Diskuse k článku

Fyziku a matematiku bych učila jako kreativní činnost, říká vědkyně

Špičková fyzička Kateřina Falk má za sebou patnáct let studia v zahraničí. Do rodného Zlína ji na podzim přivedla konference TEDx, kde byla jedním z řečníků. Po svém návratu žije a pracuje v Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K94a81r48e63l 45L29a21n27a 35I19n80g84. 9646311152

Panelák je něco ohavného ? Divná Nanynka...

0/−1
29.12.2015 17:06

V26o51j18t69ě12c87h 95O28k14t31á42b43e21c 8926305670988

Paní je možná expert v nějaké oblasti fyziky, s pedagogikou bude mít problém.

Vzoreček je zkratka v řetězci matematických znalostí. Žáci by samozřejmě orientačně měli znát a pochopit jejich odvození , či původ vzorců(tedy pokud na to mají)

0/0
28.12.2015 22:58

F84r80a52n32t30i63š51e45k 44L95o34s 2390973872176

Kde jste vzali informaci o tom, že ta paní je expert, uveďte prosím prameny a taky uveďte čím se vyznamenala na poli fyziky, to že byla v zahraničí ještě neznamená že něco umí. Je to jen jeden z dalších expertů kteří budou prznit školství.Za chvíli budeme i atletiku trénovat kreativně v leže na gauči a pak se budeme divit kde že to soudruzi z NDR udělali chybu když nebudou výsledky

+1/−1
28.12.2015 16:51

E13l82i97š56k19a 67K56u55č97e62r43o42v13á 7849102343153

a kolik takových talentů skončí v nenáviděném zaměstnání jen proto, že jejich rodiči byli ti učitelé, kteří předem věděli, že jim něco nepůjde, a měli jasno o tom, kam holka patří.

+3/0
27.12.2015 18:27

V50á81c10l83a78v 82M95r86á65z 9341664906716

Mně to moc nesedí. Já na stejném gymnáziu i odmaturoval a vzhledem k tomu, že jsem podobný ročník a fyziku tam učil tehdy jen jeden profesor, tak vím, že ten rozhodně nehlásal nic ve stylu, že fyzika není pro holky.

0/0
29.12.2015 22:50

P88e16t43r 34N39o38v93a72k 3570417379347

Je tezke se to naucit, pochopit a umet to pouzivat. Uvarit svickouvou nebo udelat el. rozvody v byte je taky jednoduche, kdyz to umite.

0/0
27.12.2015 18:17

P53e68t85r 31N48o59v44a71k 3290877269867

Zvladne to deset procent populace. Vetsina to nezvladne. Mozna se navrci nejaky postup, kam ktery cislo napsat, ale nerozumi tomu.

0/0
27.12.2015 18:14

D33a34v98i12d 69P53o42m88m63e36r 3739379986772

Exaktní obory ke kreativitě právě nevybízejí. Pakliže mladá paní vnímá fakt, že se k určitému výsledku dá dojít více způsoby, pak ano - i matfyz může být zajímavou učební disciplínou. A pár jedinců v ní může najít dokonce i zalíbení.

0/−3
27.12.2015 16:11

M54a70r39t41i92n 50K71u59l35h24á19n65e27k 4733312299519

vzorečky jsou potřeba - to je to co předci staletí vybrušovali a zdokonalovali a tím zkrátili cestu k poznání ...

ale bez pochopení podstaty je to je půlka vzdělání

+2/−1
27.12.2015 15:04

R10o89s55t11i15s38l90a13v 14C97a47h69a 6263947587311

bez chapani nejsou vzorecky polovina vzdelani, ale temer 0!

Kdyz jsem byl dite, tak mne fascinovalo, jak v nejakem filmu meli popsany tabule symboly, kterym jsem nerozumel. Kdyz jsem pak na VS opoustel poslucharnu, tak jsem si na ty popsane tabule vzpomnel - rikal jsem si, ze clovek, ktery do takove poslucharny prijde vubec nemusi tusit, co je na nich napsano. Vzorecek je totiz jen forma zapisu vysledku. Veda je ten zbytek - ten postup poznani a pochopeni.

