I když z centra Otrokovic už radnice dokázala vytlačit nákladní auta, přesto je ve městě dál hustý provoz. Dokončení obchvatu situaci zklidní. | foto: MAFRA

Dostavba obchvatu Otrokovic se přiblížila, vykupují se zbývající pozemky

  • 0
Silničáři letos vykoupí všechny pozemky pro dokončení obchvatu Otrokovic a příští rok jej chtějí začít stavět. To je dobrá zpráva pro tisícovky řidičů i obyvatele města, které tíží hustý provoz. Pokračování silnice R55 směrem na jih je ale v nedohlednu.

Ve Zlínském kraji je málo nešťastnějších dopravních řešení než v Otrokovicích. Obchvat je dokončený pouze z jedné půlky a na druhou se čeká. Tisícovky aut tak jezdí denně přes centrum města. Křižovatka v místní části Kvítkovice, na niž navazuje spojnice ze Zlína, bývá ve špičkách beznadějně ucpaná.

"Propadali jsme už téměř malomyslnosti," reagoval v úterý starosta Otrokovic Jaroslav Budek na zprávu o tom, že už příští rok se má začít stavět zbývající část obchvatu. "Je to pro mě nová a velmi příznivá informace," dodal spokojeně.

Letos dokončí výkup pozemků

Silničáři by chtěli v roce 2014 zahájit výstavbu úseku dlouhého asi tři kilometry. Letos dostali od státu 45 milionů korun, za které vykoupí zbývající pozemky (asi 300 tisíc metrů čtverečních), dokončí dokumentaci a vyřídí si stavební povolení.

Plánované dokončení obchvatu Otrokovic.

"Máme už vykoupených přes 90 procent pozemků, blížíme se k závěru," potvrdil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Klíčovou otázkou je, zda na investici za miliardu najde stát peníze. Na to nyní nikdo nedokáže odpovědět. Přes všechnu ekonomickou mizérii je to však reálné.

"Pokud bude akce připravena, je možné zajistit peníze. Jde o republikovou i krajskou prioritu. Myslím si, že stát potřebnou sumu najde," věří náměstek zlínského hejtmana Jaroslav Drozd.

Povolení a pak bagry

Ministerstvo dopravy navíc opakovaně potvrdilo, že až bude na světě stavební povolení, přijedou do Otrokovic bagry. Pokud půjde vše podle plánu, začnou řidiči po obchvatu jezdit v roce 2017. "Otrokovice se pak stanou oázou klidu," předpovídá Chudárek.

Uleví se hlavně lidem, kteří bydlí u přetíženého průtahu. "Moc mi současná situace vadí. Obchvat měl být dávno hotový, ale v Praze nás asi nikdo moc neposlouchá," poukázal Petr Vavřík.

"Nikdy není pozdě," podotkl optimisticky starosta Budek.

Po dokončení obchvatu se také přestane ucpávat Kvítkovická křižovatka, po níž projede 30 tisíc aut denně. A zdejší obyvatele nebude obtěžovat hluk ani zplodiny.

Pokračování R55 brzdí spor silničářů s ekology

Otrokovice jsou důležitým dopravním uzlem, takže se usnadní cestování řidičům ze Zlína i od Hulína po rychlostní silnici R55, na niž obchvat navazuje.

Ta by měla pokračovat z Napajedel dál směrem na jih: přes Spytihněv do Starého Města až do Břeclavi. Ekologové se však zatím dohadují se silničáři o tom, kudy přesně má trasa čtyřproudové cesty vést (více čtěte zde). I proto se podle Chudárka nezačne stavět dříve než v roce 2016 či 2017.

Stát letos přispěje ve Zlínském kraji ještě na další důležité cesty. Pošle zhruba sto milionů korun na dokončovací práce při rozšíření silnice ze Zlína do Otrokovic. Definitivně bude hotovo letos v červenci. Řidiči po nových čtyřech pruzích jezdí od konce loňského roku.

Asi 600 milionů půjde na spojnici z Valašského Meziříčí do Lešné a 60 milionů na poslední úpravy tahu z Kunovic do Veselí nad Moravou.

Začne výstavba R49 už v příštím roce?

Zlínský kraj ovšem čeká ještě na další důležité cesty, na které však stát letos žádné peníze neposlal.

Naprázdno vyšla například rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku, protože soud zrušil po žalobě ekologů stavební povolení. Silničáři neměli od ministerstva životního prostředí výjimku k zásahu do biotopu chráněných živočichů, kterou si už vyřizují.

"Není to problém, který by stavbu ohrozil. Věřím, že letos budeme mít stavební povolení vyřízené a příští rok začneme stavět," naznačil Chudárek.

Silnice R49, která povede z Fryštáku až ke slovenské hranici, se loni stala součástí Transevropské dopravní sítě, takže Brusel může zaplatit pětaosmdesát procent z 35 miliard celkových nákladů.

Žádné peníze letos od státu naopak nepřijdou ani na novou spojnici mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím.