Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trolejbusovým „čtrnáctkám“ odzvonilo, ve Zlíně už jezdí jediná

  20:28aktualizováno  20:28
Po třiatřiceti letech končí ve Zlíně éra hranatých trolejbusů 14Tr. Nákup nových vozů znamená, že už v ulicích města jezdí poslední kus, který místní dopravní podnik brzy přesune do svých historických sbírek.

Trolejbus 14Tr na lince číslo 10 na zlínské zastávce Podvesná XVII. | foto: Miroslav Gargulák

Poprvé se Zlínem projel v roce 1981 a postupně vytlačil své zaoblené předchůdce. Od začátku října jezdí ale hranatý trolejbus 14Tr po městě poslední svého druhu.

Fotogalerie

„Obnovujeme vozový park, tento typ trolejbusu měníme za nízkopodlažní,“ uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO) Josef Kocháň. „Končí tím jedna éra dopravy ve Zlíně,“ dodal.

Trolejbusy 14Tr nahradily výrobní řadu s číslem 9 a pro cestující znamenaly téměř revoluci.

„Odmítal jsem nastoupit do starého vozu a nutil mámu, ať počkáme na příští spoj. Chtěl jsem jezdit jen hranatým,“ vzpomínal jeden z cestujících, Igor Neumann.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

V době, kdy se trolejbusy 14Tr objevily ve Zlíně, mu bylo sedm let.

„Byly mnohem tišší a dveře při otevírání vydávaly zvláštní zvuk,“ dodal se smíchem (o trolejbusové historii Zlína čtěte zde).

Jezdí už jen nepravidelně na třech kratších linkách

Řidičům ale zpočátku radost neudělaly. „Byl z nich horší výhled než z typů 9Tr a taky měly slabší topení v kabině řidiče, takže v zimě tam bývalo dost chladno,“ řekl bývalý řidič DSZO Zdeněk Hrnčíř.

Tou dobou už měl šestiletou praxi a jeho první jízda s novým trolejbusem vedla na Vršavu.

„Měl jsem odpolední službu a vůz byl plný cestujících. Musel jsem jet pomalu, kvůli výhledu. Ale je to síla zvyku,“ dodal řidič.

To, jak z vozového parku mizí starší typy, považuje za plynulý proces. Přesto jej mrzí, že některé nezůstaly. Třeba první kloubový trolejbus Škoda-Sanos.

„Ale tenkrát se na historii moc nehrálo. Čtrnáctka si uchování v podobě historického vozu určitě také zaslouží,“ ujistil Hrnčíř.

Právě to totiž poslední trolejbus 14Tr čeká. Zatím ještě jezdí na kratších linkách, později ale zůstane jako vzpomínka. Cestující jej mohou potkat v nepravidelných časech na linkách 4, 9 nebo 10.

Jejich kloubové varianty s označení 15Tr ještě v provozu zůstávají, i jejich čas se ale krátí.

„Postupně vyměníme všechny vozy za nízkopodlažní. První jsme pořídili před deseti lety a dnes už je středopodlažní krátký vůz jen jediný,“ popsal Kocháň.

V příštím roce by k výměně mělo zbývat pět kloubových trolejbusů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Při dopravní nehodě na hlavním tahu mezi Hulínem a Kroměříží v neděli zemřel...
Chodce bez reflexních prvků srazilo v mlze auto, muž na místě zemřel

Osobní auto v neděli ráno smrtelně zranilo chodce, který se pohyboval na frekventované hlavní silnici mezi Hulínem a Kroměříží. V době nehody byla mlha a...  celý článek

Devítipatrová stavba obchodního domu je od třicátých let minulého století...
Baťovskému obchodnímu domu chybí výztuž stropů. Na stavbě se šetřilo

Baťovský obchodní dům ve Zlíně potřebuje zpevnit stropy, při jeho opravě se totiž ukázalo, že v nich bylo málo výztuže. Ukazuje se tak, že firma Baťa na...  celý článek

Citát Tomáše Bati v předvolebním materiálu Svobodných.
Baťa by volil naši stranu, napsali Svobodní na Facebooku

Tomáš Baťa by ve sněmovních volbách hlasoval zřejmě pro Svobodné. To není prognóza politologů, ale tvrzení samotných Svobodných ve Zlínském kraji, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.