Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tomáš Baťa ovlivnil celé generace. Jak by dnes Zlín vypadal bez něj?

Od narození Tomáše Bati, zakladatele moderního Zlína, uplynulo v neděli 140 let. MF DNES při této příležitosti s pomocí historiků zkoumala dvě možnosti: jak by Zlín vypadal, pokud by v něm Baťové působili dodnes, a kdyby ho minuli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Š90t14ě68p95á18n42k14a 41P90a33v27l43í43k92o64v95á 1929569984631

No a dokud budou o Zlíně psát takoví umělci, co si ani nedokážou zjistit, kdo je na obrázcích, jimiž ilustruje své hlubokomyslné články, tak se fakt nezmění nic. Jako lokální redaktoři máte POVINNOST znát osobnosti svého města zpaměti, vy mediátoři!

+1/0
5.4.2016 17:23

J17a25r32o60s25l71a29v 10N73á17p58r27s83t17e16k 6475556

Jó kdyby.

Znáte tu dětskou říkanku o snadném rybolovu?

0/0
5.4.2016 8:42

P68e33t93r 13H37r27u61b71ý 9361651822978

Kdyby nebylo války a následného komunismu, tak by bylo ze Zlína druhé největší město ČR. Jak již psal níže pan Kocurek, tak by se Zlín spojil s Napajedly a Otrokovicemi, dále Baťa plánoval rozmach ke Fryštáku a Vizovicím. Vizovice by Zlín asi nespolkl, ale Fryšták ano. Baťa plánoval, že do roku 1950 bude mít Zlín min. půl milionu až milion obyvatel a dokonce měl již naplánované metro.

S tím by byla spojena architektura města - asi by zde bylo více výškových, cca 100 metrů vysokých budov.

Samozřejmostí by poté bylo úplně jiné spojení s ČR a SK. Vlak na Prahu a Košice, dálnice na Prahu, Vídeň a Košice, dostavěný vodní kanál...

Jenže to je všechno kdyby a díky Němcům a následně soudruhům z východu, Prahy a Brna to dopadlo tak, jak to dopadlo.

+6/−2
5.4.2016 8:16

J39o70s11e96f 59N77á82d87b46ě45l91a 3705845416262

Jo a ještě bych chtěl zmínit BÁJEČNOU vlakovou dopravu do Zlína. Díky. ;-)

+2/0
5.4.2016 6:41

K68a26r59e85l 57C57h46r87a75s68t14i86n15a 4973524440625

Díky neschopnosti magistrátu, kraje i centrálních úřadů má Zlín dlouhé desítky let něco, co se dá nazvat nádražím jen s velkou dávkou fantazie. Ostuda a ještě větší ostuda pro město, které bylo světu příkladem, že možné je cokoliv !!!

+2/0
5.4.2016 8:30

T26o75m77a86s 26N86o57v38o64t66n32y 1861124416525

A k čemu bude moderní nádražní budova, když tam stejně budou jezdit jen motoráky 2x za hodinu? Napřed by z toho musela být dvojkolejka. A rychlíky by stejně do Zlína nezajížděly, stejně bychom přestupovali v Otrokovicích snad kromě nějakého omezeného počtu spojů.

+1/0
5.4.2016 14:49

J84o44s55e67f 49N33á21d80b23ě63l18a 3825185776112

Tak já hlavně doufám, že by neexistovala ulice Tomáše Bati. Kdo Zlín znáte, tak víte, že není problém se dostat ke Zlínu. Ale promotat se jedinou ulicí skrz Zlínem někam. To je problém. A to ještě nemluvím o tom, že některé ulice jsou názvově ve Zlíně dvakrát (vlivem slučování částí) a nikdo s tím nic neudělal.... a pak tady máme to sado maso s číslováním ulic, asi došla fantazie... Řeknu to asi tak. Zlínu se vyhýbám. A rád. Až si tam udělají další hlavní tah, který dopravě odlehčí, třeba se mi to město zalíbí. Jo a nezapomeňte na masivní rozšíření parkovacích míst. To mi tam taky schází. díky. ;-)

+2/−2
5.4.2016 6:33

P40e46t48r 36H31r24u50b47ý 9801981712388

Mohu vědět, odkud jste? Já jsem sice rodilý Zlíňan, ale přes 20 let jsem žil a putoval po celé ČR. Zkusil jste např. projet Českými Budějovicemi, Pardubicemi, Plzní, Brnem, Olomoucí, Přerovem či třeba Libercem? Zlatý Zlín oproti nim. Sice má z Otrokovic do centra Zlína jednu cestu, ale čtyřproudovou a v poslední době bez komplikací a kolon...

