Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Cyklisté vs. chodci ve Zlíně. Neumí se respektovat a zaměstnávají policii

Nové úseky cyklostezek, které vznikají ve Zlíně, mají především usnadňovat pohyb cyklistů po městě. Stávají se přitom ale často dějištěm konfliktů mezi cyklisty a chodci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P81e74t87r 64V73e81s95e57l83ý 6861456329690

Ano cyklostezky jsou jednou z typických věcí, které krásně ukazují, že je čas, dát EU sbohem. RvEURv VCZEXITV

0/0
22.6.2016 1:37

I76v51a73n81a 17N82o77v84á 2152822839378

cyklista nemá na chodníku co dělat

+1/0
18.6.2016 7:10
Foto

L39u96b21o51m16í83r 45J76a46n40o37t30a 5176114906345

A co Myšák, už si to zkoušel projet na kole?! :-)

0/−1
23.5.2016 16:01

D87a56v87i82d 38S12ý84k65o33r22a 1225400577580

Pokud jsou dva pásy vyznačené bílou barvou, v jednom pásu je bílou na zemi piktogram cyklisty a v druhém piktogram panáčka, na každém sloupu cedulku s tím samým a přesto mají někteří problém s pochopením, kdo se má kde pohybovat, tak by tito lidé měli povracet občanky.

+2/−3
23.5.2016 10:44

J14a89n82a 80K88ř53e65m60é71n44k38o47v33á 4103147432539

Vážený pane primátore, nebylo by od věci, apelovat i na cyklisty. Většina normálních pejskařů se stezkám vyhýbá jak může, ale jsou místa, kde to prostě nejde, ale hlavně na cyklistu narazíte naprosto všude, i na místech, kde to absolutně nečekáte. Jako třeba uprostřed louky a cyklista místo toho, aby na sebe upozornil, tak jen sprostě nadává. Takže tolerance a respektování je třeba na obou stranách!

+5/−1
19.5.2016 12:28

J86a74n75a 92N79ě94m37e48č55k67o18v65á 3493604331646

Cyklisty na chodnících vesele ignorujou i policajti. Bohužel. Přitom ve Zlíně je to fakt masový zlozvyk. Pokud jde o cyklostezky, jako čeho se dobrat, když na "prosím vás, chodí se na straně" už několik let slýchám uniformní odpověď "běž do p***ele." :-/

Jinak též děkuji za poházené papírové kapesníky a plivance zvící velikosti sevřené pěsti. Na cestě z obou stran lemované trávou. Lidi, lidi... :-/

+5/0
19.5.2016 10:38

Z16d81e78n26ě27k 28N20ě45m43e89č37e21k 5936739466421

Osobně vidím slabá místa v následujícím:

- části pro cyklisty jsou nevýrazné - rozdělit chodník na šedou a tmavší šedou je nedostatečné. Údajně za to mohou památkáři, kteří to nepovolili Rv

- jednoznačně chybí osvěta přímo na místě - radnice sice ve zpravodají splácala "manuál", ale to je pouze suchý text a citace ze zákona. Přitom by stačilo nafotit pár konkrétních situací "takto ANO" a hlavně "takto NE", otisknout v magazínu nebo rozdávat u cyklostezky.

- obyvatelé si musejí zvyknout, cyklostezky v centru města jsou ve Zlíně ještě celkem novinka - o to více je potřeba osvěty

- za nešťastné považuji kombinace oddělených a smíšených v rámci jedné trasy - u Polikliniky jedu oddělěné, ale od Strojárny už smíšeně = zmatek jak pro chodce, tak pro cyklisty

- osobně ale nejsem zastánce městských cyklostezek a přijdou mi to vyhozené peníze. Cyklostezky mají smysl na spojení měst a obcí, kde jinak cyklista musí po hlavní, kde kolem něj auta lítají 90kmh, ve městě v tom takový problém nevidím - sám jezdím ze Svahů normálně po cestě.

- nicméně je třeba uznat, že jako předvolební byznys se to dobře prodává, je to na očích, radnice se tam může vyfotit do magazinu ;-D ... něco mi ale říká, že Adámka a spol. už ani cyklostezky pro další "sezónu" nezachrání.