+1/0
27.12.2015 16:52

J70i14ř73í 41K86o94c74u24r72e98k 6845924135358

Když chápete, jak to funguje, tak se vzorečky nemusíte biflovat. Jsou k ničemu. Všchny se dají odvodit. A ve středoškolské fyzice se téměř všechny dají odvodit ze vztahů v soustavě SI. Ani není třeba vědět, že rychlost je derivace dráhy podle času.

A pak přijde otázka na osamostatnění lambdy z Colebrook Whiteovy rovnice. Elementrární úpravy rovnic jsou učivo druhého stupně základní školy, pokud to nedáte, letíte. Co na tom, že rovnice je indiskrétní. Komise má nabiflováno, že to jde.

0/0
27.12.2015 18:48

A67r67n44o84š72t 46S53t75á49r41e48k 4382870515344

Hehe, ano, dají se odvodit, pokud ovšem přemýšlíte jako fyzik a matematik, kterým 99% těch studentů není a nikdy nebude! Váš pohled je pohled člověka mnohem vzdělanějšího, než jsou ta děcka - a vzdělanějšího, než mnohá z nich kdy budou.

Ale připomnělo mi to docenta na VŠ, předmět Teorie elektromagnetického pole. To je ten předmět, kde se máte naučit, co se pod tou "elektřinou" vlastně skrývá a jak funguje. Ten docent říkal: "V mých skriptech je asi 1300 vzorečků. Ale nebojte se, všechny se dají odvodit z Ohmova zákona. A kdyby se mezi vámi našel někdo, kdo si nepamatuje ani ten Ohmův zákon, tak si ho jednoduše odvodí z Maxwellových rovnic." Přičemž Maxwellovy rovnice možná jsou jednoduché, ale popsané matematickým aparátem, který se učí na vysoké škole dva roky. I ten docent to samozřejmě říkal jako vtip - dobře věděl, co se pod tím vším skrývá.

Bohužel je mi jasné, že tady ten jeho vtip ocení maximálně procento čtenářů...

0/0
28.12.2015 8:32

J31a21n 77N93e64b41e92s58k17ý 8320895832896

Budiž. Ale pro lidi, kteří to nedokážou pochopit, je učení vzorečků stejně k ničemu. K čemu je 95% populace Pythagorova věta?

0/−1
28.12.2015 12:40

T42o68m78á97š 19V55e29l68č32o22v47s43k87ý 4493388199228

Vám asi k ničemu, když nevíte, jak ji použít :)

0/0
29.12.2015 19:46

A53n63t76o96n47í65n 61J14a26l94o15v96e90c 4498534254

Jako učitele mě nepřestává fascinovat, jak každý přesně ví, jak se má co učit. Vážená paní vědkyně, já také do médií netroubím, jak máte realizovat své pokusy!

+3/−11
27.12.2015 14:08

O79n21d62r88e64j 55K31a52l52m30a96n 1200466304232

Nechci vám brát iliuze, ale ten kdo opravdu něco umí, ten to většinou umí i hodně do bře učit.... Potkal jsem spoustu lidí, kteří nejsou kantoři a stejně by většinu z nich strčili ve svém oboru do kapsy.

+10/−1
27.12.2015 14:11

V68o93j12t27a 93P92a59t24k70o40s 8710938288113

Jestli je něco co absolutně neplatí, pak to co jste napsal. Je mnoho chytrých lidí, kteří jsou ale velmi špatní pedagogové a na VŠ je jich skoro bych řekl většina.

+3/−1
27.12.2015 14:16

O83n96d20r80e82j 82K64a44l58m10a16n 1820726524832

To je právě ono... většina z těch lidí co jsou v něčem opravdu doří, totiž nejsou pedagogové a už vůbec neučí na VŠ (protože pracují v soukromém sektoru) ;-)

0/−1
27.12.2015 14:18

J80a13n 33K11o27l 8703378809469

To take neni pravda, na VS je hodne chytrych lidi a treba v matice je univerzita jedine misto, kde maji uplatneni.

