Diskuse k článku

Rodina, jež ukrývala atentátníky na Heydricha, jako jedna z mála přežila

Od atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha právě uplynulo 76 let. Provedli jej Jan Kubiš a Josef Gabčík, kteří poslední dny předtím strávili ukrytí u rodiny profesora Josefa Ogouna, rodáka z hanácké obce Počenice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T67o57m91á97š 61J33á11r31a43i 7867776699832

A já jsem se dověděl pravdu , ak je tento článek pravdivý, o Druhé světové válce

0/0
28.5.2018 5:55

H72e95l89e52n61a 13K26a62v46k86o96v74á 5426373740336

Atentát patří do české historie a těm, kteří ho provedli a všem, kdož jim nezištně pomáhali patří věčná úcta. Nezapomínejme!![>-].

+17/−1
27.5.2018 23:32

M71a20r13i76e 38C56h27m97e52l71a71ř64o64v67á 8435576847969

Dala jsem vám - protože já s tím atentátem nesouhlasím. Heydrich za ty tisíce mrtvých nestál. Kdo ten atentát vymyslel byl horší jak ten Heydrich a hlavně duševně nemocný člověk.Rv

0/0
15.7.2018 8:29

V13o93j64t89ě96c13h 96S97t30r69n94a32d 4284941362965

Z hlediska vyššího principu mravního vražda na tyranu není zločinem. Čest všem, kteří se na tom podíleli.

+10/−1
27.5.2018 23:21

J71a76r73o92s54l25a77v 91H10o88l40e61č97e78k 7532499896441

Heydrich byl nejaktvnější nácek co se likvidace židů týče a taky připravoval plány na germanizaci čech ze kterých chtěl nechat žít pokud se nepletu snad jen polovinu obyvatel. A pokud si někdo myslí, že by to nezrealizoval, tak co by ho mělo zastavit? On byl neomezený vládce nad čechy a mohl si dovolit udělat naprosto cokoli si zamanul a nic a nikdo by ho nezastavil. Atentátem bylo jeho následovníkům i jeho kolegům v jiných zemích jasně řečeno, čeho je moc, toho je příliš, všechno Vám neprojde a i když nás vojensky máte v moci, přece jen má naše trpělivost své meze. Jeho následovníci už tak horliví nebyli, takže atentát ušetřil zřejmě miliony životů.

+13/0
27.5.2018 22:42

P34e79t67r 80V22e10l78e40b36i56l 6126299532765

Atentat byl samozrejne dulezity a Heydrich mohl zamyslet to, o cem pisete, ale vzhledem k dalsimu prubehu valky by to urcite nebylo na poradu dne. Uz jen proto, ze protektorat fungoval jako dulezity zdroj nacistickeho zbrojniho a jineho prumyslu, ktery by bez tri milionu Cechu tezko existoval (pokud pisete o pulce naroda). Neco jineho je povrazdit cca tech 6 mil Zidu z cele Evropy oproti 3 milionum lidi z mini, ale vyznamneho uzemi protektoratu z hlediska valecneho prumyslu.

Plus si musime uvedomit, ze protektorat slouzil nacistum k propagande, ze se v nem Cesi maji fajn a ze je na ne Nemecko strasne hodne, coz by pri takto gigantickych transportech uz neslo. A atentat mel slouzit prave k tomu, aby ukazal, ze tato propaganda je lziva a ze maji Cesi take svuj odboj jako Polaci a ze si protektorat nepreji.

Atentat je dulezity pak havne z hlediska obnovy CSR v predmnichovskych hranicich (tedy mimi uzmutou Rus). On a nasledna heydrichiada byl posledni kapkou k rozhodnuti, ze CSR bude obnovena v predmnichovskych hranicich.

+1/0
29.5.2018 10:30

M37a66r94t66i82n 90K52u86č25e72r88a 8179729459982

Udává se, že právě tento atentát, přispěl k odvolání mnichovské dohody spojenci?