+7/0
19.5.2016 7:31

Z33u18z78a86n69a 83S37v95o13b85o61d15o20v91á 9634785879860

K vašemu pátému bodu: ze Svahů do města se to ještě dá, ale jet opačným směrem po silnici může jen sebevrah. Jezdila jsem denně z města směrem na Svahy s odbočkou k Pasekám, a musím se přiznat, že jedině po chodníku. Po silnici jsem to zkusila jednou a naposledy! Tam chybí cyklostezka jako sůl

+3/−2
19.5.2016 8:21

J98a44r97o61s74l70a56v 56F82r44g60a47l 8209449738445

Máte naprostou pravdu. Jet po dvouproudé silnici vpravo a na křižovatce chtít odbočit na Paseky se opravdu bezpečně nedá. Takže do města jedu po silnici, ale zpátky ne. Nechápu toho joudu co vám dal mínus.

+1/0
19.5.2016 14:17

T28o17m36a25s 85N29o21v94o87t31n25y 1331824376795

Jak chcete dávat osvětu někomu, kdo se chová arogantně a agresivně zcela vědomě a úmyslně. U cyklistů to není o neznalosti (až na pár pipek co se na tom kole ani neudrží) ale v 9 z 10 případů porušují pravidla zcela záměrně a považují to za normální. Tady nejde o osvětu, pomůže jen tvrdá represe, pak si to možná zapamatují a dají si pozor.

+1/−1
20.5.2016 17:34

A45n56t25o84n58í42n 87Z19e26l22e98n36ý 2794223671356

Město j pro lidi, ne pro bicykly.

+3/−1
18.5.2016 22:05
Foto

V24í94t 74M28a28c59h 4798608833580

A prave proto, ze je pro lidi, je lepsi podporovat dopravu na kole nez autem.

+4/−2
19.5.2016 6:03

T78o50m78a82s 35N41o59v60o32t66n74y 1861584586685

Ano zlá auta jezdí sama a žerou malé děti !

0/−2
20.5.2016 17:35

J74a47n 15M68a16l22ý 6689170186

A jaká je souvislost mezi údolním charakterem města a tím, že se chodci neumí chovat na cyklostezce?

+2/−3
18.5.2016 17:46

J56a97n 68M42a14l26ý 6379640146

Ve městech, kde je kolo brané jako běžný dopravní prostředek a kde cyklostezky fungují už desítky let (a nemyslím tím zahraničí, myslím tím česká města, třeba Hradec Králové), by chodce ani nenapadlo se pohybovat po cyklostezce. V tomto směru se mají pěší ve Zlíně ještě hodně co učit, prostě to čtyřicetileté zpoždění nejde dohnat za rok. Chybou magistrátu ale je, že v centru staví i smíšení stezky pro chodce a cyklisty, třeba podél parku Komenského nebo směrem do Svitu. Takovéto typy stezek jsou vhodné jen do méně frekventovaných míst.

A k těm, kdo si stěžují na cyklisty na chodníku - až bude vybudovaná dostatečně hustá síť cyklostezek, nebudou kolaři jezdit po chodníku. Jezdit ale ve zlínském provozu na kole po silnici můžou jen šílenci.

+6/−5
18.5.2016 15:27

I97v57a38n 40P75e42c25h11a48r 5626164128568

Máte pravdu ale realita např. u polikliniky je děsivá.Chodci prostě nemají jinou volbu, než vstoupit do cyklostezky. Co se týká chodců mám zase já pocit, že na chodnících pro ně za chvíli nebude místo vůbec žádné. A srovnání s Hradcem Kr. neobstojí, protože Hradec má zcela jiný charakter, není v úzkém údolí, urbanisticky je řešený v rovině, kolem historického centra atd. Zlín je - bohužel limitovaný svým charakterem zejména v oblasti dopravy.

