Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma Baťa se chce vrátit do Zlína a testovat zde boty pro celý svět

  19:05aktualizováno  19:05
Firma Baťa zvažuje, že ve Zlíně zřídí své světové středisko v oblasti testování obuvnických materiálů. Spolupracovat chce s Centrem polymerních systémů místní univerzity.

Vědci v Centru polymerních systémů na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně by mohli testovat obuvnické materiály. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Stačilo přijít, naboso se postavit na prosklený stupínek a nechat si naskenovat nohy. Z chodidel stovek lidí po několika měsících vyhodnocování vznikl jasný obrázek o tom, jak velkou a jak tvarovanou nohu mají muži a ženy ve Zlínském kraji.

Fotogalerie

Ptáte se, k čemu je to dobré? Mimo jiné třeba, aby se světově proslulá obuvnická firma Baťa rozhodla založit ve Zlíně své testovací centrum pro celý svět.

„Jejich vize je, že Baťa se vrací zpět do Zlína, zpět ke kořenům. Protože právě tady mohou využít dlouholetých znalostí, které lidé na univerzitě mají v oblasti testování a zpracování pryže, usní a polymerních materiálů,“ naznačil ředitel Centra polymerních systémů (CPS) Vladimír Sedlařík.

Rozhodnutí ještě nepadlo a zatím jde spíš o to, že společnost Baťa má tento zájem. „V současné době se připravuje program pro testování, který tady dosud nebyl,“ potvrdil rektor Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Petr Sáha.

Ze Zlína uděláme globální centrálu, říká evropský šéf firmy Baťa

Společnost Baťa má v plánu vytvořit centrální testovací místo pro kontrolu kvality a vývoj obuvnických materiálů. A to pro celou firmu, tedy pro všechny pobočky, které má rozeseté v osmdesáti zemích světa a ve kterých ročně prodá 200 milionů párů obuvi.

Na Česko se přitom zaměřuje už několik let. Jedinou šicí dílnu pro celou střední Evropu má v Dolním Němčí. Ve Zlíně a v Praze chce také vybudovat evropskou základnu pro on-line prodej zboží, protože dosavadní výsledky elektronického obchodování jsou tady nejlepší.

Nároky na materiály, ze kterých jsou boty vyráběné, se navíc zvyšují. Zákazníci žádají kvalitnější, modernější, bezpečnější a v mnoha ohledech lepší materiály. Obuvnické firmy proto vylepšují desítky let staré testovací metody, kterými různé laboratoře měří pevnost či odolnost materiálu. V obou oblastech by tak mělo pomoci právě nové centrum.

Společnosti by mohly vyrábět individuální obuv na míru

Pokud by k dohodě skutečně došlo, experti ve zlínském CPS by měli na starosti několik úkolů. Jednak přípravu nových materiálů pro obuvnictví, například pro podešve s nízkou kluzností kvůli větší bezpečnosti. Nebo látek, které zajistí prodyšnost a větší komfort při nošení.

Ve Zlíně by se také mohly vyvíjet materiály, které by pomohly cukrovkářům. „Využili bychom magnetické pole pro zvýšení prokrvení nohou u diabetických pacientů, což je u nich zásadní problém a může dojít k odumírání tkáně a nakonec i amputaci,“ vysvětlil Sedlařík.

V této souvislosti má přijít na řadu i zmíněná digitalizace nohou prostřednictvím skenování. Díky tomu by firmy mohly vyrábět individuální obuv přímo na míru nebo získat přesnější obrázek o tom, jakou nohu mají obyvatelé v jednotlivých oblastech.

Zlínské centrum už začalo školit některé své pracovníky. Dva z nich se před pár dny vrátili z Velké Británie, kde má své sídlo mezinárodně uznávané středisko SATRA, které se vývoji a testování obuvi intenzivně věnuje.

„Rozšířilo mi to obzor z hlediska historie výroby obuvi, používaných materiálů, testování, konstrukce i technologických postupů,“ popsala výzkumná pracovnice CPS Eva Hnátková.

Bližší informace o tom, jak se zástupci Bati k případnému centru ve Zlíně staví, budou jasné začátkem května. Tehdy se do Centra polymerních systémů přijedou znovu podívat.

Razit, štípat a nezdržovat jiné. Jak vyrábí Baťa boty na Slovácku (více zde):

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Baťův mrakodrap ve Zlíně
Jako by zmizely celé Luhačovice. Za sedm let v kraji ubylo pět tisíc lidí

Zlínský kraj má téměř nejméně rozvodů v Česku i dětí narozených mimo manželství. Tím ale pozitivní statistika končí. Obyvatelé stále odcházejí do Brna nebo...  celý článek

Na silnici mezi Huštěnovicemi a Starým Městem se stala tragická dopravní nehoda.
Řidič osobního auta nepřežil čelní střet s kamionem u Starého Města

Na hlavním tahu ze Zlína do Hodonína se ráno stala dopravní nehoda, při níž zemřel jednačtyřicetiletý muž. Je osmadvacátou letošní obětí dopravních nehod ve...  celý článek

Přes opravený přejezd v Kroměříži se auta houpají
Vlastníci se nedohodli, přejezd v Kroměříži má opravenou jen jednu kolej

Řidiči, kteří jezdí přes Kroměříž, jsou rozčarovaní z podoby opravy železničního přejezdu v blízkosti hlavního nádraží v Hulínské ulici. Je to jeden z hlavních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.