Díky elektrifikaci a zdvoukolejnění mají vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi...

Díky elektrifikaci a zdvoukolejnění mají vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit v pravidelných patnáctiminutových intervalech. | foto: vizualizace: archiv zlínského magistrátu

Vznikl první návrh na dopravní terminál ve Zlíně, propojí vlaky s autobusy

  • 16
Zlín už zná podobu tolik potřebného dopravního terminálu. Vyroste na místě vlakového a autobusového nádraží. Bude mít tři moderní budovy.

Sice jde zatím jen o nákresy na papíře, nicméně obyvatele Zlína může těšit, že výstavba dopravního terminálu získává konkrétní obrysy. A to doslova. Radnice už má urbanistickou studii, z níž je patrné, jak by měl nový dopravní uzel vypadat. Lidem ušetří čas i kroky.

„Zlín se zařadí mezi města s moderním dopravním terminálem evropských kvalit. Díky chystané modernizaci a elektrifikaci železniční trati získá i přímé a rychlejší spojení s dalšími velkými městy,“ nastínil primátor Miroslav Adámek.

„Dnešní rozmístění obou nádraží, včetně návaznosti na ostatní druhy městské dopravy, neodpovídá požadavkům 21. století. A to nemluvím o jejich vzhledu, který je poplatný době vzniku,“ doplnil.

Podle urbanistické studie obě nádraží zmizí. Nahradí je tři moderní stavby. Dvě budou v linii se stávající budovou zlínské univerzity. Vlakové nádraží vznikne přibližně na stejném místě, kde stojí jeho budova dnes.

Vedle něho vyroste několikapatrový komerční objekt, v němž můžou být obchody, kanceláře či restaurace. S výpravní budovou bude spojený podchodem. Autobusové nádraží se zmenší a jeho hlavní stavba bude hned vedle.

„Zásadní význam studie spočívá v řešení celého prostoru jako celku, který integruje všechny myslitelné druhy dopravy. To znamená železnici, městskou hromadnou i veřejnou dopravu, pěší a samozřejmě i cyklisty,“ upřesnil radní přes dopravu Josef Novák.

„Studie také počítá s parkovacími plochami pro automobily a cyklisty,“ upozornil.

Velkou část ze 300 milionů korun chtějí mít z Unie

Město už se dohodlo na výstavbě terminálu s podnikatelem Zdeňkem Zemkem, jehož firma Bent vlastní autobusové nádraží.

„Diskutujeme problematiku detailního technického řešení jednotlivých objektů, jejich částí. A řešíme i zapojení veřejných a soukromých zdrojů,“ přiblížil Zemek.

Podle předběžných odhadů by terminál mohl stát kolem 300 milionů korun. Město i Zemek věří, že se podaří větší část této sumy získat z Evropské unie.

„Doufáme, že elektrifikace trati a nový dopravní terminál přinesou řadu zajímavých příležitostí,“ podotkl Zemek.

„Všemi dostupnými prostředky se zasadíme o to, aby terminál vznikl v nejkratším možném termínu,“ řekl Martin Jarolím, člen představenstva společnosti Cream, jež u nádraží vlastní několik pozemků a budov.

17. února 2015

Město s firmami a Zlínským krajem uzavřelo memorandum, ve kterém se všichni zavazují, že projekt dotáhnou do zdárného konce. Podstatné na terminálu bude, že se lidem zkrátí vzdálenosti při přecházení z autobusu na vlak či trolejbus. Zastávka městské hromadné dopravy je vedle u nadjezdu.

„Tisíce cestujících denně uspoří několik stovek metrů při přestupu,“ zmínil Petr Pšenička z investičního odboru Správy železniční dopravní cesty.

Práce na zdvoukolejnění mají začít v roce 2019

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Výstavba terminálu má navázat na plánovanou elektrifikaci železniční trati Vizovice – Zlín – Otrokovice a její částečné zdvoukolejnění.

S touto úpravou chce Správa železniční dopravní cesty začít v roce 2019. Územní rozhodnutí by mohlo být vydáno na začátku příštího roku.

„Naším hlavním cílem je vybudovat špičkovou taktovou dopravu – tak se říká kyvadlové dopravě na železnici – mezi Otrokovicemi a Zlínem. Vlaky budou mezi městy pendlovat každých patnáct minut,“ upřesnil Pšenička.

Nutný předpoklad ale je, aby byly vlaky výrazně rychlejší než trolejbusy a auta. Proto bude nutné zrušit některé vlakové zastávky.

„Hlavní přínos vidím v tom, že město a jeho okolí bude konečně napojeno na odpovídající železniční infrastrukturu,“ uzavřel Pšenička.

Líbí se vám plánované rozmístění a vzhled budov dopravního terminálu ve Zlíně?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 23. září 2016. Anketa je uzavřena.

ano
ano 335
ne
ne 83