+4/−2
18.5.2016 15:58

Z29d86e69n69ě89k 15H23y77n89e71k 8376203756

Nechápu, jak si někdo mohl myslet, že tam ten prostor bude chodcům stačit. Přitom místa je tam dost, jenže městu je ve skutečnosti bezpečnost dopravy ukradená, důležitější je utratit peníze a vyčerpat dotace. A to tam ještě udělali ty nejvyšší možné obrubníky, jaké předpisy dovolují, aby cyklistům jízdu co nejvíc znepříjemnili, když jsem se na diskusním fóru města ptal proč, tak jsem se odpovědi nedočkal, odkázali mě na zákon o svobodném přístupu k informacím.

+4/0
18.5.2016 16:06

Z26d84e60n91ě89k 62H57y58n92e53k 8706263186

Jízda po chodníku je zakázána, nestanoví-li místní úprava provozu jinak. S hustotou sítě cyklostezek to nijak nesouvisí. Asi jsem podle Vás šílenec, protože ve Zlíne na kole běžně jezdím a nestalo se mi, že by se na silnici procházeli chodci, že by řidiči jezdili vedle sebe roztažení přes celou silnici, aby si mohli povídat nebo jeli po levé straně vozovky prostě proto, že se jim ta pravá strana nelíbí. Na cyklostezkách vidím podobné věci celkem běžně, Jak jede cyklistů víc, chovají se jako stádo. Skutečností je, že se drtivá většina řidičů chová k cyklistům slušně, ti jsou bezohlední k cyklistům jsou většinou bezohlední i k ostatním a podíl ignorantů mezi řidiči motorových vozidel je nižší než mezi cyklisty. Chápu však, že je třeba vytvářet dojem, jak jsou silnice nebezpečné a obhajovat tím miliardové výdaje na cyklostezky. Oni ti projektanti, poradci a cyklokoordinátoři musejí z něčeho žít. A radní Novák a primátor Adámek si na tom budou dělat volební kampaň. Projekt propagující cyklistickou dopravu úplnou náhodou poběží pár měsíců před volbami, v nichž bude primátor kandidovat.

+7/−1
18.5.2016 16:02

J73a91n 73M95a66l68ý 6559490956

No tak cyklostezky je to jediné, co aspoň trochu současné vedení města dělá, o tom není sporu. Je ale pravda, že v cyklistické infrastruktuře je Zlín hodně pozadu a je potřeba to zlepšit.

+2/−3
18.5.2016 16:11

T21o23m27a56s 67N74o98v84o78t48n68y 1471324496845

Není potřeba nic zlepšovat, pro těch pár pumpiček

0/−1
20.5.2016 17:37

T63o11m23a22s 93N70o37v76o25t28n87y 1141144976965

Aha, takže můžu jezdit s autem po cyklostezce, protože se mi nelíbí třeba děravá silnice? Stejná logika jako s cyklisty na chodníku.

0/−1
20.5.2016 17:36

D41u52š17a70n 44P64e79t76ř44í11k 9900273545851

Doufám, že i ředitel MP Kladníček, až si umyje hnědou hlavu po akci "máte to pane primátore za dva tisíce", si stoupne třeba na úsek u hospody U Máců, kde si 90% cyklistů děla z chodníku cestu, když jedou směrem k nemocnici. Strážníka MP jsem tu ještě neviděl...

+5/0
18.5.2016 14:56

M47a69r14c53e51l 56H81e14r53b35o83l27t 3519886798

hlavně by se na cykloteroristy měla zaměřit MP. Přejíždění ze silnice na chodníky, přelétávání z cesty na přechod, o ukazování směru ani nemluvím...RvRvRv

+7/0
18.5.2016 14:52

J52a56r21o80m74i49r 70C16h78a42l23o29u45p43k44a 4589697465587

Co je na těchto činech teroristického?

+3/0
18.5.2016 16:20

Z70d42e50n43ě98k 53H55y84n70e12k 8266183806

Když jedete na kole při kraji vozovky, tak je velice příjemné, když vám nějaký ignorant vjede z chodníku na cestu přímo před kolo, aniž by se podíval, jestli něco jede. A že by nějaký cyklista na cyklostezce dával znamení o změně směru jízdy jsem ještě nikdy neviděl, a to jsem jen loni najel na kole skoro 10 000 km, část bohužel i po cyklostezkách. Předřečník možná použil ostřejší výraz, ale obsahově je jeho příspěvek zcela správný.

+1/−1
18.5.2016 16:39

Z62d34e54n31ě47k 70H43y14n71e30k 8426473716

Bude to ještě horší, podobná řešení město plánuje skoro v celém centru města, dokonce i třeba na Soudní chce město smíšenou cyklostezku, tzn. donutit cyklisty jezdit po chodníku. Přitom už teď se přes město na kole prakticky nedá projet, pokud má cyklista přesně dodržovat zákon. A po chodníku klidně jezdí na kole i příslušníci městské policie v uniformě.

+2/0
18.5.2016 14:45

T23o67m84a17s 91N48o68v81o52t30n81y 1231694466755

Ten cyklokoordinátor je dobrej mimoň, vzájemný respekt nebude do té doby, než začne městapo pokutovat cyklisty stejně tak pilně, jako řidiče aut a dokud aroganti na kolech nepochopí, jak se mají chovat (což jinak než represí prostě nejde)

+3/−2
18.5.2016 14:38

J94a25r30o18m39i96r 20C64h79a19l13o47u97p87k36a 4379777235657

Proč by to město dělalo. Město chce co nejvíc dopravy převést z aut na kola, takže logicky bude ke kolařům benevolentnější...

+2/−1
18.5.2016 16:21

Z16d82e70n12ě26k 18H25y42n93e52k 8126103656

Tím, že město znemožňuje cyklistům projet centrem města na kole, tak lidi přesednou z aut na kola? Nebo tím, že nechá cyklisty ignorující pravidla silničního provozu ohrožovat ostatní?

+2/0
18.5.2016 16:42

J56a72r67o95m34i27r 26C63h83a70l73o52u22p38k64a 4439547425547

To vkládání lidem do úst něco, co neřekli, si nechte na doma...

+2/−1
18.5.2016 16:45

Z85d91e33n19ě88k 41H59y15n23e88k 8946313856

Nic Vám do úst nevkládám, jen jsem upozornil na jistý rozpor mezi deklarovanými politickými cíli a reálnou aktivitou města. To, že město něco chce ještě neznamená, že to tak bude, třeba Chamberlain chtěl mír... Zajímalo by mě, ke kterým dalším přestupkům by město mělo být benevolentnější. Zatím jediným hmatatelným výsledkem výstavby cyklostezek jsou utracené peníze a prodloužení jízdních dob cyklistů ve srovnání s jízdou po silnici stejně jako snížení komfortu jízdy kvůli přejíždění obrubníků, které město na cyklostezkách úmyslně nechává stavět.

+2/0
18.5.2016 16:59

T66o11m46a41s 41N63o69v80o88t47n89y 1291864416515

Město nemá co chtít, město má řešit to co lidé potřebují. A to není podpora cyklistů, když nemá za x let vyřešenou nějak rozumně ani dopravu pro auta nebo opravené chodníky. Nehledě na to, jak převedou na kola řidiče co jsou odjinud nebo jen projíždějí....

+1/−1
20.5.2016 17:39

J64a12r14o39m19i57r 67C20h70a80l44o86u45p85k66a 4579707805787

Město musí chtít! A chce to, co lidi, kteří tam zástupce zvolili. Přesně pro řidiče odjinud, nebo co jen projíždějí, je přesun domácích na jiný druh dopravy naprosto ideální. A lidi pohyb potřebují jako sůl.

0/−1
20.5.2016 20:44

T31o36m71a63s 95N22o11v90o25t20n44y 1701974216715

Chodci chápou, ale cyklisti jsou zcela mimo, jezdí naprosto všude, jsou agresivní a arogantní. A ten kdo povoluje tyhle smíšené chodníky s cyklostezkou v centru města, by měl okamžitě letět. To je řešení někam na kraj města kde chodník není frekventovaný a ne do centra. Za chvíli to bude tak, že se cyklistům budeme ještě klanět a chodci budou chodit po 30cm chodníku s dětmi na vodítku...Rv

+3/−4
18.5.2016 14:35

J73a70r33d91a 27P56r56o53c77h30á69z81k35a 5933523610329

funguje je to běžně všude, jen ve zlíně opět déle trvá, než si na to chodci zvyknou.

