Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tomáš Baťa ovlivnil celé generace. Jak by dnes Zlín vypadal bez něj?

Od narození Tomáše Bati, zakladatele moderního Zlína, uplynulo v neděli 140 let. MF DNES při této příležitosti s pomocí historiků zkoumala dvě možnosti: jak by Zlín vypadal, pokud by v něm Baťové působili dodnes, a kdyby ho minuli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Š87t22ě65p39á48n12k57a 75P71a61v41l19í90k75o17v39á 1759919954871

No a dokud budou o Zlíně psát takoví umělci, co si ani nedokážou zjistit, kdo je na obrázcích, jimiž ilustruje své hlubokomyslné články, tak se fakt nezmění nic. Jako lokální redaktoři máte POVINNOST znát osobnosti svého města zpaměti, vy mediátoři!

+1/0
5.4.2016 17:23

J55a56r28o40s33l34a96v 21N49á46p30r77s51t65e10k 6375266

Jó kdyby.

Znáte tu dětskou říkanku o snadném rybolovu?

0/0
5.4.2016 8:42

P70e17t69r 11H75r25u67b41ý 9111901972378

Kdyby nebylo války a následného komunismu, tak by bylo ze Zlína druhé největší město ČR. Jak již psal níže pan Kocurek, tak by se Zlín spojil s Napajedly a Otrokovicemi, dále Baťa plánoval rozmach ke Fryštáku a Vizovicím. Vizovice by Zlín asi nespolkl, ale Fryšták ano. Baťa plánoval, že do roku 1950 bude mít Zlín min. půl milionu až milion obyvatel a dokonce měl již naplánované metro.

S tím by byla spojena architektura města - asi by zde bylo více výškových, cca 100 metrů vysokých budov.

Samozřejmostí by poté bylo úplně jiné spojení s ČR a SK. Vlak na Prahu a Košice, dálnice na Prahu, Vídeň a Košice, dostavěný vodní kanál...

Jenže to je všechno kdyby a díky Němcům a následně soudruhům z východu, Prahy a Brna to dopadlo tak, jak to dopadlo.

+6/−2
5.4.2016 8:16

J46o90s33e20f 81N29á70d33b50ě73l50a 3905715706962

Jo a ještě bych chtěl zmínit BÁJEČNOU vlakovou dopravu do Zlína. Díky. ;-)

+2/0
5.4.2016 6:41

K65a72r75e64l 79C27h47r86a27s64t18i65n65a 4193584470925

Díky neschopnosti magistrátu, kraje i centrálních úřadů má Zlín dlouhé desítky let něco, co se dá nazvat nádražím jen s velkou dávkou fantazie. Ostuda a ještě větší ostuda pro město, které bylo světu příkladem, že možné je cokoliv !!!

+2/0
5.4.2016 8:30

T12o98m64a90s 15N78o78v83o59t28n55y 1531444896365

A k čemu bude moderní nádražní budova, když tam stejně budou jezdit jen motoráky 2x za hodinu? Napřed by z toho musela být dvojkolejka. A rychlíky by stejně do Zlína nezajížděly, stejně bychom přestupovali v Otrokovicích snad kromě nějakého omezeného počtu spojů.

+1/0
5.4.2016 14:49

J50o16s64e14f 54N45á45d54b81ě21l15a 3715945126162

Tak já hlavně doufám, že by neexistovala ulice Tomáše Bati. Kdo Zlín znáte, tak víte, že není problém se dostat ke Zlínu. Ale promotat se jedinou ulicí skrz Zlínem někam. To je problém. A to ještě nemluvím o tom, že některé ulice jsou názvově ve Zlíně dvakrát (vlivem slučování částí) a nikdo s tím nic neudělal.... a pak tady máme to sado maso s číslováním ulic, asi došla fantazie... Řeknu to asi tak. Zlínu se vyhýbám. A rád. Až si tam udělají další hlavní tah, který dopravě odlehčí, třeba se mi to město zalíbí. Jo a nezapomeňte na masivní rozšíření parkovacích míst. To mi tam taky schází. díky. ;-)

+2/−2
5.4.2016 6:33

P84e18t40r 42H33r77u93b65ý 9171831592108

Mohu vědět, odkud jste? Já jsem sice rodilý Zlíňan, ale přes 20 let jsem žil a putoval po celé ČR. Zkusil jste např. projet Českými Budějovicemi, Pardubicemi, Plzní, Brnem, Olomoucí, Přerovem či třeba Libercem? Zlatý Zlín oproti nim. Sice má z Otrokovic do centra Zlína jednu cestu, ale čtyřproudovou a v poslední době bez komplikací a kolon...

