Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Fyziku a matematiku bych učila jako kreativní činnost, říká vědkyně

Špičková fyzička Kateřina Falk má za sebou patnáct let studia v zahraničí. Do rodného Zlína ji na podzim přivedla konference TEDx, kde byla jedním z řečníků. Po svém návratu žije a pracuje v Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K12a88r59e23l 86L42a87n24a 97I81n37g97. 9936111582

Panelák je něco ohavného ? Divná Nanynka...

0/−1
29.12.2015 17:06

V98o39j95t77ě81c55h 36O88k22t88á72b95e12c 8556955370518

Paní je možná expert v nějaké oblasti fyziky, s pedagogikou bude mít problém.

Vzoreček je zkratka v řetězci matematických znalostí. Žáci by samozřejmě orientačně měli znát a pochopit jejich odvození , či původ vzorců(tedy pokud na to mají)

0/0
28.12.2015 22:58

F80r42a45n90t14i70š11e50k 42L86o79s 2640103302836

Kde jste vzali informaci o tom, že ta paní je expert, uveďte prosím prameny a taky uveďte čím se vyznamenala na poli fyziky, to že byla v zahraničí ještě neznamená že něco umí. Je to jen jeden z dalších expertů kteří budou prznit školství.Za chvíli budeme i atletiku trénovat kreativně v leže na gauči a pak se budeme divit kde že to soudruzi z NDR udělali chybu když nebudou výsledky

+1/−1
28.12.2015 16:51

E31l31i77š68k70a 79K55u61č70e11r96o68v91á 7219522843983

a kolik takových talentů skončí v nenáviděném zaměstnání jen proto, že jejich rodiči byli ti učitelé, kteří předem věděli, že jim něco nepůjde, a měli jasno o tom, kam holka patří.

+3/0
27.12.2015 18:27

V56á22c67l22a44v 93M68r93á36z 9481684556336

Mně to moc nesedí. Já na stejném gymnáziu i odmaturoval a vzhledem k tomu, že jsem podobný ročník a fyziku tam učil tehdy jen jeden profesor, tak vím, že ten rozhodně nehlásal nic ve stylu, že fyzika není pro holky.

0/0
29.12.2015 22:50

P21e68t88r 35N80o34v27a68k 3800117869837

Je tezke se to naucit, pochopit a umet to pouzivat. Uvarit svickouvou nebo udelat el. rozvody v byte je taky jednoduche, kdyz to umite.

0/0
27.12.2015 18:17

P30e13t72r 42N58o31v43a93k 3650537189257

Zvladne to deset procent populace. Vetsina to nezvladne. Mozna se navrci nejaky postup, kam ktery cislo napsat, ale nerozumi tomu.

0/0
27.12.2015 18:14

D57a85v36i19d 74P43o40m86m15e47r 3889389796662

Exaktní obory ke kreativitě právě nevybízejí. Pakliže mladá paní vnímá fakt, že se k určitému výsledku dá dojít více způsoby, pak ano - i matfyz může být zajímavou učební disciplínou. A pár jedinců v ní může najít dokonce i zalíbení.

0/−3
27.12.2015 16:11

M40a28r67t40i74n 20K80u38l24h89á95n61e77k 4273342619679

vzorečky jsou potřeba - to je to co předci staletí vybrušovali a zdokonalovali a tím zkrátili cestu k poznání ...

ale bez pochopení podstaty je to je půlka vzdělání

+2/−1
27.12.2015 15:04

R66o59s72t76i93s96l18a93v 46C70a98h77a 6813247447621

bez chapani nejsou vzorecky polovina vzdelani, ale temer 0!

Kdyz jsem byl dite, tak mne fascinovalo, jak v nejakem filmu meli popsany tabule symboly, kterym jsem nerozumel. Kdyz jsem pak na VS opoustel poslucharnu, tak jsem si na ty popsane tabule vzpomnel - rikal jsem si, ze clovek, ktery do takove poslucharny prijde vubec nemusi tusit, co je na nich napsano. Vzorecek je totiz jen forma zapisu vysledku. Veda je ten zbytek - ten postup poznani a pochopeni.