Mnichovskou dohodu měli spojenci odvolat okamžitě kdy Hitler obsadil zbytek našeho státu a vytvořil protektorát.!Už jen to nám byli za ten předchozí podraz v Mnichově kdy jednali o nás bez nás dlužni!

+1/0
27.5.2018 22:14

E50m26i55l 42D82u69d56a 8395892636733

Trochu pochopitelne, nikdo nechtel zacit valku. Podivejte se na Krym - kolik cechu by chtelo aby Nato zautocilo na Rusko a tak zacali 4sv valku? V sudetech zili prevazne nemci podobne jak na krymu ziji prevazne rusove

+4/0
28.5.2018 0:30

J23i23n88d31ř88i80c45h 62H33r41d83l85i65č97k91a 4466644939914

V případě Krymu má Ukrajina mezinárodní podporu, nikdo na ni nenaléhá, aby Krym v zájmu míru odevzdala.

+1/−2
28.5.2018 4:32
Foto

T15o36m43a41s 84J39e55t85m69a16r 6800363145126

Heydrich byl údajně duchovním otcem konečného řešení židovské otázky, ke kterému se schylovalo, i proto měl být zlikvidován.

+4/0
27.5.2018 21:23

I77v38a97n 93H82o18l70a19s 5227677668407

Nikoliv údajně, ale doopravdy - je to jednoznačně prokázáno.

+2/0
27.5.2018 23:17

J89a43k89u33b 90D44u97š57á46n79e81k 4149904434935

Tito dva stateční mladí muži i všichni, kteří jim pomáhali a riskovali životy nejen své, ale i svých rodin v zájmu našeho státu a národa, jsou opravdoví vlastenci, nikoliv bandička pošuků v diskuzích nebo banda neonácků, která chce ostatním určovat, na co se smí chodit do divadla.

+11/0
27.5.2018 21:02

P75e56t51r 14N78a83v56r30á63t48i69l 4214839445271

To se hodně pletete. Díky tomu náš národ ukázal, že jsme nebyli spojenci Němců. Ukázal, že proti nim dokážeme bojovat. Byli to všichni velcí hrdinové.

+36/−1
27.5.2018 19:31

P31e73t27r 98V65y52c78p82á88l91e16k 6536718960564

Omluva, omylem jsem dal nesouhlas místo souhlasu.

0/0
27.5.2018 22:20

M93a13r49t23i93n 62K69u62č87e55r42a 8239369849302

Obdivuhodna odvaha.R^

Nicmene si rikam jaky mel ten atentát smysl. Zabili jednoho nacka a to jeste se stestim, jelikoz zemřel až na pooperacni komplikace. Prakticky okamzite nahrazen nekym jiným a pri brutalni odvete fasistu zemřeli tisice bezbranných lidi.

Osobne bych radsi za penize co mela nase republika urcite v cizine nechal nakoupit od Britu nebo Americanu nekolik bombarderu a s nasi vlajkou na kridlech se pripojil k Britum pri bombardovani Berlina. Pripadne podporovat hrstku nasich vojáků co bojovali v Africe.

Atentatem jsme neziskali skoro nic a ztratili velmi mnoho.

Uz jemom ztrata tech parasutistu za cenu jedmoho nacka byla neefektivni akce.

Co to narodu dalo? Povstat nemohli ,jelikoz nemali zbraně , vše tehdy zustalo beze zmen.

Kdekoliv jinde (treba pri bojich v Africe) by byli prospesnejsi.

+4/−34
27.5.2018 19:28

R33o24m23a29n 58S18t85o90n76e51k 1959723619221

310,311,312,313 peruť vám nic neříká ?

+11/0
27.5.2018 19:39

M72a39r84t33i17n 54K66u70č69e49r63a 8609209389522

Oni měli na křídlech naše znaky? Že jsem si nevšiml.

+1/−3
27.5.2018 22:06

J32i39n52d97ř67i68c90h 40H51r47d47l17i21č72k71a 4966884179504

Ano, mely československé znaky, byt ne na křídlech, to tehdy obvykle nebylo.