+3/−1
18.5.2016 15:41

T71o26m59a72s 42N75o42v74o22t44n66y 1291544706105

Ne, nefunguje to nikde.

0/−1
20.5.2016 17:40

J25a46n 73V93a82c98e57k 6852146796243

Chodci tápou. Cyklisti tápou. Chodci jsou všude a cyklisté také. Prosím nevymezujte se proti jedné skupině! Chyba je dle mého názoru v naprosto nesmyslné politice Mu Zlín, která v konečném důsledku poštvává tyto skupiny proti sobě. Nejsou zde stanovené jasné pravidla a jen se stále odvolává na vzájemnou ohleduplnost. Mohu být tolerantní jak chci, ale pokud město TOLERUJE cyklisty na chodnících a chodce na stezkách pro cyklisty - tak je vymalováno!

+2/0
18.5.2016 17:55

Z19d27e90n40ě19k 89H25y90n19e75k 8496553246

Pravidla naopak jasně daná jsou zákonem, pro chodce, cyklisty i pro město jako investora dopravních staveb. To, že je město bohorovně ignoruje, je věc jiná. Z pohledu města zvolená politika smysl má. Utratily se desítky milionů, z toho minimálně stovky tisíc doputovaly do kapes lidem, kteří připravovali projektové dokumentace, prováděly stavební dozor, administrovaly výběrová řízení.... Cyklokoordinátorovi chodí výplata za řešení problémů, které město samo způsobilo, radní pro dopravu a primátor mají publicitu a ještě si z veřejných peněz udělají předvolební kampaň. Jediné skupiny, kterým to vadí, jsou chodci a cyklisté, o které městu vůbec nejde. Proto klidně chodcům zužuje prostor na chodnících, cyklisty nutí místo jízdy po silnici přejíždět betonové obrubníky na cyklostezkách, kde se jim neustále pletou do cesty chodci a kde musí na každé křižovatce dávat všem přednost. Navíc čím větší bude ve městě nehodovost, tím více peněz může získat na další peníze v oblasti bezpečnosti dopravy, město proto ve skutečnosti vůbec nemá zájem na tom, aby byla doprava ve městě bezpečnější. Jediné, čeho se mohou obávat je to, že prohrají další volby. Proto se celou dobu tak zoufale snaží nedělat nic kontroverzního, co by jim mohlo ve volbách vzít hlasy. Proto v podstatě pouze dokončili projekty připravené ještě za minulých radnic ODS-ČSSD a omezují se na chodníky a cyklochodníky. Třeba obchvat Zálešné, který by mohl vzbudit kontroverze, je spolehlivě u ledu. Nezbývá, než doufat, že prohrají další volby a že do té doby nestihnou udělat další škody.

+4/0
18.5.2016 18:18

T97o89m26a84s 80N43o18v20o11t24n21y 1351784166865

Ono tak nějak chodník je pro chodce, tak na něm jsou. Nemají tam co dělat cyklisti a oni to moc dobře vědí, netápou.

+1/−1
20.5.2016 17:41

I37v87a26n 12P86e38c95h27a64r 5936524368208

Já i moji přátelé zase vyzýváme "kolaře" aby nejezdili po chodnících téměř všude - i tam, kde nejsou pro ně vyznačené pruhy. Velmi rychle si zvykli na to, že oni jsou těmi, kdo mají přednost absolutně všude.

Upozorňoval jsem již jednou na nesmyslný úsek cyklostezky pod poliklinikou. Jak se mají asi občané dostat do trolejbusu?! Cyklisté v tomto místě ani nesesednou z kola a ohrožují téměř každého. Proč se budují cyklostezky i tam, kde je to proti zdravému rozumu? Snad proit, že vedení města má jediný program: chodníky a cyklostezky! Rv

+4/−2
18.5.2016 13:55

I64v54a18n 16P70e34c47h68a11r 5666684288978

- oprava " snad proto"

0/0
18.5.2016 13:56
Foto

J79a11n 17A89d25l96e64r 2466841316476

Souhlasím. Po cca dvaceti minutách postávání u Stavoprojektu jsem viděl asi čtyři skorokolizní situace mezi chodcem a cyklistou, který se snažil značnou rychlostí proletět mezi budkou zastávky a jižním okrajem cyklostezky. Tam brzy bude zasahovat č. 155.