+1/0
27.12.2015 16:52

J90i89ř25í 36K34o77c96u43r28e71k 6465234225658

Když chápete, jak to funguje, tak se vzorečky nemusíte biflovat. Jsou k ničemu. Všchny se dají odvodit. A ve středoškolské fyzice se téměř všechny dají odvodit ze vztahů v soustavě SI. Ani není třeba vědět, že rychlost je derivace dráhy podle času.

A pak přijde otázka na osamostatnění lambdy z Colebrook Whiteovy rovnice. Elementrární úpravy rovnic jsou učivo druhého stupně základní školy, pokud to nedáte, letíte. Co na tom, že rovnice je indiskrétní. Komise má nabiflováno, že to jde.

0/0
27.12.2015 18:48

A22r61n53o79š32t 77S16t88á45r30e58k 4452380495804

Hehe, ano, dají se odvodit, pokud ovšem přemýšlíte jako fyzik a matematik, kterým 99% těch studentů není a nikdy nebude! Váš pohled je pohled člověka mnohem vzdělanějšího, než jsou ta děcka - a vzdělanějšího, než mnohá z nich kdy budou.

Ale připomnělo mi to docenta na VŠ, předmět Teorie elektromagnetického pole. To je ten předmět, kde se máte naučit, co se pod tou "elektřinou" vlastně skrývá a jak funguje. Ten docent říkal: "V mých skriptech je asi 1300 vzorečků. Ale nebojte se, všechny se dají odvodit z Ohmova zákona. A kdyby se mezi vámi našel někdo, kdo si nepamatuje ani ten Ohmův zákon, tak si ho jednoduše odvodí z Maxwellových rovnic." Přičemž Maxwellovy rovnice možná jsou jednoduché, ale popsané matematickým aparátem, který se učí na vysoké škole dva roky. I ten docent to samozřejmě říkal jako vtip - dobře věděl, co se pod tím vším skrývá.

Bohužel je mi jasné, že tady ten jeho vtip ocení maximálně procento čtenářů...

0/0
28.12.2015 8:32

J60a41n 75N60e97b85e36s18k34ý 8420875622386

Budiž. Ale pro lidi, kteří to nedokážou pochopit, je učení vzorečků stejně k ničemu. K čemu je 95% populace Pythagorova věta?

0/−1
28.12.2015 12:40

T58o32m59á94š 80V79e57l47č34o12v91s66k55ý 4123548939778

Vám asi k ničemu, když nevíte, jak ji použít :)

0/0
29.12.2015 19:46

A88n49t56o61n66í39n 70J61a23l79o85v52e29c 4468434244

Jako učitele mě nepřestává fascinovat, jak každý přesně ví, jak se má co učit. Vážená paní vědkyně, já také do médií netroubím, jak máte realizovat své pokusy!

+3/−11
27.12.2015 14:08

O76n39d23r70e63j 64K57a91l43m36a38n 1830936524822

Nechci vám brát iliuze, ale ten kdo opravdu něco umí, ten to většinou umí i hodně do bře učit.... Potkal jsem spoustu lidí, kteří nejsou kantoři a stejně by většinu z nich strčili ve svém oboru do kapsy.

+10/−1
27.12.2015 14:11

V81o24j55t53a 48P15a75t90k92o88s 8420668108713

Jestli je něco co absolutně neplatí, pak to co jste napsal. Je mnoho chytrých lidí, kteří jsou ale velmi špatní pedagogové a na VŠ je jich skoro bych řekl většina.

+3/−1
27.12.2015 14:16

O93n14d64r57e51j 78K71a41l33m24a33n 1900646284402

To je právě ono... většina z těch lidí co jsou v něčem opravdu doří, totiž nejsou pedagogové a už vůbec neučí na VŠ (protože pracují v soukromém sektoru) ;-)

0/−1
27.12.2015 14:18

J10a86n 67K70o95l 8133388729929

To take neni pravda, na VS je hodne chytrych lidi a treba v matice je univerzita jedine misto, kde maji uplatneni.

