Při nedávné Letní filmové škole využívali organizátoři Slováckou búdu jako jednu ze svých základen, návštěvníci už búdu viděli čistě bílou. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Slovácká búda přišla o ornamenty, kresby z roku 1937 odmítají památkáří

  • 3
Klub kultury v Uherském Hradišti nechal zabílit fasádu Slovácké búdy. Zmizely tak kresby nedávno zemřelého malíře Miška Evena, což řadě lidí vadí. Naopak Klub kultury chce na búdu vrátit původní ornamenty z roku 1937. Památkáři jsou ale proti.

Kdysi byla postavená proto, aby hostila Národopisnou a hospodářskou Výstavu Slovácka 1937, největší událost roku v Československu, se ctí tehdy přivítala i prezidenta Edvarda Beneše.

Známou Slováckou búdu ve Smetanových sadech chce uherskohradišťská radnice alespoň částečně vrátit do původní podoby překreslením původních slováckých ornamentů z roku 1937 na fasádu.

Plány ale bude muset změnit. Nesouhlasí s nimi totiž památkáři.

„Vrátit na fasádu původní ornamenty, když stavba už s replikou lidového stavitelství nemá moc společného, by znamenalo vytvořit jakýsi novotvar.

Byl by to kýč,“ prohlásila Nelly Komendová z Národního památkového ústavu v Kroměříži.

Podle ní už dnešní búda neodpovídá tomu, jak vypadala ve 30. letech. Tehdy byla půdorysně menší, měla doškovou střechu a jiná okna i fasádu. Jednoduše byla replikou lidového stavitelství.

Dnes je větší, má novou omítku, novou střechu i okna a moderní detaily.

Objekt slouží jako zkušebna místních souborů a kroužků. Konají se tu kulturní akce a jednu ze základen v ní minulý týden měla Letní filmová škola.

Evenovy kresby zmizely pár týdnů po jeho smrti

Klub kultury, který se o budovu stará, ale s úpravami už začal. Ještě předtím, než se k plánům radnice vyjádřili památkáři, nechal celou fasádu zabílit.

„Byla poškozená, poničená a počmáraná vandaly, a už rok se připravovala její obnova,“ poznamenala Adéla Kotková z Klubu kultury.

Z fasády tak ale zřejmě definitivně zmizely kresby od malíře českofrancouzského původu a milovníka Slovácka Moarcha Miška Evena. Ten žil v Hradišti dlouhá desetiletí a byl to právě on, kdo po povodni v roce 1997 vrátil na poničenou fasádu typické lidové motivy.

Fakt, že město nechalo jeho kresby zamalovat jen pár týdnů poté, co v polovině června zemřel, vyvolal pobouření. Na sociálních sítích lidé označují takové jednání za „neuctivý a barbarský“ krok.

Klub kultury to považuje za nešťastnou shodu okolností. „Spolupráce s Evenem jsme si nesmírně vážili a jeho dílo zapomenuto nebude,“ ujistil ředitel Antonín Mach. Malíře podle něj připomínají díla uvnitř búdy.

Městský architekt Holý malby zabílit nechtěl

Třeba uherskohradišťský publicista a malířův přítel Jiří Jilík má ale jiný názor.

„Kresby na fasádě byly jedinou veřejnou památkou na Evena a zasluhovaly by spíš ochranu, protože jeho smrtí se staly unikátem,“ upozornil Jilík, který má dokonce aktuální fotografie búdy.

Krátce předtím, než fasádu Slovácké búdy čekalo zabílení, se před Evenovými malbami vyfotil jeho kamarád Jiří Jilík.

Na nich je patrné, že kresby nebyly zásadně poškozené, jak tvrdí Klub kultury. Souhlasí s tím i památkáři.

„Je to velká škoda, protože kdyby se jeho dílo obnovilo, mělo by to autorskou hodnotu,“ vysvětlila Komendová.

Proč tedy město se všemi změnami nepočkalo až na vyjádření památkářů? To nikdo zdůvodnit neumí.

„Byl jsem spíše zastáncem obnovy Evenových kreseb. Bylo to trochu nešťastně načasované,“ připustil pouze městský architekt Aleš Holý.

V příštím týdnu by se nad budoucí podobou Slovácké búdy měli sejít etnografové ze Slováckého muzea, zástupci radnice a památkáři.