0/0
27.12.2015 14:21

O76n29d96r90e58j 92K61a12l50m68a32n 1850386624462

Myslím, že matematika má tak široké možonsti uplatnění, že univerzita není zdaleka jediné místo kde je o takové lidi zájem.

0/0
27.12.2015 14:27

J58a33n 45K11o21l 8203298179399

Kdyz budete delat matiku na urovni, ze ji tvorite, tak univerzita je misto, kde nejspis najdete uplatneni.

+1/0
27.12.2015 14:36

O71n59d68r69e27j 83K22a69l39m44a15n 1630676534102

Samozřejmě pokud je univerzita zapojena do dostatečně "pokročilého" výzkumu, tak to tak je. To ale neznamená, že nemůžete matiku tvořit v NASA nebo Space-X nebo kdekoli kde je zrovna potřeba nový matematický aparát.

0/0
27.12.2015 14:54

O17n53d79r32e82j 60K23a51l49m85a51n 1930356354692

Btw, mysílím že nejvíc peněz do matematického výzkumu lijí tajné služby. Protože vyřešení NP úplných problémů (a tím prolomení dnes používaných šifrovacích algoritmů) by jim dost usnadnilo práci.

+1/0
27.12.2015 14:57

R35a57d22i66m 29P97o33l90á84š66e55k 9626563939579

Kde například v automobilce jako je Skodovka MB nebo Hyundai Nošovice nebo ve výrobně komponent , třeba Brose, takovou matematiku uplatníte?

0/0
27.12.2015 14:41

O82n90d79r45e92j 66K39a96l33m77a57n 1170286824742

Nikde, za to můžete dělat na mnohem zajímavějších projektech ve farmaceutických firmách, ve firmách zabývajících se vesmírným programem, samozřejmě ve výzkumných institutech atd. Neříkám, že je matematik potřebný do každé fabriky....

0/0
27.12.2015 14:46

A89d85a43m 68K18a57r50a10b34a 9111837625948

V poslední době to mnoho lidí to dělá tak, že má částečný úvazek u univerzity a přitom pracuje jako výzkumník buď na projektech zadaných z průmyslu a nebo má přímo úvazek v průmyslu. Je to nejlepší možná kombinace pro práci ve výzkumu. Já to tak dělal už od začátku doktorského studia a dělám do dnes.

0/0
27.12.2015 14:58

A64d37a97m 65K56a91r13a60b23a 9891417135948

Ale na rovinu, na ZŠ bych učit fakt nechtěl :-)

+1/0
27.12.2015 14:58

O59n87d88r70e89j 15K17a19l76m68a29n 1860846984412

No já se vám nedivim. Kantor na základce a taky na střední, je mnohem víc odborník (a musí být) na zvládání nepříčenýho davu, než na předmět kterej učí.

+2/0
27.12.2015 15:01

J89a55n 44K19o14l 8443418959799

Zalezi na urovni na ktere to delate. Kdyz budete spicka, tak z grantu moc dobre vyzijete, kdyz prumer, tak druhe zamestnani dava smysl.

0/0
27.12.2015 15:04

A91d59a35m 79K23a75r95a11b65a 9231967615218

Jak jsem uvedl, pracuji na komerčních projektech ne na grantech. Pár menších jich získal, ale u nás to opravdu nemá nic s společného s tím, jestli jste špička, ale spíš s tím kolik známých máte v grantové komisi ;-) Radši řeším něco, co někdo vyřešit chce a zaplatí to ze svých soukromých peněz a taky platí úplně jinak.

0/0
27.12.2015 15:15

A62d20a77m 55K84a87r67a78b77a 9711927715708

Ale je to celé dáno tím, že se věnuji aplikovanému výzkumu, který má podstatně lepší podporu z průmyslu a zase horší podporu ze strany grantových agentur.