0/0
27.12.2015 14:21

O93n18d10r48e30j 80K30a96l57m30a49n 1310736354522

Myslím, že matematika má tak široké možonsti uplatnění, že univerzita není zdaleka jediné místo kde je o takové lidi zájem.

0/0
27.12.2015 14:27

J72a21n 50K89o41l 8293578509579

Kdyz budete delat matiku na urovni, ze ji tvorite, tak univerzita je misto, kde nejspis najdete uplatneni.

+1/0
27.12.2015 14:36

O60n91d12r74e94j 13K67a65l41m71a63n 1420786334212

Samozřejmě pokud je univerzita zapojena do dostatečně "pokročilého" výzkumu, tak to tak je. To ale neznamená, že nemůžete matiku tvořit v NASA nebo Space-X nebo kdekoli kde je zrovna potřeba nový matematický aparát.

0/0
27.12.2015 14:54

O52n93d36r42e43j 77K19a36l60m24a97n 1840626474412

Btw, mysílím že nejvíc peněz do matematického výzkumu lijí tajné služby. Protože vyřešení NP úplných problémů (a tím prolomení dnes používaných šifrovacích algoritmů) by jim dost usnadnilo práci.

+1/0
27.12.2015 14:57

R73a46d67i51m 87P37o77l54á11š54e61k 9826893119709

Kde například v automobilce jako je Skodovka MB nebo Hyundai Nošovice nebo ve výrobně komponent , třeba Brose, takovou matematiku uplatníte?

0/0
27.12.2015 14:41

O19n93d87r39e47j 47K92a24l17m78a51n 1640506594962

Nikde, za to můžete dělat na mnohem zajímavějších projektech ve farmaceutických firmách, ve firmách zabývajících se vesmírným programem, samozřejmě ve výzkumných institutech atd. Neříkám, že je matematik potřebný do každé fabriky....

0/0
27.12.2015 14:46

A27d15a27m 98K96a26r74a36b45a 9821737485348

V poslední době to mnoho lidí to dělá tak, že má částečný úvazek u univerzity a přitom pracuje jako výzkumník buď na projektech zadaných z průmyslu a nebo má přímo úvazek v průmyslu. Je to nejlepší možná kombinace pro práci ve výzkumu. Já to tak dělal už od začátku doktorského studia a dělám do dnes.

0/0
27.12.2015 14:58

A87d80a94m 28K34a88r15a14b96a 9321107925798

Ale na rovinu, na ZŠ bych učit fakt nechtěl :-)

+1/0
27.12.2015 14:58

O32n59d71r46e71j 36K93a14l36m56a65n 1890136544442

No já se vám nedivim. Kantor na základce a taky na střední, je mnohem víc odborník (a musí být) na zvládání nepříčenýho davu, než na předmět kterej učí.

+2/0
27.12.2015 15:01

J66a51n 55K72o97l 8683358359839

Zalezi na urovni na ktere to delate. Kdyz budete spicka, tak z grantu moc dobre vyzijete, kdyz prumer, tak druhe zamestnani dava smysl.

0/0
27.12.2015 15:04

A32d40a60m 54K92a30r81a27b16a 9271937245638

Jak jsem uvedl, pracuji na komerčních projektech ne na grantech. Pár menších jich získal, ale u nás to opravdu nemá nic s společného s tím, jestli jste špička, ale spíš s tím kolik známých máte v grantové komisi ;-) Radši řeším něco, co někdo vyřešit chce a zaplatí to ze svých soukromých peněz a taky platí úplně jinak.

0/0
27.12.2015 15:15

A98d20a47m 54K29a60r34a38b37a 9301447695468

Ale je to celé dáno tím, že se věnuji aplikovanému výzkumu, který má podstatně lepší podporu z průmyslu a zase horší podporu ze strany grantových agentur.

