravy," naznačil poslanec Jaroslav Plachý z ODS. Ten přitom kritizuje zástupce Zlínského kraje, že místo R55 prosazují R49, což je cesta od Hulína až po slovenské hranice. "To je dálnice do kopřiv, která není pro občany přínosem, přesto je pro Zlínský kraj prioritou. Měli bychom všichni vyvíjet tlak, aby prioritou nebyla," uvedl Plachý.

Proč je ale výstavba silnice R49 dál než silnice R55? Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jaroslava Drozda se k tomu zavázala česká vláda ve smlouvě se Slovenskem. "Chápu, že z lokálního hlediska si v Hradišti můžou myslet, že za to můžeme my, ale jsme malí páni. Jde o celoevropské projekty a tuto výstavbu podporuje i Evropská unie, protože je součástí propojení různých částí Evropy," vysvětlil Drozd.

"Na R55 je teď nejdůležitější udělat obchvat Otrokovic a přiblížit se tak k obchvatu Uherského Hradiště," doplnil hejtman. Stejně jako Plachý také další zástupci Uherského Hradiště bojují právě za tuto silnici. Podle starosty Tichavského se ale vždycky ozve někdo z těch, kteří bydlí na trase plánované cesty, a všechny práce se tak oddálí. Navíc chybí to nejzásadnější - peníze.

Výstavbu R55 převzalo krajské Ředitelství silnic a dálnic

"Děláme pořád něco pro to, aby výstavba R55 pokračovala, pro Hradiště není jiné řešení než právě tato silnice. Situace se ale teď trošku zlepšila, protože ji převzalo Ředitelství silnic a dálnic Zlínského kraje. Práce by tak mohly být rychlejší," věří hradišťský starosta Tichavský.

Ředitel zlínských silnic a dálnic Karel Chudárek potvrdil, že silnici R55 skutečně přebírají. "V této věci neskládáme zbraně ani my, ani vedení kraje. Teď přebíráme ještě poslední úseky R55, takže budeme mít na starosti celou silnici od obchvatu Otrokovic až dolů po Břeclav. Zároveň probíhají intenzivní jednání, aby práce mohly pokračovat. Víme, že jde o velmi důležitou cestu," uvedl Chudárek s tím, že jednají o získání evropských peněz.

V pokročilejší fázi je však výstavba R49, nyní se chystá úsek Hulín - Fryšták, na který zatím nejsou peníze. Zároveň se už ale plánuje úsek do Lípy a poté přes Vizovické vrchy po hranice se Slovenskem. Podle Chudárka rozhodně nejde o "dálnici do kopřiv", jak o ní mluví poslanec Plachý.

"Tato silnice má velký smysl, například propojí Zlín se Slovenskem, přinese zaměstnanost na Valašsko a odlehčí také Uherskému Hradišti, protože auta pojedou novou cestou," poznamenal Chudárek. Co z toho plyne pro lidi na Uherskohradišťsku? Cesty, která by odvedla auta jezdící přes Hradiště a okolní obce, se zatím nedočkají. Musejí se tak spokojit s rozšířením křižovatky v centru Hradiště, která příští rok alespoň urychlí přesun aut.