Firemní heliport vyroste v Uherském Hradišti v zóně Jaktáře pár desítek metrů od rodinných domů.

Firemní heliport vyroste v Uherském Hradišti v zóně Jaktáře pár desítek metrů od rodinných domů. | foto: MAFRA

Firemní heliport v Hradišti lidem vadí, radnice s ním souhlasí

  • 4
Firma Synot chce v Uherském Hradišti postavit firemní heliport. Stát by měl v průmyslové zóně Jaktáře. Radnice s tím souhlasí, i když lidé a místní občanské sdružení jsou proti. Většina rozhodnutí je však vydaných a vrtulník už delší dobu přistává na firemním parkovišti.

"Vydali jsme souhlasné stanovisko k územnímu rozhodnutí," potvrdil vedoucí stavebního odboru uherskohradišťské radnice Rostislav Novosad.

Plochu pro přistávání a vzlétání vrtulníku si chce postavit podnikatel Ivo Valenta, majitel holdingu Synot. A to přímo u sídla své firmy v Jaktářích. Tedy jen pár desítek metrů od rodinných domů v Mařaticích a kousek od hlavní silnice ze Zlína.

"Využívaný bude pro firemní účely, ale počítáme také s tím, že poslouží pro leteckou záchranku," vysvětlil před časem Valenta, byť v současnosti už je heliport na zatravněné ploše přímo v hradišťské nemocnici a v plánu je i vybudování plnohodnotného nemocničního heliportu.

Firma Synot bude na stavbu potřebovat přes tisíc metrů čtverečních. Do nich se vejde hangár pro jeden vrtulník, sklad s čerpací stanicí pro letecký petrolej a plocha pro přistávání zabírající přes 700 metrů čtverečních.

Podle projektu se počítá s tím, že za týden tam helikoptéra přistane nebo odtud odletí průměrně asi dvanáctkrát. A to během dne nebo noci. Hluk by neměl přesáhnout 60 decibelů přes den a 50 přes noc.

Hluku se lidé bojí

Jaký hluk to je, vědí obyvatelé okolních domů už teď. Vrtulník totiž už několik měsíců přistává na parkovišti u firmy.

"Nelíbí se nám to. Obrátil jsem se na hygienu, ale prý to limitům hluku vyhovuje," prohlásil nespokojeně bývalý opoziční zastupitel Stanislav Mikula, který bydlí asi dvě stě metrů od zóny.

Proti záměru se postavilo kromě obyvatel z okolí také místní občanské sdružení Chraňme zeleň, jehož je Mikula členem.

Obávají se nadměrného hluku, ale i jiných věcí. "Mělo se o tom jednat dřív, řada lidí o záměru vůbec nevěděla," konstatovala Jiřina Stloukalová ze sdružení.

"Mimo jiné je jasné, že taková stavba znehodnotí okolní nemovitosti," doplnila.

Připomínky ovšem příliš nepomohly. Letos v létě prošel návrh na stavbu takzvaným zjišťovacím řízením, ve kterém se vyjadřoval Zlínský kraj, hradišťská radnice, hygiena, vodohospodáři i Česká inspekce životního prostředí. Shodli se, že stavba je bezproblémová.

Letecké stavební povolení

Teď má Synot v ruce i pravomocné územní rozhodnutí. A zbývá jen stavební povolení. To by měl vydat Úřad pro civilní letectví.

"Abychom stavbu povolili, bude muset splnit všechny podmínky bezpečnosti a vyhovět stavebnímu zákonu," upozornil Pavel Kuděj ze speciálního stavebního úřadu pro letecké stavby.

Což například znamená, že bude přesně určená dráha, po které se vrtulník bude k heliportu přibližovat a zase odlétat.

Kromě toho musí stavebník zajistit, aby čerpací stanice byla tak vysoko, aby se petrolej v případě havárie nedostal do Moravy, která protéká jen o pár stovek metrů dál.

Hygienici zase požadují, aby se nelétalo zbytečně. Tudíž žádné školicí, vyhlídkové nebo komerční lety, ale jen služební cesty.

A když se ve zkušebním provozu zjistí, že hluk přece jen přesahuje limity, budou nutná protihluková opatření.

Heliport vybuduje firma Synot poblíž svého sídla v uherskohradšťské průmyslové zóně Jaktáře na rozhraní částí Mařatice a Jarošov u silnice na Zlín.

Heliport vybuduje firma Synot poblíž svého sídla v uherskohradšťské průmyslové zóně Jaktáře na rozhraní částí Mařatice a Jarošov u silnice na Zlín.