I mnohde jinde najdeme úseky, kde se dá těžko rozlišit, zda jde o kolařský prostor nebo chodecký (např. přechod mezi parkem a bývalou knihovnou).

+3/0
18.5.2016 14:32

Z60d39e22n21ě61k 30H66y25n49e65k 8836903596

Cyklisté zde sesedat nemusejí, jedná se o pruh pro cyklisty a chodci se smí pohybovat jen na přechodech pro chodce, které jsou zde vyznačeny. To však nic nemění na tom, že je úsek řešen naprosto nesmyslně a je pro cyklisty i chodce vysloveně nebezpečný.

+2/0
18.5.2016 14:47

V66í26t 71B45r62z89o29b25o44h27a19t96ý 7460632863611

Ano to, že zde cyklisté sesedat nemusejí je právě to špatné.

V zákoně o provozu na pozemních komunikacích se ale píše, že pokud vozidlo MHD stojí v zastávce, tak do prostoru pro výstup a nástup nesmí další účastník provozu vjet. (jedná se teda zejména o místa, kde je zastávka tramvaje bez "ostrůvku" a vystupuje se zde do silnice) Musel bych si to dohledat, ale předpokládám, že to platí i pro cyklisty a tudíž je docela jasné, kdo má na zastávce přednost.

+1/0
18.5.2016 18:32

Z21d22e10n17ě33k 84H32y72n18e55k 8896153486

Prostor pro cyklisty vede až za zastávkou, prostorem mezi zastávkovým přístřeškem a nástupní hranou cyklista smí jet jen v zákonem stanovených případech, tzn. objíždí-li překážku a nesmí přitom chodce ohrozit. Chodec zrovna v tomto místě vůbec nemá důvod do prostoru pro cyklisty vstupovat, neboť na jižní straně cyklostezky se nachází jen zídka a trávník. Vámi popsaná situace by nastala tehdy, byl-li by prostor pro cyklisty situován mezi prostor pro chodce a hlavní silnici, to však není tento případ. Problém v tomto místě je v nedostatku místa jako pro chodce, tak pro cyklisty vzhledem k tomu, že frekvence chodců je velmi proměnlivá v závislosti na příjezdech a odjezdech vozidel MHD. Proto je zde zvolené řešení nevhodné. Cyklostezka zde však neprochází prostorem, který je určen k výstupu a nástupu cestujících MHD.

+1/0
18.5.2016 19:04

V61í82t 40B44r32z98o64b40o47h73a49t67ý 7570412243761

Aha, mylně jsem nabyl dojmu z toho jak to tu ostatní popisují. Budu se tam muset zajet podívat ;)

0/0
18.5.2016 19:55

P93a51v32e30l 60P61i13l72á77t 8591589925864

Je to vidět na Panoramě na mapy.cz: https://mapy.cz/zakladni?x=17.6546276&y=49.2217415&z=19&l=2&pano=1&base=ophoto&pid=34710422&yaw=3.752&fov=0.957&pitch=0.116

Taky mě to zajímalo. Cyklostezka skutečně prochází za zastávkou.

0/0
19.5.2016 7:31

P22e89t80r72a 34V39e77r57n23e15r29o63v62á 6555810614422

Proč by neměl cyklista použít zvonek, aby na sebe upozornil? Když někoho předjíždím a on mě logicky nemůže vidět, je pro mě snazší a příjemnější použít zvonek, než na dotyčného křičet "bacha, jedu" nebo "uhni", jak to někteří dělají. Od čeho potom ten zvonek je???

+17/0
18.5.2016 13:45
Foto

J82a26n 74A40d93l78e95r 2626261406316

Zvonek již není povinná výbava.

+2/0
18.5.2016 13:55

J78a40r59o31s15l80a53v 85L36e77b75e68d88a 3466259927180

Přesto je nadále výhodnou součástí bicyklu.

+3/0
18.5.2016 14:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.