+2/−1
5.4.2016 8:08

K48a63r36e97l 19C64h31r74a81s18t41i37n97a 4533284550605

Pane Petře, to je sice pravda, ale táhnout celou dopravu zahuštěným centrem města je zločin. Zlín patří k městům s nejvyšší koncentrací výfukových plynů u nás. Ekoteroristé a neschopní byrokraté přispěli k tomu, že Zlín se dusí něčím, co se podobá spíše hnoji než vzduchu.

+2/0
5.4.2016 8:36

P96e66t77r 86H33r53u46b29ý 9141271192738

Ten zločin se ale netýká jen Zlína. Třeba právě, když chcete jet z Prahy na Linec, tak musíte skrze Budějovice taky jednou cestou, když chcete z Prahy do Jeseníků, tak musíte přes Pardubice taky jednou cestou atd atd. Jedna věc je neschopnost magistrátu, druhou věcí je pak to, že po pádu komunismu mělo snad jen Brno jakýsi obchvat a když chtěl jet člověk např. z Brna na Plzeň, Teplice či Liberec, tak musel přes celou Prahu.

A co se týče Zlína, tak již hluboko v komunistických dobách (v 60. a počátkem 70. let) místní úředníci a soudruzi na magistrátu Gottwaldova požadovali lepší jak vlakové, tak silniční spojení. Ale vždy dostali od soudruhů z Prahy a Brna příkaz držet ústa a krok. Tuto myšlenku o lepším dopravním spojení opětovně obnovil pan Čuba v 80.letch, ale opět dostal přes prsty.

Co se poté dělo po revoluci, je věc druhá. Pamatuji si, jak při návštěvě Zlína počátkem 90. let pan Klaus sliboval a dušoval se, že dobrá dostupnost Zlína s okolím bude jedna z velkých priorit, načež úředníci na magistrátu ve Zlíně jen čekali a nic nedělali...

0/−1
5.4.2016 8:54

M41i35l59a78d37a 69V32i20l66í17m67k13o95v59á 6634426577346

A to byl hlavní důvod,proč jsem ze Zlína utekla.

0/−1
5.4.2016 12:13

J49a95r22o88s38l97a13v 80N85á49p74r64s27t11e70k 6645976

Ono nejde o silnici mezi Otročkama aZlínem, ale o to, že veškerá (nejen) kamionová doprava směr Slovensko se musí propasírovat mezi kostelem a divadlem. Dvě křižovatky vzdálené 200 m od sebe.

+2/0
5.4.2016 8:41

J67i94ř71í 93K48o27c89u74r55e21k 6785644495498

Bez komunistů by Zlín nebyl městem, které má jeden přímý vlak do sousedního krajského města za den. Srostl by se sousedními Otrokovicemi a Napajedly jako Praha a Královské Vinohrady. Nebo, chcete-li, jako Brno a Královo Pole. Obyvatel by v trojměstí žilo kolem 300 tisíc. Z města by vedla dálnice na čtyři strany a stavěl by v něm Expres Praha-Košice, nejezdil by kolem Bečvy.

Jaké firmy by ve Zlíně sídlily? Těžko hádat, ale výzkum by tam byl jak v oblasti nanomateriálů, tak v oblasti robotiky. Baťa měl víc práce než lidí. Možná by průmysloví roboti nesli také českou značku, ABB by mělo další konkurenci.

+6/0
5.4.2016 0:07

K84a60r48e49l 85C63h66r48a40s33t17i84n31a 4283384410415

Komunizmus byl další tvrdou ranou pro Zlín především tím, že se snažil zadusit všechno, co připomínalo světový fenomén Bati. Dovršením komunistické orientace na východní trhy ztratil odbyt na solventní trhy a výroba obuvi musela padnout. Zásluhou Kodovského éry jsme hodně zaostali, neboť on razil cestu - Zlín nic nepotřebuje, pomůže si sám. Tolik neštěstí na jedno město, které bylo kdysi světovým fenoménem, muselo vyústit ve stav, jakého jsme dnes svědkem. Nebýt války a komunistické tragédie, byl Zlín dnes druhým světovým křemíkovým údolím, jak je jím stal americký Seattle a okolí, kde se vaří budoucnost. Aspoň částečně k tomu směřuje univerzita, která se snaží oživit akční duch Tomáše Bati.

+2/−1
5.4.2016 8:49







Najdete na iDNES.cz