Baťovským areálem ve Zlíně nyní jezdí autobusová linka 38, nově jej mají obsluhovat trolejbusy.

Baťovským areálem ve Zlíně nyní jezdí autobusová linka 38, nově jej mají obsluhovat trolejbusy. | foto: trajflyzlin.blog.cz

Miliarda z Unie pomůže Zlínu, míří na trolejbusy či cyklostezky

  • 23
Trolejbusy jezdící ve Zlíně do baťovského areálu nebo k průmyslové zóně v Přílukách, elektronický odbavovací systém v MHD nebo další cyklostezky. Na tyto nové investice ve Zlíně přispěje v nejbližších letech Evropská unie.

Přesně 960 milionů korun. Tak vysoká je částka, která se utratí ve Zlíně a některých okolních městech a obcích do roku 2020. Peníze jsou rezervované a teď se čeká na výzvy, aby se do nich mohly přihlašovat projekty.

Zlín jich má připravených celou řadu v rámci Integrovaného plánu rozvoje území Zlín pro období 2014 - 2020, který řeší potřeby města.

„Úměrná většina z celkové sumy by měla skončit ve Zlíně. A věřím, že investice v takovém objemu už lidé poznají,“ podotkl ekonomický náměstek zlínského primátora Bedřich Landsfeld.

Nejzásadnější změny se chystají v oblasti městské hromadné dopravy. Mají se totiž rozšířit trolejbusové trasy. Nově by měly vést do baťovského areálu a k průmyslové zóně v Přílukách.

„Zavedení trolejbusových linek v areálu je potřeba, protože jimi není pokrytý. Navíc se bude dál rozvíjet a není možné jeho obsluhu zajistit jenom auty,“ řekl zlínský radní přes dopravu Josef Novák.

Konkrétní trasu město teprve hledá, bude záviset i na podobě dopravního terminálu, která má vzniknout opodál. Trolejbusy by měly jezdit po Vavrečkově ulici pod Domem kultury směrem na Otrokovice.

„Podporujeme vše, co zlepší dopravu v areálu Svitu,“ reagoval mluvčí firmy Cream Robert Jašek.

Tato společnost zde vlastní řadu budov, které postupně opravuje. Dnes do areálu jezdí jedna autobusová linka.

O troleje do Baťova nebyl v Otrokovicích zájem

Nově by měly trolejbusy jezdit také až na konec průmyslové zóny v Přílukách, kde vznikne točna.

„Bateriový trolejbus, který začal jezdit ve zkušebním provozu, by mohl být náhradou za nákladnou výstavbu trolejí v této trase,“ řekl Novák.

V Otrokovicích už dříve uvažovali o zavedení trolejového vedení do čtvrti Baťov. Nakonec ale záměr do plánu nezahrnuli.

„Není po tom poptávka. Přihlásili jsme jiné projekty, třeba úpravy zastávek MHD, jejichž úroveň se zvýší,“ sdělil otrokovický starosta Jaroslav Budek.

Za evropské peníze se počítá také s obnovou vozového parku dopravního podniku, na což je vyčleněno přes 100 milionů korun.

Necelých deset milionů je určených na elektronický odbavovací systém v městské hromadné dopravě. To znamená, že cestující už by nemuseli kupovat a ve vozech označovat klasické lístky, ale měli by karty, které by přikládali ke čtečkám.

Odpovídá to i záměru Zlínského kraje, který chce od roku 2018 zavést jednotnou kartu. Lidé by s ní platili u všech autobusových dopravců a zřejmě i ve vlacích Českých drah. Platila by také v Moravskoslezském kraji.

Cyklisté získají stezky ze Zlína do okolí

Sto milionů korun je vyčleněno na nové cyklostezky. Dodělaly by se chybějící úseky v centru krajského města, dále se počítá s propojením Zlína s Lípou, napojením Tečovic na hlavní trasu do Otrokovic či se spojnicí mezi Lukovem a Fryštákem.

Miliony korun mají jít do navigačního systému na parkování v centru Zlína a na nákup dalších kamer měřících rychlost.

Nebudou chybět investice do školních budov, sociálního bydlení či domovů důchodců. V Otrokovicích či v Lukově chystají úpravy autobusových zastávek.

Města a obce budou ještě muset na projekty žádat o peníze. Celkovou sumu jim nikdo nevezme, musí ji ale dokázat vyčerpat.

„S vyhlášením prvních výzev, do kterých se budou moci hlásit předkladatelé projektových záměrů, počítáme v říjnu a listopadu,“ přiblížil zlínský primátor Miroslav Adámek.

Evropské dotace už nechodí přes regionální operační programy, jejichž fungování kritizovala řada starostů. Podle nich peníze často mířily na nepotřebné věci. Ministerstva teď budou peníze rozdělovat přímo.