0/0
27.12.2015 15:18

J66a55n 31K98o60l 8283918189779

To o znamych si imho nalhavate. Ja mluvim o grantech jako je ERC, ne GAUK, apod. Takovy uspech vam da prostor pro praci i penize, resp. hodne penez. Ale je to jen pro par vyvolenych.

0/0
27.12.2015 15:18

A39d78a37m 95K10a72r27a31b71a 9111787785918

Nedávné výsledky GAČR: rozdělila si to komise a sotva na všechny zbylo ;-D

0/0
27.12.2015 15:23

J33a40n 57K58o52l 8383108239879

To je vas nazor a nic to nerika o ERC.

0/0
27.12.2015 15:26

J42a17n 52K18o50l 8783668629789

Vubec, Ondrej ma pravdu, skoda, ze mate tak spatne zkusenosti.

0/0
27.12.2015 14:19

R69o12s83t79i98s27l88a86v 93C61a56h10a 6903917917731

Zalezi o jakych VS a oborech mluvite. Pokud jste ten clovek z MFF, tak mne Vase kategoricke tvrzeni docela prekvapuje.

0/0
27.12.2015 14:48

J31a90n 50D11l74o63u17h64ý 7514459290539

Nemate pravdu, mnoho kapacit treba v oboru ICT (CVUT,CZU) jsou o dva levely jinde, nez student a ti ucitele to "nevidi". Z prvu student kouka jak puk, pulka jich odpadne a ti co prozrou, tak najednou pochopi s kym maji tu cest a ze dany ucitel je opravdu kapacita a ma jim co predat. Ale predava jim to "svoji reci" a zak se musi sam dostat na stejnou "vlnu".

+1/0
27.12.2015 14:17

O90n31d47r63e18j 32K19a75l17m53a41n 1400696644432

Já si myslím, že tohle je základní problém "teoretiků" ti co své znalosti v praxi opravdu používají, ti nemají problém problematiku vysvětlit na jednoduchých ukázkových příkladech, tak že to pochopí většina lidí.

0/0
27.12.2015 14:20

J48a65n 87K51o25l 8593438289879

Verte mi, ze dobry teoretik dela presne to co pisete pokud se bavi se studenty, kteri jsou o x levelu pod nim - priklady, priklady a priklady, jednoduche a demonstrujici smysl veci.

+2/0
27.12.2015 14:25

O26n61d13r15e93j 29K37a63l97m44a94n 1710246924902

Nevím jestli zrovna teoretik je schopný vymyslet ten ukázkový příklad tak aby to dávalo smysl... ale budiž možná ano....

0/0
27.12.2015 14:31

J67a82n 25K65o76l 8583198409209

Dobry teoretik je schopne nejen toho.

0/0
27.12.2015 14:35

R30a68d97i63m 92P13o92l57á12š58e46k 9566293139809

učit umí dobře ten hodně vzdělaný, kdo dokáže výklad přiblížit úrovni těch vyučovaných.

velice jednoduchý výklad jen se základními věcmi pro úplné začátečníky, složitější výklad s rozvinutějšími fakty pro pokročilé.

To je ale úplně jiná dovednost než v nějakém oboru pracovat a "opravdu něco umět"

+1/0
27.12.2015 14:19

O87n25d77r41e34j 69K70a34l72m95a82n 1410446764512

Ano a přesně tuhle vlastnost ( umění vysvětlit složité věci jednoduše) tu se prostě z knížky naučit nedá. Až když dokonale ovládnete problematiku, tak víte co je a co není důležité (pro ten konkrétní level výuky)

0/0
27.12.2015 14:23

R39a16d30i92m 84P35o30l73á69š93e51k 9476683649559

Pokud máte zkušenosti jen z vysoké školy nebo v praxi jen s institucí, kde programově přijímají množství nezkušených třeba na stáže, tak tam už z podstaty věci přijímají z velké části odborníky , kteří umí učit nebo vysvětlovat. tam je to v podstatě automatická dovednost.