+2/−1
5.4.2016 8:08

K29a91r78e65l 87C66h72r43a29s62t95i75n23a 4923634950735

Pane Petře, to je sice pravda, ale táhnout celou dopravu zahuštěným centrem města je zločin. Zlín patří k městům s nejvyšší koncentrací výfukových plynů u nás. Ekoteroristé a neschopní byrokraté přispěli k tomu, že Zlín se dusí něčím, co se podobá spíše hnoji než vzduchu.

+2/0
5.4.2016 8:36

P61e77t73r 29H86r65u90b49ý 9621151312708

Ten zločin se ale netýká jen Zlína. Třeba právě, když chcete jet z Prahy na Linec, tak musíte skrze Budějovice taky jednou cestou, když chcete z Prahy do Jeseníků, tak musíte přes Pardubice taky jednou cestou atd atd. Jedna věc je neschopnost magistrátu, druhou věcí je pak to, že po pádu komunismu mělo snad jen Brno jakýsi obchvat a když chtěl jet člověk např. z Brna na Plzeň, Teplice či Liberec, tak musel přes celou Prahu.

A co se týče Zlína, tak již hluboko v komunistických dobách (v 60. a počátkem 70. let) místní úředníci a soudruzi na magistrátu Gottwaldova požadovali lepší jak vlakové, tak silniční spojení. Ale vždy dostali od soudruhů z Prahy a Brna příkaz držet ústa a krok. Tuto myšlenku o lepším dopravním spojení opětovně obnovil pan Čuba v 80.letch, ale opět dostal přes prsty.

Co se poté dělo po revoluci, je věc druhá. Pamatuji si, jak při návštěvě Zlína počátkem 90. let pan Klaus sliboval a dušoval se, že dobrá dostupnost Zlína s okolím bude jedna z velkých priorit, načež úředníci na magistrátu ve Zlíně jen čekali a nic nedělali...

0/−1
5.4.2016 8:54

M93i18l86a49d60a 82V61i30l83í52m94k51o15v66á 6204826517596

A to byl hlavní důvod,proč jsem ze Zlína utekla.

0/−1
5.4.2016 12:13

J18a31r85o50s17l46a92v 64N98á15p23r73s47t13e67k 6225586

Ono nejde o silnici mezi Otročkama aZlínem, ale o to, že veškerá (nejen) kamionová doprava směr Slovensko se musí propasírovat mezi kostelem a divadlem. Dvě křižovatky vzdálené 200 m od sebe.

+2/0
5.4.2016 8:41

J68i87ř87í 72K41o80c43u52r77e34k 6775774815988

Bez komunistů by Zlín nebyl městem, které má jeden přímý vlak do sousedního krajského města za den. Srostl by se sousedními Otrokovicemi a Napajedly jako Praha a Královské Vinohrady. Nebo, chcete-li, jako Brno a Královo Pole. Obyvatel by v trojměstí žilo kolem 300 tisíc. Z města by vedla dálnice na čtyři strany a stavěl by v něm Expres Praha-Košice, nejezdil by kolem Bečvy.

Jaké firmy by ve Zlíně sídlily? Těžko hádat, ale výzkum by tam byl jak v oblasti nanomateriálů, tak v oblasti robotiky. Baťa měl víc práce než lidí. Možná by průmysloví roboti nesli také českou značku, ABB by mělo další konkurenci.

+6/0
5.4.2016 0:07

K79a66r20e54l 22C49h17r66a79s13t66i28n62a 4243704780565

Komunizmus byl další tvrdou ranou pro Zlín především tím, že se snažil zadusit všechno, co připomínalo světový fenomén Bati. Dovršením komunistické orientace na východní trhy ztratil odbyt na solventní trhy a výroba obuvi musela padnout. Zásluhou Kodovského éry jsme hodně zaostali, neboť on razil cestu - Zlín nic nepotřebuje, pomůže si sám. Tolik neštěstí na jedno město, které bylo kdysi světovým fenoménem, muselo vyústit ve stav, jakého jsme dnes svědkem. Nebýt války a komunistické tragédie, byl Zlín dnes druhým světovým křemíkovým údolím, jak je jím stal americký Seattle a okolí, kde se vaří budoucnost. Aspoň částečně k tomu směřuje univerzita, která se snaží oživit akční duch Tomáše Bati.

+2/−1
5.4.2016 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.