Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Hradiště zkouší být městem budoucnosti. Má i chytré dlažební kostky

  • 5
Experti na dopravní systémy testují v Uherském Hradišti moderní technologie usnadňující provoz aut, svoz odpadu, veřejné osvětlení či parkování.

Je deset hodin dopoledne a k hlavní křižovatce u kina Hvězda v Uherském Hradišti se blíží modrá dodávka. Její řidič ale zřejmě přehlédl červenou na semaforu, při odbočování už nestihne zabrzdit a srazí se s protijedoucím autem. Nehodu, která během chvíle zablokuje nejvytíženější křižovatku ve městě, však okamžitě zachytí kamerový detektor umístěný v křižovatce a řídicí systém hned mění režim semaforů tak, aby ve volných směrech zbytečně nestály kolony.

Fikce? V Uherském Hradišti právě teď realita. Testují se tady totiž nové technologie, které z něj dělají město budoucnosti. Alespoň na několik týdnů.

„V takovém rozsahu a takto provázané není žádné město v republice,“ prohlásil Marat Saber, obchodní a marketingový ředitel firmy Eltodo.

Právě tato společnost, která se zabývá řešením dopravy, energetiky, veřejným osvětlením nebo kamerovými systémy, rozmístila po městě několik snímačů, čidel a záznamových zařízení. Hlídají parkoviště se závorami i bez nich, kontejnery na komunální odpad, světla v ulicích, křižovatky, hluk ve městě nebo ovzduší.

Většina obyvatel testování zatím nepozná. Ale pokud se místní radnice rozhodne technologie uvést do praxe se vším všudy, byly by změny citelné. Jejich cílem totiž je, aby doprava byla plynulejší, ovzduší čistější a svoz odpadu i osvícení ulic efektivnější.

Chytré dlažební kostky

Nainstalované technologie teď fungují na křižovatkách. Na frekventovaném hlavním tahu ovlivňují semafory u gymnázia nebo odbočky k nemocnici.

„Počty aut, hlukové zatížení nebo smog na křižovatkách snímají detektory a systém pak upravuje semafory. Například je možné prodloužit zelenou a úsek udělat plynulejší,“ uvedl místostarosta Zdeněk Procházka, který má dopravu ve městě na starosti.

Inteligentní kamerový systém rozpozná krizovou situaci v podobě nehody, nečekaného chodce nebo požáru. Na semaforech se navíc dají měnit režimy, aby křižovatka nebyla zbytečně ucpaná.

Stejný efekt má sledování parkovacích míst. Na světelné cedule u hlavních tahů, které ukazují počet volných míst na parkovištích, už jsou řidiči zvyklí. Ty ale sledují jen místa se závorami, kde je sčítání jednoduché. Sledování parkovišť bez závor je složitější.

Na Mariánském náměstí, v ulici Nádražní nebo na parkovišti u Reduty firma nainstalovala do vozovky chytré dlažební kostky, které auta sčítají. Až budou mít řidiči v mobilu potřebnou aplikaci, přesně jim ukáže, kde je volné místo.

Další chytré technologie v Uherském Hradišti sledují popelnice. Čidlo hlídá, do jaké míry je kontejner zaplněný a pro jistotu také jaká je v něm teplota. Pokud bude systém napojený na technické služby, jeho pracovníci budou přesně vědět, ke kterým popelnicím zajet.

„To je věc, která by nám mohla vyvážení komunálního odpadu zásadně zefektivnit. Technické služby by věděly, na která místa jezdit nemusejí právě proto, že kontejner je poloprázdný,“ naznačil Procházka.

Testování skončí v říjnu

Testování se týká také měření světel na ulici. V některých lokalitách fungují spínací body, díky kterým je možné intenzitu osvětlení zvýšit, nebo naopak snížit. Podle toho, jak je potřeba.

„Třeba se může stát, že někdo dostane infarkt a spadne na chodníku. Čidlo zahlásí, ve které ulici se to stalo, a je možné tam intenzitu osvětlení zvýšit, aby ti, kteří pomáhají, měli jednodušší práci,“ popsal Saber.

Všechny testované technologie jsou součástí pilotního projektu CITIDEA, který firma zkouší vůbec poprvé. Oslovila více měst, ale Uherské Hradiště se ukázalo jako nejvstřícnější a nejpřístupnější. Testování skončí během října a poté společnost jeho výsledky zpracuje spolu s Fakultou dopravní z ČVUT a Centrem dopravního výzkumu.

Zatím ale není jisté, jak radnice s informacemi naloží a jestli novinky vůbec začne používat.

„Když pro nás budou zajímavé, začneme se zabývat případným zaváděním těchto řešení do praxe. Například průjezdnost městem by se v takovém případě mohla zlepšit až o osmnáct procent,“ konstatoval Procházka.