Výpravní budova holešovského vlakového nádraží rozhodně nepatří mezi ostudy města. V roce 2010 prošla velkou rekonstrukcí a stále působí zachovale.
Přesto se dlouhodobě mluví o její další modernizaci, do níž se hodlá pustit Správa železnic (SŽ). Teprve před několika dny však vyšlo najevo, že součástí proměny má být bourání prvního patra historické budovy, která vznikla už v roce 1882. Z nádraží by se tak stal menší přízemní objekt.
Mezi místními to vyvolalo velký poprask. „Jako holešovská rodačka jezdím vlakem odmala. Když jsem se dozvěděla, že místo krásného nádraží tady budeme mít jakousi přízemní nevzhlednou budovu, byl to pro mě šok,“ postěžovala si Olga Svátková, která stojí za peticí proti bourání nádraží.
Jejím signatářům vadí, že by město přišlo o výraznou historickou dominantu. Nádraží spolu s blízkými budovami učiliště a gymnázia vytvářejí atmosféru prvorepublikových staveb.
„Chceme tuto část města zachovat pro další generace. Nedává nám smysl bourání stanice, která byla před časem opravena,“ řekla Svátková.
Podle starosty Rudolfa Seiferta zazněla první informace o demolici při jednání se železničáři zhruba před dvěma lety.
Radnice chtěla prostory pro strážníky či děti
„Od počátku jsme ale byli jasně proti,“ zdůraznil starosta, podle něhož město věřilo, že SŽ svůj záměr přehodnotí. Jenže k tomu nedošlo. Podle státní organizace je budova na dnešní dobu výrazně předimenzovaná.
„Je náročná na údržbu, vytápění a nezapadá nám do stávající koncepce výpravních budov,“ prohlásil náměstek ředitele organizační jednotky pro techniku oblast Olomouc Viktor Vik.
Velká část prostor, které dnes zůstaly opuštěné, dříve sloužily jako byty pro pracovníky železnic a jejich rodiny.
Vedení radnice však železničářům nabízelo řešení. Prostory v nádražní budově chtělo pronajmout a využít pro vlastní potřeby.
„Třeba pro detašované pracoviště městské policie nebo středisko volného času. Zároveň potřebujeme zázemí pro řidiče autobusů z blízkého autobusového nádraží,“ sdělil Seifert.
Holešov také zvažoval, že by spravoval nádražní byty a pronajímal je místním lidem k bydlení.
Samotnou modernizaci nádraží město vítá
Na žádnou z variant však podle vyjádření radnice Správa železnic nepřistoupila. „Dozvěděli jsme se, že to nezapadá do jejich koncepce, kdy nemohou své prostory pronajímat dalším subjektům,“ zmínil Seifert, který zároveň zdůraňuje, že železniční trať protínající Holešov je extrémně důležitá a modernizace nádraží bude velkým přínosem pro cestující.
Po jejím dokončení mají v Holešově vzniknout dvě nová bezbariérová nástupiště, rekonstrukce se dočká také kolejiště.
„Celá stanice dostane nový orientační a informační systém, na nástupištích i z obou stran centrálního přechodu budou umístěny hlasové majáčky pro nevidomé,“ popsal mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Práce by měly začít v srpnu a skončit v příštím roce.
Odhadovaná cena je zhruba 355 milionů korun. „Věřím, že všechny tyto úpravy přinesou komfort cestujícím. Nerozumím ale tomu, proč se kvůli nim musí bourat část nádraží,“ podivuje se Seifert.
Nic nevzdáváme, říká autorka petice
V Holešově dosud v rámci zmíněné petice vzniklo už devět podpisových míst, podpisy připojují i lidé ze sousedních vesnic, kteří vlakem běžně jezdí. Cílem je sesbírat co nejvíc podpisů a odeslat je na SŽ i ministerstvo dopravy.
„Nic nevzdáváme předem, věřím, že je šance bourání zastavit,“ doufá Svátková.
A naději jí dává i aktuální vyjádření železničářů. Přestože to ještě před pár dny vypadalo, že své plány nezmění, nyní chtějí celou věc ještě projednat.
„Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda se přímo v Holešově seznámí se stavem nádražní budovy a navrhovaným řešením. Jaký bude další postup, se následně rozhodne,“ sdělil mluvčí Gavenda. Schůzka by se měla konat v následujících dnech.