Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Modlitbu žádný voják na misi neodmítl, říká hlavní armádní kaplan

Okamžiky velké radosti, ale i ty, z nichž mrazilo, prožil na zahraničních misích vojenský kaplan Jaroslav Knichal z Nedachlebic na Uherskohradišťsku. Vánoce mimo domov strávil celkem čtyřikrát – v Iráku, Kosovu a dvakrát v Afghánistánu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z40i44k65m72u43n86d 67K80a68s63i13k 4673806966579

Na každý den, každou hodinu si mohu vymyslet sto různých věcí, které by bylo podle MĚ dobré udělat. Co je mi do toho, co někdo řekl v kulturně a technicky úplně jiném světě před 2000 lety. Mám mozek k přemýšlení a nepotřebuji otrocky papouškovat nesmysly z jednoho prastarého a v mnoha ohledech lživého zdroje a snažit se je za každou cenu resuscitovat a posouvat jejich význam do dříve křesťany zcela nepřístupných poloh.

Církevní představitelé musí být už z principu fungování náboženství vlezlí a snažit se ostatní nakazit vírou. Zajímalo by mě, jaké procento vojáků si bez kaplanů nedovede svou službu představit. Řekl bych, že zanedbatelné.

+5/−3
24.12.2016 17:41

V70l79a43d80a 47S29i18m10o93n11i33k 3419823633225

Mám dojem, že se snažíte dívat na náboženství a všechno, co s touto problematikou souvisí, očima dnešního ateistického IT specialisty. Dobře, dívejte. Ale ne všichni v civilizovaném světě vyrostli v ateistickém Československu.

+2/−1
24.12.2016 22:12

Z10i58k89m31u40n42d 57K94a88s13i51k 4203466286959

„Nikdy se mi nestalo, že by voják odmítl, když jsem ho požádal, jestli se za něj můžu pomodlit,“

... to je slušnost, neodmítnout. Když panu kaplanovi to pomodlení udělá dobře...

+2/0
24.12.2016 17:24

P10a98v79e53l 85J96e83ř69á85b42e76k 7491802804127

Ono to pomůže i tomu ateistovi, protože ač si to nechceme přiznat, něčemu věříme. A jak tam říká o té modlitbě - co kdyby se nepomodlil, tak voják nebyl jen zraněný ale mrtvý. A v to je to "kouzlo", že téměř vždy se dá zdůvodnit proč to bylo tak a ne jinak.

Vánoce a další svátky jsou často převzaté ze starších náboženství než je křesťanství a i z pohanských dob. Před chvilkou jsem sledoval pořad o Irsku, kde před 4 tisíci lety již měli systém na pozorování zimního slunovratu (dnes období Vánoc). Takže ty zimní svátky jsou pod kůží zaryty po tisíce let. A pokud jsme vyrostli v takové kultuře, že v tomto období se schází rodiny, dávají dárky - víra ne víra - je to hodně těžké období pro každého kdo je mimo rodinu. A nemusí být ani ve válce.

Pokud někomu pomůže dobré slovo - nebral bych mu to. Ale bral bych to s rozumem odpovídající dnešní době a znalostem

0/0
24.12.2016 23:25

D96a62n75i14e32l 42R13e20i35c12h74e29l 6458975647172

Panu Chrastinovi níže bych rád připomněl, že to byl Ježíš, kdo schvaloval otroctví nebo hlásal podřízenost žen.

České vánoce mam rad právě proto, že se oprostily od církevních dogmat a jsou svátky rodiny a shledavani. Češi mohou být v tomhle na sebe hrdí.

+3/−5
24.12.2016 17:18

J32a93k97u97b 51K28o14r97e33c 6204160511303

To co bylo hlasano musite uvazovat v kontextu dane doby. Karel IV byl treba intrikar, ktery nechaval vyvrazdovat, presto ho ale dnes vynasime do nebes.

+2/0
24.12.2016 17:24

J67i20r96i 56D64o72b24r32ý 9828439823

Ceske vanoce ty dogmata ta uplne neprijmuli nikdy.

Vanoce jsou krestany jen adaptovany, nejsou a nikdy nebudou puvodem krestanske.

+2/−1
24.12.2016 17:28

K40a35r20e63l 92C29h50r58a13s43t23i95n50a 4983654640945

Jeden mnich řekl těsně před smrtí tato slova: Všechno je jinak! Právě tady se hodí tuto tezi připomenout, ale to by bylo dlouhé povídání.