0/0
28.5.2018 4:34

N25o26r57b89e29r40t 63Š61t53ú72r 7641960965567

Atentát byl klíčový při odvolání mnichovské dohody.

+23/0
27.5.2018 19:40

Z47d54e22n53ě73k 92J52a80n98o42u84t 1682465554971

R^ Přesně tak.

+4/0
27.5.2018 20:01

M97a51r73t53i69n 23K36u73č49e32r67a 8149169469662

Mnichovskou dohodu měli spojenci odvolat okamžitě kdy Hitler obsadil zbytek našeho státu a vytvořil protektorát.!Už jen to nám byli za ten předchozí podraz v Mnichově kdy jednali o nás bez nás dlužni!

+1/−2
27.5.2018 22:08

I85v50a49n 59H72o27l59a52s 5257237968437

Asi měli, ale neodvolali.

Co s tím budete dělat?

+3/0
27.5.2018 23:18

J27i25n14d60ř92i17c62h 55H31r89d53l37i43č21k79a 4716314169884

Za Heydricha adekvátní náhradu neměli. Ale vaší logikou by ani nemělo cenu sestřelovat nemecka letadla, vždyť přece vyrobí nová.

+17/0
27.5.2018 19:44

R46o44m41a55n 44S28t86o81n79e48k 1979583399711

odstranění velice vlivného nacisty, mělo daleko větší význam než bombardování Berlína

+14/−2
27.5.2018 19:50

R79a19d57e44k 71D74r95n52o89v45s95k95ý 2228257608

Atentat nam dal silnejsi vyjednavaci pozici pro povalecne usporadani a odstoupeni viteznych statu od Mnichovske dohody. Mozna jsme diky tem klukum neprisli nadobro o pohranicni oblasti, coz se klidne mohlo stat a Ostrava by dnes patrila Polsku.

+1/0
27.5.2018 21:45

D47a86v31i18d 34D60u98š84e69k 5691417150357

Josef Gabčík a ne Jozef.

Už se to konečně naučte.

Mámu měl Češku a sám se tak od mala psal.

+4/−2
27.5.2018 18:24

S82i17l32v41e24s65t62r 12K31a37d58e40ř91á92b53e95k 8590473165700

Česky Josef a slovensky Jozef. To je jedno a totéž jméno.

0/0
27.5.2018 19:26

D30a42v60i76d 50D15u21š80e34k 5871737390697

On se psal sám Josef. Proč hrdinu Gabčíka pořád přejmenovávají ?

+1/−2
27.5.2018 19:54

I70v69a82n 22H63o80l56a62s 5587257588717

Protože jméno "Jozef" měl v rodném listě i ve všech ostatních dokladech. Co je na tom nepochopitelného?

+1/0
27.5.2018 23:22

M76a41r67t54i87n 19Š32t35ě43p14á49n55e55k 3897183533811

Tady (a jinde) se pise o tom, ze atentat zpusobil tisice mrtvych. Ne, nikdo nemce nenutil se mstit a vrazdit nevinne lidi. Nikdo je nenutil vrazdit male deti. Cele rodiny, vesnice. To mate spatne. Nemci vrazdili predtim, vrazdili po tom a kdyby vyhrali, meli v planu nas vyhladit (postupne, ale ano). Takze o cem to mluvite? A az nekdo pouzije hloupy argument, jestli bych chtel byt i se svou rodinou popraveny... Ne, ale da mi nekdo z tech co rikaji ze atentat byl spatny, zaruku, ze by me nepopravili kvuli cemukoli jinemu banalnimu?

+74/−4
27.5.2018 18:23

M43a63r29e70k 30S32o70s83n94o65v58s18k71ý 1269115147722

Pardon, omylem minus.

