Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po dohodě se Zlínem má obchodní centrum Fabrika začít růst do dvou let

  14:20aktualizováno  14:20
Výstavba obchodního centra Fabrika, které promění část baťovského areálu ve Zlíně, má začít do dvou let. Příprava mírně vázne, ale investor už se dohodl s městem na prodeji některých pozemků.

Typické proluky mezi budovami zmizí, budou totiž propojené. | foto: vizualizace Cream

Desítky let tam stály tři tovární budovy (24, 25 a 26), poslední tři roky rozlehlé parkoviště. V blízké budoucnosti na místě vyroste velké obchodní centrum Fabrika, které východní část baťovského areálu zásadně promění.

Modernizace čeká i nedaleké autobusové a vlakové nádraží, místo nichž vznikne moderní dopravní terminál. S ním by se mohlo začít v roce 2020. Ve stejném termínu je v plánu i elektrifikace a zdvoukolejnění železniční trati do Otrokovic.

Fotogalerie

Stavba Fabriky by mohla začít o rok dřív. Taková je alespoň představa investora, kterým je firma Cream.

Původně chtěla začít už příští rok, ale protahují se přípravy a dohody s městem. Ty jsou dnes uzavřeny a po nedávném schválení radou se ještě čeká na souhlas zastupitelů, kteří se sejdou ve čtvrtek.

„Pokud to zastupitelé schválí, obnoví se přerušené územní řízení. Protože máme všechny potřebné doklady, tak počítáme s tím, že v prvním čtvrtletí příštího roku bychom mohli dostat územní rozhodnutí,“ předestřel ředitel Creamu Martin Jarolím.

„Do konce příštího roku pak chceme mít stavební povolení, abychom v roce 2019 začali stavět. Dříve to nestihneme,“ doplnil.

Dohodu o pozemcích musí posvětit zastupitelé

V dohodě s městem se Cream zavazuje, že mu prodá některé pozemky v areálu u ulic Jana Antonína Bati a Vavrečkovy. Tu první hodlá radnice opravit, ta druhá projde úpravami kvůli Fabrice. Měla by se narovnat a protnout současný park, než se napojí na nadjezd.

Město však podrobnosti zatím nechce komentovat. „Projekt Fabriky je velmi složitý. Město Zlín proto nebude v tuto chvíli zveřejňovat žádné podrobnosti, dokud nedojde ke schválení v zastupitelstvu,“ uvedl mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

Plánek umístění nového obchodního centra ve Zlíně

Plánek umístění nového obchodního centra ve Zlíně

Plánované obchodní centrum si má také vynutit rekonstrukci křižovatky Vodní ulice s výjezdem z autobusového nádraží. Tyto změny by měly zajistit, aby doprava v okolí Fabriky nekolabovala, protože přivede do areálu tisíce nových návštěvníků denně.

„Máme zpracovaný počítačový dopravní model, na kterém je vidět, že auta jezdí plynule a netvoří se dopravní zácpy,“ podotkl Jarolím.

Cream se v dohodě s městem zavázal, že na úpravy cest přispěje minimálně dvěma miliony korun.

Obchody, kanceláře, zábava i parkoviště. Proluky zmizí

Přímo v obchodním centru má být v podzemním a patrovém parkovišti pod střechou kolem 600 parkovacích míst. Dalších přibližně 400 vznikne u sousední 34. budovy.

Součástí Fabriky budou obchody, kanceláře a zábavní část. V okolí vzniknou odpočinkové plochy. Objekt se má skládat ze tří budov, jež připomínají jejich předchůdkyně. Na rozdíl od nich jsou však propojené. Proluky mezi nimi, tak typické pro baťovský areál, zmizí.

„Byl bych pro citlivější řešení,“ reagoval před časem zlínský architekt František Petr.

„Důležité bylo ctít urbanistickou koncepci, zachovat blok a výškou se srovnat se sousedními objekty. Návrh nevybočuje, není to solitérní stavba, splývá s okolím,“ míní autor návrhu, architekt Vít Máslo (více též v článku Baťovský areál nepoškodíme).

Promění se ale i nedaleké autobusové a vlakové nádraží, které nahradí dopravní terminál. Náklady mají dosáhnout 900 milionů korun.

Z urbanistické studie vyplývá, že obě nádražní budovy půjdou k zemi a místo nich vyrostou tři moderní stavby. Železniční výpravní budova, v níž budou i patrová parkoviště, se posune směrem k centru města.

Podchodem bude spojená s novým sousedním několikapatrovým komerčním objektem, v němž mohou být obchody, kanceláře či restaurace. Autobusové nádraží se zmenší a jeho hlavní stavba bude vedle nadjezdu.

Autor:



Nejčtenější

Plzeň - Slovácko 2:3, ligový lídr narazil, nezvládl pohárové prodloužení

Plzeňský záložník Václav Pilař (vlevo) a středopolař Slovácka Jan Navrátil.

Plzeňští fotbalisté v souboji s českým protivníkem v letošním ročníku poprvé narazili. Ne, jejich obří náskok v čele...

Čuba zůstává senátorem, i když není k sehnání a na jednání nejezdí

Noví senátoři zvolení ve Zlínském kraji - František Čuba (vlevo) a Ivo Valenta.

Senátor František Čuba už déle než rok nedojíždí na jednání horní komory parlamentu a nebývá k zastižení ani ve své...



Vsetínské rošády nekončí, tým při comebacku souží fluktuace hokejistů

Trénink hokejistů Vsetína.

Počítali, že se stane tahounem mužstva, Radim Hruška však v hokejovém Vsetíně nevydržel ani jednu celou sezonu. Jeho...

Neúroda jablek v Česku zdraží výrobu, dojde i na dovoz z Číny

Výroba ovocných šťáv ve firmě Linea Nivnice.

Čeští pěstitelé ovoce přišli o velkou část letošní úrody. Například firma Linea Nivnice vyrábějící džusy a přesnídávky...

Na Zlínsku se vlak srazil s popelářským autem, zranili se čtyři lidé

Srážka popelářského auta s vlakem v Želechovicích nad Dřevnicí na Zlínsku.

Na železničním přejezdu v Želechovicích nad Dřevnicí na Zlínsku se ráno srazil osobní vlak s popelářským autem. Zranili...

Další z rubriky

Brambůrkový byznys začal v garáži, nyní má firma čtyřicet zaměstnanců

Ve slavičínské firmě denně vznikne 50 tisíc sáčků, po rozšíření je v plánu...

Rodinná firma Tomáše Krajčiho u Slavičína denně vyrobí 50 tisíc sáčků Cyrilových brambůrek a plánuje další rozšíření za...

Neúroda jablek v Česku zdraží výrobu, dojde i na dovoz z Číny

Výroba ovocných šťáv ve firmě Linea Nivnice.

Čeští pěstitelé ovoce přišli o velkou část letošní úrody. Například firma Linea Nivnice vyrábějící džusy a přesnídávky...

Čuba zůstává senátorem, i když není k sehnání a na jednání nejezdí

Noví senátoři zvolení ve Zlínském kraji - František Čuba (vlevo) a Ivo Valenta.

Senátor František Čuba už déle než rok nedojíždí na jednání horní komory parlamentu a nebývá k zastižení ani ve své...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.