0/0
27.12.2015 15:18

J76a36n 94K21o95l 8343878239419

To o znamych si imho nalhavate. Ja mluvim o grantech jako je ERC, ne GAUK, apod. Takovy uspech vam da prostor pro praci i penize, resp. hodne penez. Ale je to jen pro par vyvolenych.

0/0
27.12.2015 15:18

A74d48a21m 16K73a48r83a85b59a 9291137525458

Nedávné výsledky GAČR: rozdělila si to komise a sotva na všechny zbylo ;-D

0/0
27.12.2015 15:23

J35a52n 48K74o10l 8553938199269

To je vas nazor a nic to nerika o ERC.

0/0
27.12.2015 15:26

J83a55n 74K15o89l 8203158969889

Vubec, Ondrej ma pravdu, skoda, ze mate tak spatne zkusenosti.

0/0
27.12.2015 14:19

R75o84s77t71i16s18l54a59v 89C53a44h84a 6503437117401

Zalezi o jakych VS a oborech mluvite. Pokud jste ten clovek z MFF, tak mne Vase kategoricke tvrzeni docela prekvapuje.

0/0
27.12.2015 14:48

J11a51n 71D31l33o41u28h32ý 7584639640409

Nemate pravdu, mnoho kapacit treba v oboru ICT (CVUT,CZU) jsou o dva levely jinde, nez student a ti ucitele to "nevidi". Z prvu student kouka jak puk, pulka jich odpadne a ti co prozrou, tak najednou pochopi s kym maji tu cest a ze dany ucitel je opravdu kapacita a ma jim co predat. Ale predava jim to "svoji reci" a zak se musi sam dostat na stejnou "vlnu".

+1/0
27.12.2015 14:17

O68n57d72r79e61j 40K36a67l66m63a46n 1400296504642

Já si myslím, že tohle je základní problém "teoretiků" ti co své znalosti v praxi opravdu používají, ti nemají problém problematiku vysvětlit na jednoduchých ukázkových příkladech, tak že to pochopí většina lidí.

0/0
27.12.2015 14:20

J50a74n 40K43o22l 8723738889689

Verte mi, ze dobry teoretik dela presne to co pisete pokud se bavi se studenty, kteri jsou o x levelu pod nim - priklady, priklady a priklady, jednoduche a demonstrujici smysl veci.

+2/0
27.12.2015 14:25

O43n75d64r43e65j 55K22a51l52m24a90n 1420796634322

Nevím jestli zrovna teoretik je schopný vymyslet ten ukázkový příklad tak aby to dávalo smysl... ale budiž možná ano....

0/0
27.12.2015 14:31

J20a17n 43K73o47l 8143408119829

Dobry teoretik je schopne nejen toho.

0/0
27.12.2015 14:35

R76a77d57i27m 30P52o66l93á67š14e46k 9856743919119

učit umí dobře ten hodně vzdělaný, kdo dokáže výklad přiblížit úrovni těch vyučovaných.

velice jednoduchý výklad jen se základními věcmi pro úplné začátečníky, složitější výklad s rozvinutějšími fakty pro pokročilé.

To je ale úplně jiná dovednost než v nějakém oboru pracovat a "opravdu něco umět"

+1/0
27.12.2015 14:19

O20n50d94r87e15j 59K32a69l21m18a33n 1150396104512

Ano a přesně tuhle vlastnost ( umění vysvětlit složité věci jednoduše) tu se prostě z knížky naučit nedá. Až když dokonale ovládnete problematiku, tak víte co je a co není důležité (pro ten konkrétní level výuky)

0/0
27.12.2015 14:23

R63a12d73i81m 66P87o97l94á31š10e56k 9956733759269

Pokud máte zkušenosti jen z vysoké školy nebo v praxi jen s institucí, kde programově přijímají množství nezkušených třeba na stáže, tak tam už z podstaty věci přijímají z velké části odborníky , kteří umí učit nebo vysvětlovat. tam je to v podstatě automatická dovednost.

