Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hluboký tón – a pak ticho. Varhany z Domu umění se stěhují na Slovensko

V koncertní síni Domu umění ve Zlíně, kterým se ještě před pěti lety rozléhaly majestátní tóny symfonií, je ticho. Narušují ho jen občasná slovenská slovíčka a drobné nárazy. Parta specialistů ze Slovenska právě demontuje varhany, které převeze do malé obce Lendak nedaleko Vysokých Tater.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D69a38l11i76b21o97r 27L55i91p34k47a 1249373521660

Předmětné varhanybyly postaveny v roce 1983 s opusovým číslem 3.539 výrobnímzávodem Továrna na varhany Krnov pod značkou Rieger – Kloss.Obsahují 44 znějících rejstříků s jednou transmisí do pedálu.Dispozici avariabilní průběhy menzur všech píšťal navrhl ing. BohumilPlánský (umělecký poradce podniku) ve spolupráci s prof. KarlemPokorou (tehdejším zakladatelem a vedoucím varhanního odděleníKonzervatoře v Kroměříži) jenž byl i garantem celkovéhodohledu stavby varhan ze strany objednatele. Pro zajímavost, ing.Plánský byl členem světové umělecké asociace stavitelů varhana varhanních mistrů "International Society ofOrganbuilders"(ISO). Vyhotovením kompletní výkresové atechnické dokumentace byl pověřen konstruktér Přemysl Morys.Intonaci a ladění varhan provedl Rudolf Hanzlík. Původně mělybýt varhany postaveny do nově plánovaného Domu kultury. Jelikožbyla stavba odložena na později, bylo přijato řešení, že novévarhany budou sice dispozičně navrženy pro daleko větší budoucísál Domu kultury ale nástroj byl postaven pro přechodnou dobu vjiž tehdejším Domě umělců a nahradí původní varhany z roku1956. Varhany se tedy prozatím intonačně zeslabily a přizpůsobilypodmínkám menšího sálu v Domě umělců s tím, že připřestěhování do nových plánovaných prostor budou intonačnězesíleny a ještě se do pedálu přistaví rejstříky Kvintbas 102/3‘ a Podstav 32‘. Plánovaná kapacita hlavního sálu v Doměkultury byla asi 650 posluchačů, do revoluce se již stavbanestihla uskutečnit. Navíc akustika sálu v DÚ není zrovna prokoncertní varhany nejvhodnější, také jeho původní účel bylzcela jiný. Samotné varhany jsou zkonstruovány v kombinovanémzásuvkovém systému elektrické rejstříkové a mechanické tónovétraktury. Ve své podstatě i dnes svým provedením splňujípožadavky pro kvalitní koncertní nástroj.

0/0
30.7.2015 10:04

J12a18r87m93i20l45a 61Z40e28l46e84ň88á84k96o40v38á 4880874646332

Chcem dať plne za pravdu p. Ivanovi Kantorekovi - organ (varhany) je skutočne veľmi špecifický hudobný nástroj a naozaj sa stavia pre určitý konkrétny priestor. Dúfam, že pre priestor v Lendaku bude zlínsky ogan vhodný svojou dispozíciou, možno však budú majstri organári musieť nástroj upraviť .  Prajem mestu Zlín, aby dokázalo  pre novopostavený priestor zabezpečiť vhodný nový nástroj, a to čoskoro.

0/−1
21.7.2015 11:58
Foto

J40i28n22d18ř78i64c51h 59T30a74l83p94a 6778683323143

Pokud měly varhany ve starých prostorách dobrý zvuk, dá se předpokládat, že v nových by měly ještě lepší, ale protože zlínská radnice chce ne lepší, ale nejlepší zvuk, budeme si muset počkat, až na to budeme mít, otázkou je, co je to za dobu, kdy se vyhazuje vše staré a vyzkoušené a nahrazuje se různými sliby a zdůvodněními, ve výsledku však nevyzkoušeným s pofiderními výsledky. Lidé, vezměte už konečně v úvahu i prostý selský rozum, vždyť filharmonie se přestěhovala se všemi nástroji i s lidmi do nového, a nic zvláštního se nezměnilo v reprodukci hudby pro občany. a neslyšel jsem o tom, že by si nějaký hudebník stěžoval na to ,že by si musel do nových prostor koupit nový hudební nástroj se zdůvodněním, že mu na novém neladí. :-)

+2/−2
19.7.2015 22:48

I59v10a17n 96K33a76n69t58o74r23e38k 3707942936193

Nevidímdůvod nevěřit odborníkům, když říkají, že "vjem varhanního zvuku je silněpoznamenán akustickými vlastnostmi daného prostoru". Pokud se sály Domu umění a současného sídla FBM liší po všech stránkách, nedává stěhování koncertního nástroje smysl. Totéž je patrně i důvodem obtížného prodeje nástroje postaveného pro určitý prostor. Na druhou stranu je výsledek (využití nástroje jinde, pro jiné účely) lepší (kulturnější), než ho odvézt za cenu materiálu do sběru.

+4/−2
19.7.2015 21:52

Š34t49ě87p43á71n89k75a 85P40a80v20l80í96k70o10v92á 1169379174331

Takže ve Zlíně se nevyplatí stěhovat staré varhany do nových prostor. Na Slovensku se to vyplatilo  :)) Jak dědeček měnil, až vyměnil - to je slavný Zlín 3. tisíciletí - prošustrovat cokoli, co ještě k prošustrování zbývá...

+3/−1
19.7.2015 18:37

K39a87r56e36l 16C51h51r58a14s50t22i87n35a 4803744690385

Takže jestli tomu dobře rozumím, nové varhany můžeme čekat někdy na svatého Dyndy. Připomíná mi to povídačku o dědovi, který měnil tak dlouho hroudu zlata, až domů přinesl kohouta.

+3/−1
19.7.2015 17:56

K79a88r42e69l 33E31h65l 5526651886607

No paráda nové za 30 000 000 a staré funkční prodají za cenu železa...

To je zvláštní, že jinde v jiném prostoru nakonec asi hrát budou dobře když je chtějí...

+7/−1
19.7.2015 16:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.