0/0
24.12.2016 18:05

K67a95r46e98l 21C63h25r21a91s93t43i40n90a 4653914270345

Pane Danieli, revolucí a snah svrhnout diktátorské režimy, bylo mnoho. A mnoho se u toho umíralo. I kdyby se Ježíši podařilo svrhnout lokální režim (založený např. právě na otroctví), nic by tím pravděpodobně celosvětově nevyřešil. Lze tedy říct, že pokud chcete trvalé změny, musíte proměnit lidská srdce - a právě to Ježíš dělal - měnil srdce a myšlení lidí, protože násilím by nic nedokázal. Stojí také za zmínku, že o zrušení otroctví se zasadila právě křesťanská reformace konce starověku a raného středověku. Křesťanští biskupové zvali do svatyň otroky a tam je prohlašovali za svobodné občany. To byla poslední tvrdá rána otrokářskému systému. Aspoň tolik pro příklad. S postavením žen v křesťanství je to obdobné, Ježíš nikoho nevyzval k nadřazenosti vůči ženám. Právě zásluhou jeho matky - Marie, se v křesťanství ženám dostává vysokého renomé. Nemohu se dál rozepisovat, glosy k blogům nemohou nahradit vlastní snahu něco se dovědět.

+3/0
24.12.2016 18:02

K96a10r15e65l 16C58h37r78a41s21t83i15n95a 4453324260855

I'm sorry, mělo být minus.

0/0
25.12.2016 16:51

K54a44r46e75l 96C38h44r50a53s13t19i68n40a 4643634310115

Trochu duchovnosti k Vánocům patří, ale nesmí se nikomu nutit. Pokládám se za věřícího, do kostela sice nechodím, ale víra pro mne znamená převzít kousek odpovědnosti za stav světa a držet se Ježíšovy morálky založené na lásce, milosrdenství a odpuštění. Držím se jednoho známého sloganu - Kdyby nebylo Ježíše, byl bych ateista. Ježíš je maják lidskosti, právě tím nám připomíná, že zavržením křesťanství jsme mravně klesli. Křesťanské hodnoty vystřídalo sobectví, peníze, kariéra, lež, kradení ve velkém, neúcta k životu, lhostejnost, nemáme kritérium dobra a zla, proto je možné cokoliv... Právě proto západní civilizace chřadne a vymírá. Než mě ukamenujete minusy, zkuste se nad tím aspoň chvilku zamyslet. Přeji všem krásné Vánoce.

+9/0
24.12.2016 12:17

J45a15k63u97b 12S88ú86k71e42n32í13k 1368860979

"zavržením křesťanství jsme mravně klesli"

...no, taková první světová vznikla v Evropě křesťanských států, začala ji silně katolická, slabě sekularizovaná monarchie.

Frankistické španělsko také bylo křesťanským státem.

Dál do historie k 30ti leté válce, husitským válkám, kruciátám atd. ani chodit netřeba.

Zkrátka, křesťanství není záruka ničeho, spíš si myslím, že je to naopak.

+5/−5
24.12.2016 12:52

J56a87k35u95b 22Š46á27r25n20í70k 4322901832836

Chyba, první světová válka byla naopak vyvolána hlavně nacionalismem a imperialismem. Víra v ní nehrála moc roli, což vidíme například i na spojenectví trojspolku a Osmanů.

+6/0
24.12.2016 13:04

J60a33k16u86b 33S60ú24k19e78n85í18k 1118370359

Taky to netvrdím. Jen píšu, že křesťanská morálka není záruka lásky, milosrdenství a odpuštění, které jsme podle pana Chrastiny v roce 1914 měli a dnes nám chybí:-)

+4/−3
24.12.2016 14:26

K46a92r36e87l 66C87h17r35a89s56t56i13n77a 4383714910565

Pane Súkeníku: jádro křesťanské morálky je uloženo v Desateru. Pokud máte něco proti tomu, že vyzývá k nekradení, nelhaní, nesmilnění, k podpoře či přátelství, pak není o čem mluvit. Že lidé často nedokáží dodržovat pravidla spořádaného života, není vina křesťanské morálky. Je to pouze důkaz, že člověk této morálce ještě nedorostl.

+2/0
24.12.2016 21:15

J10a39k95u46b 20S82ú86k81e86n27í20k 1578180119

Stejnou výmluvu používají komunisté: "komunismus je spravedlivý a přinese mír všem"... "ale lidi tomu ještě nedorostli"

;-D

Prostě lidi jsou a byli stejní, před křesťanstvím, v jeho éře i po ní.