Ale pokud se dostanete k nějakým opravdu špičkovým odborníkům do běžné praxe, třeba do výrobní sféry, tak tam zjistíte, že jen málokterý odborník umí věci vysvětlovat někomu, kdo je o víc znalostních levelů níže. Prostě proto, protože to tam takový odborník k ničemu nepotřebuje. Jeho kolegové a polupracovníci jsou po letech spolupráce na podobném znalostním levelu jako je on a pokud tam přijde někdo nový, je obvykle firemními personalisty vybrán tak, aby zase byl na tom jeho levelu. A pokud je nový pracovník níž, v žádném případě netlačí na toho odborníka, aby se při konverzaci snížil na jeho nižší level. Protože by o ten flek mohl díky tomu přijít. naopak se on sám snaží co nejrychleji doplnit své znalosti a přizpůsobit se.

+1/0
27.12.2015 14:39

A43r48n78o43š77t 61S80t77á15r49e58k 4432350665204

Hloubka znalostí v oboru opravdu se schopností ten obor učit nekoresponduje. Ani většinou a ani spousty lidí, co jste potkal, to nezmění. Jedna věc je umět o věci zajímavě vyprávět a druhá věc je odborně ji naučit.

A učit fyziku bez výpočtů a tedy bez vzorců je naprostý nesmysl. Ano, je pravda, že ty věci (aspoň do určité úrovně) se dají odvodit logicky a matematicky - ovšem za předpokladu, že na to máte hlavu, že chápete principy a ovládáte patřičný matematický aparát. Nejsem učitel a jsem ze školy dlouho, ala jsem přesvědčený, že pro mnoho žáků (a žaček) je jednodušší si vzoreček prostě natvrdo zapamatovat, než jít cestou chápání principů a logiky. Je to smutné, ale je to tak. To ovšem neznamená, že by se vzorce neměly učit.

0/0
28.12.2015 8:20

R71o58s79t60i29s40l36a36v 27C55a67h50a 6173467827311

ja byvaleho studenta a nynejsiho rodice mne naopak fascinuje, kdyz se dovidam, jak dnesni ucitele (ne)uci. Zaci/studenti pak studuji biflovanim, coz je naprosto na nic. Kazdopadne vysledky cesky studentu v mezinarodnim srovnani ukazuji, ze se posledni dobou dela neco spatne. At jiz je to PISA, nebo pokles nasich vysledku v MMO.

0/0
27.12.2015 14:44

P11e69t26r 61T44i61c10h98ý 4880571385244

A vite co se rika. Kdo umi, ten umi. Kdo neumi, uci.

+1/0
28.12.2015 10:38

R52u35d91o93l17f 58S32t92a67r18y 6458257178

Mam takovy dojem, ze je dnes lepe verit bibli nez astrofyzikum. K tomu neni treba zadne vzorecky, ale zdravy rozum. To ma ta dama pravdu. Je dobre si uvedomit kde konci fyzika a zacina sci fiction. Pracovnici v mediich maji radi jen senzace.

+1/0
27.12.2015 14:06

O21t61a 87B20o20r72e40c32k28ý 3579738181145

E = mc kvadrát, F = ma, mgh plus mv kvadrát půl = konst, kurňa párek paní, tak mě to nějak nakreslete, odtančete nebo jinak výtvarně zpodobněte. Hlavně to na druhou asi bude činit problémy...., jejda, a což takhle rot rot = grad div - laplace, kde laplace je nabla na druhou, ovšem toliko v kartézských souřadnicích...;-D;-D;-D

+3/−3
27.12.2015 13:59

J74a19n 58K79o71l 8713128219839

Jestli potrebujete vysvetlit "na druhou", tak si nakreslete ctverec a za chvili vam to dojde :)

+1/0
27.12.2015 14:01

Najdete na iDNES.cz