Jezdit přestanou autobusy především na trasách, kde nebylo dost cestujících, aby se spoje vyplatily. "Zlínský kraj nemá dost finančních prostředků, aby provozovatelům zaplatil ztrátu," vysvětlila šéfka krajské organizace Koordinátor veřejné dopravy Věra Fuksová.
Změny v dopravěŽelezniční doprava Autobusová doprava |
Kraj ale stejně jako stát nakonec našel peníze, které přidal Českým drahám. Nové vlakové jízdní řády, které začnou platit 11. prosince, proto nakonec oproti dosavadním předpokladům velkých změn nedoznají.
Na černé listině přitom doteď byly například osobní vlaky na vytížené trati Hulín - Staré Město (čtěte zde).
Pravidelné cestující, jako je třeba Petra Málková z Otrokovic, změna plánů potěšila. "Jsem ráda, že spoje zůstanou zachované. Asi bych jinak jezdila autem. Kraj by měl ale železniční dopravu podporovat," myslí si Málková.
Kraj poslal letos na regionální železniční dopravu 246 milionů korun, příští rok to bude o 9 milionů víc. Stát zase dá všem krajům původně slíbených 600 milionů, které si chtěl kvůli úsporám ještě před třemi měsíci nechat.
Nedostanou České dráhy naopak příliš mnoho?
Otázka ale je, zda Zlínský kraj Českým drahám teď nepřispívá víc, než by ve skutečnosti měl. V memorandu uzavřeném před dvěma lety mezi kraji, státem a Českými drahami je totiž uvedeno, že kraje budou zvedat své příspěvky na regionální železniční dopravu pouze o inflaci. A ta má být příští rok 2,3 %, kdežto Zlínský kraj přidá Českým drahám 3,8 procenta.
"Rozhodně nedáváme více peněz, než máme," tvrdí přesto krajský radní přes dopravu Jaroslav Drozd.
Ani chystané zásahy do autobusových linek příští rok cestující zřejmě nakonec příliš citelně nezasáhnou, rušené budou jen jednotlivé spoje. Zmizí například jeden mezi Zlínem a Ostratou, který jezdil v neděli večer a v průměru vozil tři cestující. V jízdních řádech budou chybět i dva odpolední spoje ze Zlína do Fryštáku nebo večerní spoj ze Zlína do Rackové.