+1/0
27.5.2018 18:39

M72a53r35t45i77n 51Š13t35ě66p30á36n66e73k 3727123793801

No stress, ja jen chtel vypsat sve rozhorceni z nekteryh komentaru.:-)

+2/0
27.5.2018 18:45

J81o94s52e15f 21N44o83v14á24k 2652751342

Bravo! Mluvíte mi z duše

+4/0
27.5.2018 21:53

R42o33m54a50n 27D45a10l56e41c64k21ý 2258453632124

Ještě dodám, že atentát byl později i důvodem pro uznání samostatného Československa! Názory, kde je tento čin odsuzován pro svou represivní dohru, se mi dost hnusí, a beru je jako plyvnutí na hrob všech lidí z odboje. Čest jejich památce

+1/0
27.5.2018 23:12

I43v26a31n 92H56o38l89a43s 5157617668617

> Ještě dodám, že atentát byl později i důvodem pro uznání samostatného Československa!

Nikoliv, samostatné Československo západní Spojenci ani SSSR nikdy nezpochybňovali, podstatné ovšem bylo, že GB záhy poté anulovala Mnichovskou dohodu.

Mmch. až do atentátu bylo hodnocení Čekoslovenska jako člena protihitlerovské koalice velmi sporné - letci sice bojovali, ale domácí odboj (do značné míry právě po represích při příchodu Heydricha) byl v podstatě nulový (ve srovnání s Polskem, SSSR, ale i Francií, Holandskem atd.) .

0/0
27.5.2018 23:21

R18o51m41a63n 85D36a11l34e95c80k26ý 2558363112334

Děkuji za upřesnění. Měl jsem na mysli "poválečné obnovení ČS s původními hranicemi".

+1/0
27.5.2018 23:33

L49a27d82i36s69l57a42v 49D87v92o71ř29á95k 6510884485872

Západní spojenci okupaci ČSR nikdy neuznali. SSSR okupaci Československa v rámci dobrých vztahů s Hitlerem uznal. To nás ale soudruzi zapomněli, jako mnohé jiné, ve škole učit.

+3/0
27.5.2018 23:43

I59v83a91n 14H10o11l35a87s 5437387158617

> Západní spojenci okupaci ČSR nikdy neuznal

Ovšem jen v hranicích z 15. 3. 1939 - tzn. bez Sudet, Těšínska, jižního Slovenska, Zakarpatské Rusi ... Tedy ne jaro původní republiku, ale jen "Republičku", jak se po Mnichovu melancholicky říkalo.

0/0
28.5.2018 6:59

J10i74n66d54ř15i50c26h 31H34r95d13l74i11č53k70a 4236174149814

Nu, s tím nulovým odbojem a hlavně s porovnáním s některými jinými zeměmi je to dost sporné, copak velkého se tehdy odehrávalo třeba ve francouzském nebo holandském odboji? Heydrichův příchod sice znamenal dočasně utlumení odboje, ale právě fakt, že musel přijít sem, nikoliv do Polska, Francie nebo Holandska, byl svým zpusobem ocenenim resistance.

0/0
28.5.2018 3:32

I17v42a37n 95H52o19l28a48s 5267577478357

Tím důvodem (neříkám, že jediným) byla osobnost von Neuratha, který byl už tak trošku v pozici Ferdinanda V., prostě už na svoji roli nestačil.

A ve Francii a Holandsku sice nebyly v té době nějaké "činy, které by obletěli svět", ale byl tam soustavný každodenní odboj, sabotáže atd. To právě v Protektorátu po příchodu Heydricha ustalo, protože Heydrich nasadil promyšleně metodu cukru a biče - na jednu stranu tvrdý postup proti odboji (první stanné právo, popravy), na druhou například zlepšení zásobování potravinami, rekreace pro dělníky ve zbrojovkách. Ta fakta jsou dobře známá.

