Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hluboký tón – a pak ticho. Varhany z Domu umění se stěhují na Slovensko

V koncertní síni Domu umění ve Zlíně, kterým se ještě před pěti lety rozléhaly majestátní tóny symfonií, je ticho. Narušují ho jen občasná slovenská slovíčka a drobné nárazy. Parta specialistů ze Slovenska právě demontuje varhany, které převeze do malé obce Lendak nedaleko Vysokých Tater.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D45a91l11i73b26o78r 23L10i60p79k17a 1479663611770

Předmětné varhanybyly postaveny v roce 1983 s opusovým číslem 3.539 výrobnímzávodem Továrna na varhany Krnov pod značkou Rieger – Kloss.Obsahují 44 znějících rejstříků s jednou transmisí do pedálu.Dispozici avariabilní průběhy menzur všech píšťal navrhl ing. BohumilPlánský (umělecký poradce podniku) ve spolupráci s prof. KarlemPokorou (tehdejším zakladatelem a vedoucím varhanního odděleníKonzervatoře v Kroměříži) jenž byl i garantem celkovéhodohledu stavby varhan ze strany objednatele. Pro zajímavost, ing.Plánský byl členem světové umělecké asociace stavitelů varhana varhanních mistrů "International Society ofOrganbuilders"(ISO). Vyhotovením kompletní výkresové atechnické dokumentace byl pověřen konstruktér Přemysl Morys.Intonaci a ladění varhan provedl Rudolf Hanzlík. Původně mělybýt varhany postaveny do nově plánovaného Domu kultury. Jelikožbyla stavba odložena na později, bylo přijato řešení, že novévarhany budou sice dispozičně navrženy pro daleko větší budoucísál Domu kultury ale nástroj byl postaven pro přechodnou dobu vjiž tehdejším Domě umělců a nahradí původní varhany z roku1956. Varhany se tedy prozatím intonačně zeslabily a přizpůsobilypodmínkám menšího sálu v Domě umělců s tím, že připřestěhování do nových plánovaných prostor budou intonačnězesíleny a ještě se do pedálu přistaví rejstříky Kvintbas 102/3‘ a Podstav 32‘. Plánovaná kapacita hlavního sálu v Doměkultury byla asi 650 posluchačů, do revoluce se již stavbanestihla uskutečnit. Navíc akustika sálu v DÚ není zrovna prokoncertní varhany nejvhodnější, také jeho původní účel bylzcela jiný. Samotné varhany jsou zkonstruovány v kombinovanémzásuvkovém systému elektrické rejstříkové a mechanické tónovétraktury. Ve své podstatě i dnes svým provedením splňujípožadavky pro kvalitní koncertní nástroj.

0/0
30.7.2015 10:04

J81a63r12m86i77l82a 26Z80e84l65e33ň19á15k76o55v57á 4460454306842

Chcem dať plne za pravdu p. Ivanovi Kantorekovi - organ (varhany) je skutočne veľmi špecifický hudobný nástroj a naozaj sa stavia pre určitý konkrétny priestor. Dúfam, že pre priestor v Lendaku bude zlínsky ogan vhodný svojou dispozíciou, možno však budú majstri organári musieť nástroj upraviť .  Prajem mestu Zlín, aby dokázalo  pre novopostavený priestor zabezpečiť vhodný nový nástroj, a to čoskoro.

0/−1
21.7.2015 11:58
Foto

J97i25n13d87ř80i59c32h 89T73a48l52p26a 6628513383483

Pokud měly varhany ve starých prostorách dobrý zvuk, dá se předpokládat, že v nových by měly ještě lepší, ale protože zlínská radnice chce ne lepší, ale nejlepší zvuk, budeme si muset počkat, až na to budeme mít, otázkou je, co je to za dobu, kdy se vyhazuje vše staré a vyzkoušené a nahrazuje se různými sliby a zdůvodněními, ve výsledku však nevyzkoušeným s pofiderními výsledky. Lidé, vezměte už konečně v úvahu i prostý selský rozum, vždyť filharmonie se přestěhovala se všemi nástroji i s lidmi do nového, a nic zvláštního se nezměnilo v reprodukci hudby pro občany. a neslyšel jsem o tom, že by si nějaký hudebník stěžoval na to ,že by si musel do nových prostor koupit nový hudební nástroj se zdůvodněním, že mu na novém neladí. :-)

+2/−2
19.7.2015 22:48

I70v10a67n 78K67a91n67t49o33r65e62k 3247582316923

Nevidímdůvod nevěřit odborníkům, když říkají, že "vjem varhanního zvuku je silněpoznamenán akustickými vlastnostmi daného prostoru". Pokud se sály Domu umění a současného sídla FBM liší po všech stránkách, nedává stěhování koncertního nástroje smysl. Totéž je patrně i důvodem obtížného prodeje nástroje postaveného pro určitý prostor. Na druhou stranu je výsledek (využití nástroje jinde, pro jiné účely) lepší (kulturnější), než ho odvézt za cenu materiálu do sběru.

+4/−2
19.7.2015 21:52

Š68t45ě73p92á82n52k63a 86P18a77v37l67í13k81o80v66á 1159559894661

Takže ve Zlíně se nevyplatí stěhovat staré varhany do nových prostor. Na Slovensku se to vyplatilo  :)) Jak dědeček měnil, až vyměnil - to je slavný Zlín 3. tisíciletí - prošustrovat cokoli, co ještě k prošustrování zbývá...

+3/−1
19.7.2015 18:37

K77a38r26e13l 74C59h50r73a31s38t38i31n38a 4733584430195

Takže jestli tomu dobře rozumím, nové varhany můžeme čekat někdy na svatého Dyndy. Připomíná mi to povídačku o dědovi, který měnil tak dlouho hroudu zlata, až domů přinesl kohouta.

+3/−1
19.7.2015 17:56

K87a50r40e92l 71E98h75l 5856201116437

No paráda nové za 30 000 000 a staré funkční prodají za cenu železa...

To je zvláštní, že jinde v jiném prostoru nakonec asi hrát budou dobře když je chtějí...

+7/−1
19.7.2015 16:14







Najdete na iDNES.cz