Křesťanská morálka Evropu před dvěma nejhoršíma válkama historie neuchránila, mír na zemi nepřinesla a to hezké na ní bylo a bude jen v knížkách.

0/−1
25.12.2016 11:20

V52á67c26l77a49v 48P98o81u52s11t83k10a 3880241422

Pán je vyloženě historik.

0/0
24.12.2016 13:22

J47a54k62u47b 38S29ú30k48e98n91í68k 1568100659

Kde mám chybu?

0/0
24.12.2016 14:24

K57a46r52e88l 31C12h59r56a71s48t78i70n32a 4473764780565

Pane Súkeníku, Ježíš neučil prosazovat své ideje násilím. Kdo ho používá, není podle mne křesťan. Jaký je to příslušník křesťanství, který používá metody, které Ježíš zakázal ?

+1/0
24.12.2016 16:09

J78a52k80u85b 16S95ú40k71e30n84í80k 1218380859

Dobrosrdečných křesťanů byly vždycky plné kláštery. Mluvím o "křesťanské" vs "sekulární" společnosti.

0/−1
24.12.2016 17:00

J75i59r20i 92D91o16b88r64ý 9378129623

O tom, kdo je nebo neni krestan nerozhodujete vy ale jejich vira. Krome toho Bible dovoluje nejen vas mirumilovny vyklad, ale napriklad narizuje zavrhnout vkastni matku, pokud je neverici. Nebo tvrzeni, ze Jezis neprinesl mir, ale mec. Oboje Matous 10:34-35.

Ten zaver je jen vas vyklad. A je stejniu chybou jej povazovat za spravny, jako je chybou ten militantni. Delat zavery na 2000 let starem literarnim textu je vubec blbost.

0/0
24.12.2016 17:17

V85l12a31d72a 64S42i93m15o98n47i26k 3809133753915

Nevybírejte prosím jenom negativa. Omluva možná je, že jste neměl dobré učitele - zapomněl jste například na univerzitní a vzdělávací systém. Bez těch papžských dekterů by moc těch univerzit nebylo:-) A mnoho jných argumentů ... daleko daleko přesahuje možnosti internetové diskuze.

+1/0
24.12.2016 17:03

J38a67k78u24b 69S17ú29k81e68n64í47k 1678310929

Já se o to nepřu. Mám dojem, že můj příspěvek zůstal nepochopen. Chtěl jsem jenom doložit, že ty "staré dobré časy" křesťanské morálky nebyly o nic lepší, než ty dnešní "bezbožné". Že zavržením křesťanství jsme mravně neklesli, jak psal pan Chrastina.

0/−1
24.12.2016 19:38

A42n38t89o26n24í60n 95Š58v86i92h77n81o49s 8138107931352

Jsou doložitelné zprávy o tom, jak papež světil zbraně nacistům za II. sv. války.

+1/−1
24.12.2016 13:50

K36a14r38e41l 76C22h54r94a94s22t76i64n69a 4103624900315

Pane Anoníne, máte pravdu ! Papež, který žehná dobyvačným zbraním, není pro mne křesťan. Kolik nádherných myšlenek a hnutí bylo v minulosti zneužito ?

+2/0
24.12.2016 16:16

J85a26k44u21b 72S89ú96k51e37n97í65k 1938630629

Křesťanství, islám...

0/0
24.12.2016 17:01

J53i39r55i 38D93o86b69r36ý 9228319193

Cetl jste Bibli? Napriklad Lukas 12:51?

Bible neni nic nez nesouvisla sada zapisu pastevcu doby bronzove a diky tomu v ni lze najit jakoukoli i blbou myslenku. Kde je ta vase "nadherna"? Ano rikam " vase" protoze opravdu o nic jineho, nez o vasi myslenku nejde. Vyklad ze ji mate od boha si strcte vite kam!

+1/0
24.12.2016 17:24

K29a65r54e76l 86C48h36r34a90s45t37i25n89a 4323884630175

Pane Jiří, pletete si pojmy s dojmy. Nikde jsem netvrdil, co mi podsouváte. Jenže Vy nerozlišujete Starý zákon (židovskou Bibli) od Nového zákona (Ježíšovy reformy). Až si věci nastudujete, můžeme pokračovat v diskuzi.

