Typické proluky mezi budovami zmizí, budou totiž propojené.

Typické proluky mezi budovami zmizí, budou totiž propojené. | foto: vizualizace Cream

Po dohodě se Zlínem má obchodní centrum Fabrika začít růst do dvou let

  • 13
Výstavba obchodního centra Fabrika, které promění část baťovského areálu ve Zlíně, má začít do dvou let. Příprava mírně vázne, ale investor už se dohodl s městem na prodeji některých pozemků.

Desítky let tam stály tři tovární budovy (24, 25 a 26), poslední tři roky rozlehlé parkoviště. V blízké budoucnosti na místě vyroste velké obchodní centrum Fabrika, které východní část baťovského areálu zásadně promění.

Modernizace čeká i nedaleké autobusové a vlakové nádraží, místo nichž vznikne moderní dopravní terminál. S ním by se mohlo začít v roce 2020. Ve stejném termínu je v plánu i elektrifikace a zdvoukolejnění železniční trati do Otrokovic.

Stavba Fabriky by mohla začít o rok dřív. Taková je alespoň představa investora, kterým je firma Cream.

Původně chtěla začít už příští rok, ale protahují se přípravy a dohody s městem. Ty jsou dnes uzavřeny a po nedávném schválení radou se ještě čeká na souhlas zastupitelů, kteří se sejdou ve čtvrtek.

„Pokud to zastupitelé schválí, obnoví se přerušené územní řízení. Protože máme všechny potřebné doklady, tak počítáme s tím, že v prvním čtvrtletí příštího roku bychom mohli dostat územní rozhodnutí,“ předestřel ředitel Creamu Martin Jarolím.

„Do konce příštího roku pak chceme mít stavební povolení, abychom v roce 2019 začali stavět. Dříve to nestihneme,“ doplnil.

Dohodu o pozemcích musí posvětit zastupitelé

V dohodě s městem se Cream zavazuje, že mu prodá některé pozemky v areálu u ulic Jana Antonína Bati a Vavrečkovy. Tu první hodlá radnice opravit, ta druhá projde úpravami kvůli Fabrice. Měla by se narovnat a protnout současný park, než se napojí na nadjezd.

Město však podrobnosti zatím nechce komentovat. „Projekt Fabriky je velmi složitý. Město Zlín proto nebude v tuto chvíli zveřejňovat žádné podrobnosti, dokud nedojde ke schválení v zastupitelstvu,“ uvedl mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

Plánek umístění nového obchodního centra ve Zlíně

Plánované obchodní centrum si má také vynutit rekonstrukci křižovatky Vodní ulice s výjezdem z autobusového nádraží. Tyto změny by měly zajistit, aby doprava v okolí Fabriky nekolabovala, protože přivede do areálu tisíce nových návštěvníků denně.

„Máme zpracovaný počítačový dopravní model, na kterém je vidět, že auta jezdí plynule a netvoří se dopravní zácpy,“ podotkl Jarolím.

Cream se v dohodě s městem zavázal, že na úpravy cest přispěje minimálně dvěma miliony korun.

Obchody, kanceláře, zábava i parkoviště. Proluky zmizí

Přímo v obchodním centru má být v podzemním a patrovém parkovišti pod střechou kolem 600 parkovacích míst. Dalších přibližně 400 vznikne u sousední 34. budovy.

Součástí Fabriky budou obchody, kanceláře a zábavní část. V okolí vzniknou odpočinkové plochy. Objekt se má skládat ze tří budov, jež připomínají jejich předchůdkyně. Na rozdíl od nich jsou však propojené. Proluky mezi nimi, tak typické pro baťovský areál, zmizí.

„Byl bych pro citlivější řešení,“ reagoval před časem zlínský architekt František Petr.

„Důležité bylo ctít urbanistickou koncepci, zachovat blok a výškou se srovnat se sousedními objekty. Návrh nevybočuje, není to solitérní stavba, splývá s okolím,“ míní autor návrhu, architekt Vít Máslo (více též v článku Baťovský areál nepoškodíme).

Promění se ale i nedaleké autobusové a vlakové nádraží, které nahradí dopravní terminál. Náklady mají dosáhnout 900 milionů korun.

Z urbanistické studie vyplývá, že obě nádražní budovy půjdou k zemi a místo nich vyrostou tři moderní stavby. Železniční výpravní budova, v níž budou i patrová parkoviště, se posune směrem k centru města.

Podchodem bude spojená s novým sousedním několikapatrovým komerčním objektem, v němž mohou být obchody, kanceláře či restaurace. Autobusové nádraží se zmenší a jeho hlavní stavba bude vedle nadjezdu.