Majitelé kovárny Viva blokují auty železniční vlečku, kterou mají dělníci

Majitelé kovárny Viva blokují auty železniční vlečku, kterou mají dělníci rozebrat. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Boj firem v baťovském areálu se přiostřuje, vložila se i radnice

  • 0
V baťovském areálu ve Zlíně přituhuje. Spory dvou skupin podnikatelů se dostaly do fáze, kdy jedna rozkopává železniční vlečky, čímž druhé brání v přístupu k budovám. Situaci řeší už policie i radnice.

Když před pár dny bagr rozbíjel železniční vlečku v západní části baťovského areálu ve Zlíně a chtěl se pustit i do přejezdu, zabránilo mu v tom auto. Vjelo před něj a zastavilo.

Za volantem seděl Zbyněk Rozsypal, ředitel Kovárny Viva, která vlastní budovy v sousedství. Zachránil tak vjezd k jedné výrobní hale firmy. "Kdyby nám zamezili v příjezdu, mohli bychom zastavit výrobu," argumentoval Rozsypal.

Tato epizoda jasně ilustruje, do jaké fáze se dostaly spory podnikatelů v průmyslovém areálu, který je pro další rozvoj Zlína klíčový.

Pokud se jej podaří oživit a budou v něm fungující firmy i lidé, stane se důležitým životním centrem města. Pokud se to nepodaří, potáhne jej to k zemi.

Situace se teď láme a dramatizuje, takže se do ní vložila i radnice a spory už řeší také policie.

"Je to soukromoprávní spor dvou subjektů, který už přesahuje své hranice a dotýká se města. Hrozí tam poškozování majetku i násilí. Není to už legrace," přiznal náměstek zlínského primátora Aleš Dufek.

Drama v souvislostech

Z bližšího zjištění vyplývá, že jde o absurdní situaci, jejíž řešení je o to složitější. Poslední dva týdny firma SPV 2008 rozebírá kolejiště a přejezdy u strategické železniční vlečky, kterou využívají firmy v této části areálu, hlavně firma Mitas.

Baťovský areál

Po krachu obuvnického gigantu Svit ležel průmyslový areál ladem a chátral. Na budovách vázly zástavy, které znemožňovaly jakýkoliv rozvoj. Zlínská radnice v roce 2009 situaci vyřešila tím, že odkoupila od státu pohledávky Svitu a vzápětí je prodala. Nemovitosti tak uvolnila a ponechala si pouze infrastrukturu.

Zbytek majetku se dostal do soukromých rukou a od té doby začaly v areálu bujet spory, které se postupně vyhrocují.

"Museli jsme přistoupit k údržbě vlečky, která spočívala i v odstranění přejezdů," vysvětlil člen představenstva SPV 2008 Petr Svatoš.

Vlečka byla opravena sice zhruba před rokem, ale bez patřičného povolení, a jak Svatoš tvrdí, i technicky špatně. Tudíž je třeba ji uvést do pořádku. A na to firma SPV 2008, jež vlečku vlastní, podle Svatoše předem upozorňovala.

Potíž je v tom, že stavební práce velmi komplikují život společnostem, které tam sídlí. Jejich zástupci mají pocit, že jde spíš o velkou zlomyslnost.

"Oni likvidují funkční těleso vlečky, které bylo v pořádku. Takhle podle mého názoru udržovací práce nevypadají," reagoval právník Kovárny Viva Jaroslav Juráš, podle něhož SPV 2008 o zásahu předem neinformovala.

Rozbourané železniční přejezdy zčásti znemožňují zásobování společností, jimž hrozí ekonomické škody. Kamiony, které tam byly zvyklé jezdit, se dostávají do slepé uličky, čímž vzniká dopravní chaos, který může být i nebezpečný.

Záchranáři by se přes areál nedostali

Zničen byl už frekventovaný přejezd u 72. budovy a z velké části i kolejiště vlečky ve dvou ulicích. Staveniště nyní lemují pásky. A když dělníci začali o víkendu rozřezávat oplocení u skladu Kovárny Viva, kam také vedou koleje, podal právník firmy trestní oznámení, jímž se zabývá policie.

Juráš upozorňuje i na to, že pozemky vlastní společnost BA Zlín, jejímiž hlavními majiteli jsou dvě firmy: Kovárna Viva a Mitas. SPV 2008 podle něho nemá k vlečce vyřešeny majetkoprávní vztahy, a jde tudíž o stavbu na cizím pozemku.

"Podáme k soudu návrh na předběžné opatření, které by mělo zastavit stavební práce," řekl Juráš.

Situace teď vypadá tak, že dělníci v reflexních vestách přešlapují v rozbořeném kolejišti a za nimi stojí bagr. Kovárna Viva auty blokuje zbývající přejezdy, které dočasně uvolní jen ve chvíli, kdy tam projíždí zásobovací vůz.

Pak je zase zatarasí, aby na ně nemohla těžká technika. Dění sledují ochranky obou firem a jsou připravené zakročit.

Podnikatelé ze západní části baťovského areálu upozorňují i na to, že v případě požáru nebo zranění se k budovám nedostanou hasiči ani záchranáři, neboť z rozkopané železniční vlečky se vlastně stala zeď, přes niž se nedá projet.

Vlečku zhruba před rokem na vlastní náklady a bez povolení opravilo Sdružení podnikatelů Baťova areálu Zlín (SPBAZ), v němž působí řada zdejších firem.

"Jsme si vědomi, že jsme se dopustili formálního pochybení, které vyvolala především potřeba rychle odstranit havarijní stav. Technickým provedením jsme si však naprosto jisti," prohlásil správce SPBAZ Antonín Kopp.

Svatoš to odmítá a tvrdí, že až po zásahu PSV 2008 budou vlečky a přejezdy bezpečné. Jeho jméno figuruje také v představenstvu firmy Cream, jež v areálu vlastní řadu důležitých nemovitostí, hlavně ve východní části.

Tato společnost se dlouhodobě hádá se SPBAZ o uspořádání dopravy v průmyslovém areálu.

"To, co se teď ohledně železničních vleček v areálu děje, ale pouze sledujeme. Nijak se nás to netýká," sdělil člen představenstva Cream Martin Jarolím.

Náměstek primátora Dufek sdělil, že se pokusí zprostředkovat jednání mezi znesvářenými stranami a situaci tím zklidnit.