+1/0
28.5.2018 6:52

J28i37n86d87ř27i15c73h 90H11r71d26l63i62č79k27a 4126564399214

Kdyby tady byl klid, tak by stačil přece i Neurath. Nebo klidně i jiný nacek, ale méně významný než H. . Počet sabotáží po Heydrichově příchodu poklesl, ale nikdy nešel až na nulu. Na jaře 42 už zase začal odboj vzrůstat. I Heydrich pak hlásil, že nálada se vlivem válečné situace opět začíná měnit směrem k většímu nepřátelství a že je tudíž připraven opět k tvrdším opatřením. Ono by se siklo nejake fakticke porovnani s jinými okupovanými zeměmi, založené na datech, takhle tak trochu bar mě z vody.

0/0
28.5.2018 7:23

J80i39n55d96ř29i71c78h 23H45r85d11l10i73č85k69a 4846474249654

,,varime z vody,,

0/0
28.5.2018 7:23

P52e18t42r 23V80e45l25e73b42i72l 6906259912855

Spis jde o to, ze jsme byli trochu v jine startovni pozici, nez Francie nebo Holandsko. U nich bylo jasne, ze se obnovi ve svych tradicnich hranicich. Jinak vubec netusim,jak na tom byly z odbojem zrovna tyto staty.

Nasi pozici, jeste stizenou Mnichovskou dohodou, je treba srovnavat spis s temi Polaky (take novy stat), kde je obecne znamo, ze byl odboj mnohem krvavejsi. Nadto nacistum slouzil protektorat k propagande, ze v nem maji Cesi na ruzich ustlano. Proto bylo treba nejake velke akce jako tohoto atentatu.

Ono nakonec vzhledem k totalni porazce Nemecka by to podle me dopadlo stejne i bez atentatu, ale kdo to mohl v roce 1942 vedet? Klidne se mohlo stat, ze se uzavre separatni mir, a nejen Sudety, ale i protektorat zustanou v Nemecku.

0/0
29.5.2018 10:50

M45a66r95t71i39n 66S25v47o90b37o14d98a 2706528760912

Klíma v žádném případě si vyznamenání nezaslouží. Jeho kniha Brutalita, která posloužila jako předloha k filmu Filipa Renče "Requiem pro panenku. Je neobjektivní a autor v ní obviňuje vychovatelky z něčeho co nikdy neudělali. Na druhou stranu chybu uznal a omluvil se za ní

+4/−1
27.5.2018 18:19

M94a78r87t89i86n 13S47v25o74b61o13d97a 2466508530692

Tak to se mi nějak nepovedlo ;-€

+6/0
27.5.2018 18:21

S19l24á38v29e73k 22F17o56l49t14ý27n 7148183814732

no i uznání vlastních chyb a omluva leccos o člověku vypovídá

+2/0
27.5.2018 19:21

Z72d96e49n77ě22k 37B11e98r42á28n80e96k 2778635276112

Úžasní lidé. Kéž by nás takových bylo přes deset miliónů.

+42/0
27.5.2018 18:16

M49a83r43t89i56n 24S56v28o81b71o41d50a 2816858430162

Hrdina Zelenka-Hajský zvolil raději smrt než aby se dal zatknou. Bohužel přesný opak byl vedoucí sokolské odbojové skupiny Jindra - Ladislav Vaněk Jindra. Po zatčení napráskal koho mohl. Sepsal na gestapu sedmatřicetistránkový protokol Jak jsem chtěl zabránit atentátu, kde vyzradil organizační strukturu odboje. Pomáhal usvědčovat dopadené členy Sokola a další osoby. Po válce udržoval styky s bývalými konfidenty a gestapáky. Byl také spolupracovníkem gestapa.

+21/0
27.5.2018 18:12

J91a86r39o11m95í72r 41M42a17r25t94i10n91e25k 1389923322136

Povinná četba pro ty, co chtějí odevzdat republiku imigrantům.

+11/−24
27.5.2018 18:02

M76i30l73a91n 27S58ý49k30o94r49a 1948605267566

Koukám taky máte jasno ohledně historických souvislostí.

+11/−2
27.5.2018 18:05

Najdete na iDNES.cz