Ale pokud se dostanete k nějakým opravdu špičkovým odborníkům do běžné praxe, třeba do výrobní sféry, tak tam zjistíte, že jen málokterý odborník umí věci vysvětlovat někomu, kdo je o víc znalostních levelů níže. Prostě proto, protože to tam takový odborník k ničemu nepotřebuje. Jeho kolegové a polupracovníci jsou po letech spolupráce na podobném znalostním levelu jako je on a pokud tam přijde někdo nový, je obvykle firemními personalisty vybrán tak, aby zase byl na tom jeho levelu. A pokud je nový pracovník níž, v žádném případě netlačí na toho odborníka, aby se při konverzaci snížil na jeho nižší level. Protože by o ten flek mohl díky tomu přijít. naopak se on sám snaží co nejrychleji doplnit své znalosti a přizpůsobit se.

+1/0
27.12.2015 14:39

A45r44n24o42š62t 95S19t52á95r33e54k 4172450185954

Hloubka znalostí v oboru opravdu se schopností ten obor učit nekoresponduje. Ani většinou a ani spousty lidí, co jste potkal, to nezmění. Jedna věc je umět o věci zajímavě vyprávět a druhá věc je odborně ji naučit.

A učit fyziku bez výpočtů a tedy bez vzorců je naprostý nesmysl. Ano, je pravda, že ty věci (aspoň do určité úrovně) se dají odvodit logicky a matematicky - ovšem za předpokladu, že na to máte hlavu, že chápete principy a ovládáte patřičný matematický aparát. Nejsem učitel a jsem ze školy dlouho, ala jsem přesvědčený, že pro mnoho žáků (a žaček) je jednodušší si vzoreček prostě natvrdo zapamatovat, než jít cestou chápání principů a logiky. Je to smutné, ale je to tak. To ovšem neznamená, že by se vzorce neměly učit.

0/0
28.12.2015 8:20

R46o37s93t26i49s44l21a91v 34C22a22h55a 6733867577621

ja byvaleho studenta a nynejsiho rodice mne naopak fascinuje, kdyz se dovidam, jak dnesni ucitele (ne)uci. Zaci/studenti pak studuji biflovanim, coz je naprosto na nic. Kazdopadne vysledky cesky studentu v mezinarodnim srovnani ukazuji, ze se posledni dobou dela neco spatne. At jiz je to PISA, nebo pokles nasich vysledku v MMO.

0/0
27.12.2015 14:44

P57e93t93r 72T87i89c95h47ý 4540541585774

A vite co se rika. Kdo umi, ten umi. Kdo neumi, uci.

+1/0
28.12.2015 10:38

R57u22d80o61l85f 34S62t29a12r56y 6368817338

Mam takovy dojem, ze je dnes lepe verit bibli nez astrofyzikum. K tomu neni treba zadne vzorecky, ale zdravy rozum. To ma ta dama pravdu. Je dobre si uvedomit kde konci fyzika a zacina sci fiction. Pracovnici v mediich maji radi jen senzace.

+1/0
27.12.2015 14:06

O52t88a 30B49o50r45e65c47k69ý 3959228511455

E = mc kvadrát, F = ma, mgh plus mv kvadrát půl = konst, kurňa párek paní, tak mě to nějak nakreslete, odtančete nebo jinak výtvarně zpodobněte. Hlavně to na druhou asi bude činit problémy...., jejda, a což takhle rot rot = grad div - laplace, kde laplace je nabla na druhou, ovšem toliko v kartézských souřadnicích...;-D;-D;-D

+3/−3
27.12.2015 13:59

J18a55n 40K55o70l 8943848439449

Jestli potrebujete vysvetlit "na druhou", tak si nakreslete ctverec a za chvili vam to dojde :)

+1/0
27.12.2015 14:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.