Každé ráno absolvuje hodinovou cestu z Nivnice do Uherského Hradiště za prací. Nejdříve autobusem, pak vlakem. Dvaašedesátiletý František je jedním z tisíců cestujících, kteří v tomto týdnu začali jako první využívat nové uherskobrodské autobusové nádraží.
„Přijedeme vlastně až k vlaku. Je to pohodlnější a jednodušší, nemusím přejít ani jeden schod,“ potvrdil elektrikář.
Stavebníci totiž o víkendu dokončili hlavní část nového dopravního terminálu, který ve městě propojí vlakovou, autobusovou i městskou dopravu.
Hned vedle nádražní budovy Českých drah (ČD) zbourali nevyužívané sklady a místo nich postavili nová nástupiště. Autobusy tak zastavují zhruba sto metrů od původních zastávek a v těsné blízkosti kolejí.
„Je to velmi výhodná pozice pro celé město. Toto místo je společně pro vlaky a autobusy ideální,“ je spokojený zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus.
Dálkové spoje jezdí dál od zbrojovky. Zatím
Z dvanácti nástupišť se cestující v zavedených časech dostanou do všech obcí v regionu jako dosud. A také na různá místa v samotném Brodě, kam zajíždí městská doprava.
Jedinou výjimkou jsou dálkové spoje, které vozí cestující do Brna, Prahy nebo na Slovensko. Většina z nich má totiž v Brodě jedinou zastávku a tou je staré autobusové nádraží u České zbrojovky, vzdálené asi půl kilometru.
„Chceme, aby se to změnilo, ale bohužel, dopravci nemají na zastávku u železničního nádraží zatím licenci,“ vysvětlil Kallus.
Změna by se ale měla odehrát do konce letošního roku. Tehdy se autobusové nádraží u zbrojovky definitivně uzavře a nové sídlo bude mít právě u železniční stanice. Autobusová zastávka u zbrojovky ale zůstane zachovaná.
Terminál za zhruba 100 milionů korun, z nichž většinu zaplatí dotace, by měl být hotový do konce října. Do té doby dělníci upraví nevzhledný frekventovaný prostor před nádražní budovou.
Bude nově předlážděný, s novou fontánou, zahradními úpravami, posezením i parkovištěm. Dohromady by tak u nádraží na několika místech mohlo zaparkovat více než sto aut.
Dráhy mají s rekonstrukcí budovy zpoždění
Radnice se ale ještě musí domluvit s Českými drahami. Ty mají totiž několikaměsíční zpoždění s rekonstrukcí nádražní budovy.
„Je to nemilé, protože my musíme upravovat prostranství a oni na stejném místě potřebují stavět lešení kvůli nové fasádě,“ upozornil starosta města Patrik Kunčar.
Dráhy plánují úpravy za 13 milionů korun. Ve vestibulu vzniknou pokladny pro autobusy i vlaky, zázemí s novými toaletami pro cestující i pro personál a opravená bude také fasáda, střecha a okna.
Během úprav dráhy zřejmě částečně nebo úplně budovu uzavřou.
„Předpokládáme, že na prvním nástupišti zřídíme provizorní pokladnu. Podobně budeme řešit i sociální zařízení umístěním mobilních toalet,“ informoval Radek Joklík z tiskového oddělení ČD.
Od příštího roku pak cestující vlakem i autobusem nakoupí jízdenky na jediném místě.
Staré autobusové nádraží včetně informací a prodeje jízdenek bude fungovat až do poloviny prosince. Firma ČSAD Uherské Hradiště o místo už nemá zájem a celé území prodává.