Dopravní terminál ve Zlíně vznikne postupně, práce můžou začít příští rok

  10:08
Dopravní terminál ve Zlíně mají tvořit nové objekty, které nahradí nevzhledné autobusové a vlakové nádraží. Železniční výpravní budova se může začít stavět příští rok. Další dvě později a není jasné, jakou budou mít náplň.
Podle studie zmizí obě dosavadní autobusová nádraží, nahradí je tři moderní...

Podle studie zmizí obě dosavadní autobusová nádraží, nahradí je tři moderní budovy. | foto: vizualizace: archiv zlínského magistrátu

Přestože už je schválená urbanistická studie, jak by měl vypadat potřebný dopravní terminál ve Zlíně, jeho podoba se ještě může změnit.

Hlavní investor Zdeněk Zemek, jenž vlastní autobusové nádraží, totiž bude hledat takové řešení, které pro něho bude ekonomicky rentabilní.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

A už teď tvrdí, že výstavba nové železniční výpravní budovy, která se posune blíže k centru města a bude stát kolem 100 milionů korun, pro něho nebude ekonomické terno.

„Výpravní budova je pro nás ztrátová. Kdybychom do toho ale nešli, stavěla by se složitě. Budeme jednat se zlínskou radnicí a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) o tom, jak se budou podílet na parkovacích stáních uvnitř budovy,“ přiblížil Zemek.

„Momentálně se řeší ekonomika provozu budovy, budeme o tom dál jednat,“ reagoval externí spolupracovník SŽDC Karel Říha, jenž projekt řeší.

Nová výpravní budova má stát v roce 2021

S výstavbou by se podle Zemka mělo začít na konci roku 2019, nebo na začátku roku 2020 (teď je zažádáno o územní rozhodnutí). To je stejný termín jako u modernizace železniční trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic, na niž dopravní terminál navazuje.

Nová výpravní budova by lidem mohla sloužit od roku 2021, pak půjde k zemi staré nádraží, na jehož místě bude kolejiště. To bude první etapa terminálu.

„Není možné – ani provozně žádoucí – přestavět autobusové a vlakové nádraží jednorázově. Může se tak stát pouze na základě postupných kroků, aby nedošlo ke kolapsu stávající veřejné dopravy,“ podotkl Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, jež výstavbu dopravního terminálu koordinuje.

Další etapa se podle Zemka rozjede kolem roku 2023. Jeho náplní budou dvě stavby – komerční objekt, který má být spojený se sousední výpravní budovou podchodem, a nová prosklená budova autobusového nádraží, jež má vyrůst blíž k nadjezdu. Pro Zemka bude opět klíčové ekonomické hledisko.

„O velikosti a rozsahu obchodních prostor teprve rozhodneme na základě ekonomických propočtů. Uvidíme, jestli to bude pětipatrový, čtyřpatrový, nebo třípatrový objekt, bude to záležet i na jeho náplni,“ přiblížil Zemek.

Původně uvažoval o obchodech a restauracích, ovšem teď váhá, protože opodál na okraji baťovského areálu má vyrůst velké obchodní centrum Fabrika.

„U nádraží by měl smysl třeba hotel pro lidi, kteří do města přijedou a potřebují nocleh na jednu noc, nebo třeba studentské ubytování,“ uvažuje Zemek.

Dosavadní autobusové nádraží nemusí jít k zemi

V případě autobusového nádraží připustil, že by to původní mohlo zůstat stát, přestože by opodál vyrostlo nové. „Máme v něm nájemníky, budova vydělává,“ nastínil Zemek.

To by zřejmě znamenalo i změny oproti schválené studii.

„Výstavba terminálu je natolik složitá, že se město bude vyjadřovat jen společně s dalšími subjekty, kterých se záměr týká,“ řekl stručně mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák s tím, že oficiální vyjádření k terminálu město vydá později.

Nový objekt autobusového nádraží by měl být menší a prosklený. Stání pro autobusy bude hned u nadjezdu.

Kdo bude vlastníkem odstavné plochy pro autobusy?

Dopravní terminál by měl stál kolem miliardy korun. Investorem všech budov bude Zemkova společnost Z-Group, která už uzavřela smlouvy s městem a dalšími organizacemi.

Terminál bude přínosem pro lidi, protože na pár stech metrech čtverečních bude vlakové a autobusové nádraží i zastávka městské hromadné dopravy.

Jaký finanční podíl do projektu vloží město, zatím není zřejmé. Jisté ale je, že bude investovat do úprav okolních cest.

Další otevřenou záležitostí jsou odstavné plochy pro autobusy, jež mají vzniknout u Gahurovy ulice mezi prodejnou Lidl a nedalekou čerpací stanicí. Pozemky patří městu, ale Zemek by je od něj rád získal.

Vedení radnice preferuje zřízení věcného břemene. Podle některých zastupitelů není šťastné, že v majetku města budou jenom cesty a odstavná stání, a nikoli budovy.

„Stávající model spolupráce považujeme za vyvážený,“ míní zlínský radní přes dopravu Josef Novák.

17. února 2015

Autor:
  • Nejčtenější

Při nehodě zemřel řidič osobního auta, srazil se s náklaďákem plným kamení

25. března 2024  14:33,  aktualizováno  26.3 8:35

Tragická nehoda nákladního a osobního auta uzavřela v pondělí dopoledne provoz na silnici mezi...

Tehdy a teď. Fotografie ukazují, jak se proměnila známá místa ve Zlíně

23. března 2024  13:57

Některá místa se příliš nezměnila, jiná dostala moderní tvář, další už neexistují. Muzeum ve Zlíně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za med bychom neměli chtít méně než 200 kč za kilo, říká včelař. A bojí se sršní

26. března 2024

Premium Díky nezvykle teplému únoru se příroda probudila o dost dříve, než bývá běžné. Rozkvetla řada...

Babiččiny zelové kraslice měl v pracovně i císař, říká krasličářka z Hradiště

22. března 2024  15:56

Nová techniku zdobení velikonočních vajíček se poprvé objevila před více než sto lety. Tehdy ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Firma Cream už plánuje bytovky na Rybníkách, chce vybudovat novou čtvrť

25. března 2024  8:56

Zlínští zastupitelé v únoru rozhodli o změně územního plánu, podle které se může východní polovina...

Zákazníci ve Zlíně vrátili za pět měsíců 14 tisíc PET lahví a plechovek

29. března 2024  10:16

Zatímco stát připravuje zákon, který by zaváděl povinný zálohový systém na PET lahve a plechovky,...

Mizera s číslem 99: Láme mi to srdce, bohužel musím Zubří vyřadit

29. března 2024  7:50

Že Murphyho zákony fungují spolehlivě, poznal i lovosický házenkář Bohdan Mizera. První série play...

Zlín porazil Litoměřice a vynutil si v semifinále první ligy sedmý zápas

28. března 2024  20:16

Zlínští hokejisté zvítězili v šestém utkání semifinále play off první ligy doma nad Litoměřicemi...

Připadá mi, že jsem v sále nejstarší, říká kapelník kultovní Mňágy a Žďorp Fiala

28. března 2024

Premium Před pár dny oslavil šedesátiny, plánuje se „dohrabat“ k dalším kulatinám a mezitím si dělá radost...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...