0/0
24.12.2016 17:46

J10i41r50i 87D73o86b17r57ý 9758329273

Evangelium podle Lukase je 3 knihou Noveho zakona. Pouzil jsem ji jako argumentaci, ze mirumilovnost NZ je jen vase domenka bez opory v Bibli.

+1/0
24.12.2016 18:25

K66a96r49e40l 88C15h15r69a69s56t48i37n70a 4453424320845

Pane Jiří, chcete snad říct, že je moje domněnka, že Ježíš reformoval židovství láskou a odpuštěním ? S takovým výkladem jsem se ještě nesetkal. Při vší úctě k Vám musím říci, že věci nerozumíte.

0/0
25.12.2016 3:41

J66i64r52i 64D75o66b80r61ý 9888419623

Jo pravda stary zakon testoval viru zadosti o obetovani syna. Kdezto novy zakon je "laska" a jen narizuje zavrzeni matky, poklada zeny za menecene a otrokovy dava stejne prava jako dobytku. Vite ja Bibli cetl a davam vam konkretni citace. Vy jen rikate vas nazor, ktery bez argumentu nema zadnou vahu. Vas se totiz ridite svym "srdcem" a rozumem a jste mirumilovny clovek. Ale jste to vy, je to Vas nazor, zadna Bible, zadny Buh.

0/0
25.12.2016 10:10

K82a80r52e71l 83C81h72r90a78s81t86i14n62a 4803354900525

K tomu se raději nebudu vyjadřovat, bylo by to nadlouho a stejně bez efektu.

0/0
26.12.2016 10:08

J73i16r86i 75D94o65b85r63ý 9688419163

Mate pravdu je to bez efektu. Zadny ani vas vlastni argument vas nepresvedci, ze verite bludu. Jenze ja Vam alespon nejaky argument nabidl.

Ale i tak preji hezky den, snad prijde den, kdy si Bibli konecne precete bez ignorovani casti, ktere se vam nelibi.

0/0
26.12.2016 11:20

K83a77r47e11l 93C40h88r18a63s77t62i12n61a 4773414600405

Pane Jiří, zkuste se dívat na život jinak. S tímto pohledem se daleko nedostanete, příliš se zaměřujete na negativa než na pozitiva. Nevědomá složka lidské mysli má tu moc, že je schopna Vaše myšlenky realizovat, aniž by hodnotila, jsou-li správné nebo ne. Tím si pomáháte do života přitahovat víc smůly, než je zdrávo. Musíte styl svého myšlení otočit o 180°, tedy zaměřit se víc na kladné rysy života, než na záporné. Váš život se časem zcela změní, stanete se ze škarohlída pozitivním mužem, který je každou společností vyhledáván. Když se zaměřujete na vši, budete jich mít plný život. Dobře si zapamatujte moji radu: Jsi tím, nač myslíš ! Když budete myslet negativně. budete žít v slzavém údolí. Pokud každou špatnou myšlenku odvrhnete, když se z ní nejprve poučíte, Váš svět se změní a budete zažívat víc radosti a úspěchů. Víc už psát nebudu, tak je toho moc. Přeji vše OK !

0/0
26.12.2016 11:21

J81i88r57i 98D37o76b47r17ý 9298149763

Proc myslite ze se zameruji na negativa? Naopak! Prave proto ze to nedelam, nemuzu verit na sadistickou bestii kterou nekteri nazyvaji Bohem. Bible je totiz vuci nevericim neuveritelne sadisticka. I kdyz nektere jeji konstrukty jsou ciste pohadkove. Mimochodem peklo nema ve Starem zakone jedinou zminku. Ta zrudna predstava, ze kady, kdo neveri spravnym zpusobem je zartacen je vynalezem Noveho zakona a je to rovnou ve vice evangelliich.

Vite, ja jsem schopen videt vcetne vsech jeho kras a skutecne lasky. Ne te falesne, jak je popsana v Bibli.

0/0
26.12.2016 19:01

K69a27r60e94l 52C84h23r27a34s35t32i86n51a 4573844500695

Pane Jiří, bylo by to na dlouhé povídání. Když myslíte, že Bůh je sadistická bestie, těžko Vám to vyvrátím. Chtěl bych Vám však doporučit, abyste se zamyslel nad tím, proč Einstein, Darwin, Shaw, Kepler, Schweitzer, Planck a mnoho jiných vynikajících vědců i umělců nebyli ateisté. Trochu Vám napovím - možná právě proto, že pronikli mnohem hlouběji do tajemství světa, než je to dopřáno komukoliv z nás.

