Jakmile velkoprodejce elektrospotřebičů HP Tronic vyprodá skladové zásoby,...

Jakmile velkoprodejce elektrospotřebičů HP Tronic vyprodá skladové zásoby, plošně zdraží ve své obchodní síti Euronics všechno zboží z dovozu. Cena stoupne o 10 až 15 procent. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Slabá koruna zdraží elektroniku, vývozní firmy si ji naopak chválí

  • 0
Slabá koruna zvyšuje zisky vývozním společnostem, dovozní firmy naopak uvažují o zdražování. Týkat se má třeba elektroniky, čaje i nádobí.

Zlínská strojírenská společnost TAJMAC-ZPS vyváží 70 procent zboží, z toho značnou část na severoamerické trhy. Pád koruny vůči dolaru jí proto vyhovuje a dává větší šanci konkurovat tamním výrobcům. Může totiž strojírenské mašiny prodávat o něco levněji.

„Je to pro nás mírné plus, máme větší prostor k úpravě cen,“ potvrdil finanční ředitel podniku Jan Kurinec.

TAJMAC-ZPS v zahraničí nezlevňuje plošně, ale jedná o ceně při každém prodeji stroje. Jde o jednotlivé obchody za miliony korun. Příznivý kurz firmě už loni zlepšil hospodaření o 2,5 procenta.

Tento trend pokračuje i letos. Nikdo však neví, jak dlouho to ještě potrvá. „Za půl roku může být situace zase jiná,“ řekl Kurinec.

Optimisticky situaci zatím vnímá i Česká zbrojovka Uherský Brod, která prodává skoro polovinu zboží za dolary, necelou třetinu za eura.

„Slabší koruna nám měsíčně zvyšuje tržby o dvě až tři procenta,“ podotkl viceprezident pro vnější komunikaci České zbrojovky Radek Hauerland.

„V cizině se zlevňováním zatím nepočítáme, nechceme reagovat ukvapeně,“ doplnil.

Výhodnější export pocítí Lukrom i Hamé

Spokojení jsou vývozci napříč odvětvími, lze mezi ně počítat i zlínský zemědělský holding LUKROM Zdeňka Červenky. „Slabší korunu vítám, protože o něco více vyvážíme,“ nastínil Červenka.

Upozornil ale na nebezpečí krátkodobých výkyvů, které dolar či euro zdraží o více než korunu. Na takové skoky se špatně reaguje.

„Oslabení české měny pro nás znamená výhodnější pozici při exportu a zvýšení tržeb ze zahraničí,“ přidal se mluvčí potravinářské společnosti Hamé Jan Kopáček.

Vzhledem k tomu, že Hamé některé suroviny i výrobky dováží z ciziny, zvýšené zisky zatím nemůže počítat. A dost možná se firmě dovoz prodraží natolik, že bude zvyšovat ceny výrobků na domácím trhu, například kompotů. „Nemůžeme to vyloučit,“ připustil Kopáček.

Pro Tescomu je slabá koruna nevýhodná

To je odvrácená strana slabé koruny. Firmy, které dovážejí z ciziny, na kurzu tratí a snaží se ztrátu někde vymazat.

Uvažují o zdražování, které se může týkat nejrůznějšího zboží, od elektroniky přes kuchyňské potřeby až po čaj a kávu.

Zlínský výrobce nádobí Tescoma uvažuje o zvyšování cen, protože slabá koruna je pro něho nevýhodná. Zboží sice vyváží, ale má výrobny i v cizině.

„Musíme se nad tím zamyslet. Současný kurz nám nevyhovuje. Těžko ale říct, od kdy a o kolik bychom zdražili,“ uvedl jednatel Tescomy Petr Chmela.

Čaj bude dražší

Jasnější představy už má největší tuzemský dovozce čaje a kávy, společnost Oxalis ze Slušovic. Propad koruny vůči světovým měnám pociťuje hned dvojnásobně. V Asii nakupuje čaj za dolary a v Česku platí nájem prodejen v obchodních centrech v eurech.

„Není to nic příjemného. Dovážíme zboží za šedesát milionů korun, slabá koruna nám ho o deset procent podraží. O tolik ale ceny zvyšovat nechceme. Část poneseme z vlastních rezerv,“ sdělil majitel firmy Oxalis Petr Zelík.

Změny cen plánuje už v únoru. Další vývoj pak ukáže, jestli upraví nový ceník zboží, který vydává na podzim. Bude záležet i na tom, jak na zdražení zareagují zákazníci.

„Nevíme, kde je jejich hranice,“ doplnil Zelík.

Euronics zvýší ceny po vyprodání zásob

S cenami bude hýbat také velkoprodejce elektrospotřebičů HP Tronic ze Zlína. Jakmile vyprodá skladové zásoby, plošně zdraží ve své obchodní síti Euronics všechno zboží, které má z dovozu, o deset až patnáct procent.

„Projevit se to může v březnu nebo dubnu, momentálně jednáme s dodavateli o nových cenách,“ přiblížil mluvčí Euronics Bohuslav Komín.

Podle něho ovšem zvýšení cen může znamenat nižší odbyt, protože lidé si budou důkladněji rozmýšlet, za co peníze utratí.

Specifická situace je ve Sklárnách Květná, kde nemají problémy s korunou, ale ničí je slabý rubl, protože velkou část zboží dodávají do Ruska.

„Zakázky byly nasmlouvané dopředu, ale ruské firmy je odřekly, protože neměly peníze,“ posteskl si ředitel skláren Marek Mikláš.

V následujících týdnech se sklárny představí na výstavách v Číně, Malajsii i Íránu a na největším sklářském veletrhu v německém Frankfurtu. Právě tam se pokusí nahradit výpadek příjmů.