0/0
27.12.2016 5:30

V63l86a21d84a 41S34i79m49o84n12i43k 3169213683385

Jako protiargument dávám u jenom samu existenci a dílo Tomáše Akvinského. Co mslsíte ? Co převáží v horizontu stovek a tisíců let?

0/0
24.12.2016 22:07

V88l31a56d66a 59S85i21m75o29n62i21k 3729863933715

A stovky katolických kněží zase chránily svoje židovské sousedy a pomáhaly všem okolo táborech smrti ... to máte tak, když mermomocí argumentujete na jednu stranu. To se pořád říká stranickost ;-)

+1/0
24.12.2016 21:58

J90a75k62u30b 82S45ú48k40e83n85í35k 1248130989

Jsem ateista, ale na dotaz "Dovolíš mi se za tebe pomodlit?" Bych taky odpověděl "Pro mě, za mě.. ":-)

+4/−2
24.12.2016 11:47
Foto

P78a23v17e61l 90Č40e51r40n57í47k 1548535820250

Vidím to stejně.

I když já bych asi začal otázkou: "A čemu to pomůže?"

0/0
24.12.2016 22:22

J50a34k46u72b 67S73ú95k28e17n22í17k 1518180799

Jemu:-)

0/0
24.12.2016 22:38

J27a22n 88A33l10e81x84e19j 29Z63a66t47y88k31o 7203711942672

Ten katolík lže. Zhruba 86% nás vojáků v akci ten nesmysl jako modlitba odmítla. K čemu jim slouží taková lež? I mezi vojáky jsou slušní lidé, tak proč by měli být věřící?

+7/−11
24.12.2016 11:45

P57e61t29r 96H41o24r31á32k 1439923469794

Lhaní je jeho obživný prostředek. Ale možná to myslí i upřímně.

+4/−5
24.12.2016 11:48

J21a63n 55A43l23e93x80e85j 21Z44a68t62y19k75o 7693741102872

Celá jejich víra je založena na lži. Ale divím se, že takoví lidé dostávají prostor v médiích.

+7/−8
24.12.2016 11:50

M74a87r29t98i65n 92L65a53c80o 7713536248

Kúpte si médium a opojný pocit rozhodovania, komu dať priestor a komu nie, bude váš, Alexej! :-P

0/0
24.12.2016 13:07

K87a49r64e46l 63C54h49r23a20s44t28i43n62a 4163624130845

Pane Jene, než vyslovíte takový kategorický soud, měl byste si křesťanství a religiozitě něco přečíst. Pokud o něm nemáte ponětí, raději mlčte.

+2/0
24.12.2016 16:20

Z71i31k36m73u77n36d 47K78a36s94i75k 4273226886419

To je vaše parketa: prvně se začtěte do našich povídaček a než je budete znát zepředu zezadu tak mlčte.

Ne, tudy cesta k duševní čistotě a upřímnosti nevede.

0/0
24.12.2016 17:27

V34l89a69d92a 32S88i76m69o61n94i15k 3799913743315

Víte, ono se špatně v rámci interntové diskuze hovoří s někým, kdo postrádá základní rámec všeobecného vědění a stojí neomylně na straně jediného správného ateistického myšlení na český způsob. Studium není nic, co by mohlo uškodit A diskuze by byla jasnější .

+1/0
24.12.2016 22:05

A53n46t92o31n39í11n 38Š25v91i19h62n82o53s 8658227811302

Nic nemám proti tomu, když se někdo modlí, ale ať se modlí za své. (peníze)

+2/−1
24.12.2016 11:37

K67a85r61e73l 39C63h68r82a93s37t45i22n78a 4593594770835

Pane Antoníne, přiznám se, že Vám nerozumím. Není mi jasné, co touto glosou máte na mysli nebo jak to myslíte. Mohu se tedy jenom domnívat: Křesťanství je součástí naší kultury, stejně jako výtvarné, hudební nebo třebas divadelní umění. Přestože například všichni Češi nejsou milovníky výtvarného umění, dotuje je stát prostředky z našich daní. Podle Vaší logiky by to pak znamenalo, že malíři, sochaři, milovníci umění obecně, by si měli na své výtvory sami vydělávat. Pak bychom museli zavřít všechny galerie a výtvarníky ponechat vlastnímu osudu, protože bez pomoci státu by umění zaniklo nebo by jen živořilo. To by pak podle Vašeho mínění vypadalo !

+1/−1
24.12.2016 16:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.