Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vodní cestu plánovali tři století, pak přišel Baťa a postavil ji

Baťův kanál, unikátní vodní cesta spojující Otrokovice s Rohatcem, slaví 80. let. Původní plány jsou ale mnohem starší, vzniknout mohl před třemi staletími. Firmě Baťa nakonec stavba trvala 3 roky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90a46r27o51s42l37a31v 35N97á49p67r32s16t70e45k 6385736

"rehabilitace v roce 2007 zásluhou T. Bati juniora"

Tomu sám nevěříte.

0/0
29.10.2014 6:58

J39a38r11o42s47l22a75v 84N93á55p43r85s53t54e51k 6145946

On to pan Modrý napsal stručně, ale má dost velkou pravdu.

Baťův kanál je jistě zajímavá technická památka a v současné době hezky využitá turistická atrakce, ale bylo by rozumné si přiznat, že to byla účelová stavba místního významu a s onou několik staletí starou bmyšlenkou plavebního propojení Baltského a Černého moře to nemá a nikdy nemělo nic společného.

Možná by bylo lépe, kdyby autor článku dokázal opustit rodou ves a zajel se podívat na nějaký opravdový plavební kanál, po kterém plují opravdové lodě.

+1/0
27.10.2014 8:57

J38a13n 37M75r96s32k76o53š 3474279594177

Ve své knize Žil jsem s miliardářem popisuje spisovatel Edvard Valenta jak mu Jan Baťa vypráví o nápadu, jak se jim chytře podařilo přemístit miliony tun zeminy pří stavbě tohoto kanálu. Jan Antonín Baťa - nevlastní bratr Tomáše Bati - po jeho smrti v 1932 firmu a Zlín dotáhl do předválečné slávy. Za to si vysloužil po válce od Benešovy vlády (než to převzali komunisti) odsouzení skoro na smrt jako kolaborant - přestože od 1939 byl v Americe - a od svého nevl. synovce Tomáše Bati ml. dlouholeté procesy o majetek firmy v zahraničí. 

Zatímco nikdo z těch, co firmu za Protektorátu vedli (mezi nimi Havlův děda Hugo Vavrečka) takové oplétačky se soudy neměli.

+2/0
26.10.2014 17:39

A89l36o82i28z 66J68e69ř95á86b53e34k 5502657489807

Kdybyste si o tom něco přečetl, tak byste věděl, že po válce byli souzeni všichni ředitelé Baťových závodů. Čipera, Vavrečka, J. A. Baťa. Po nástupu komunismu byli souzeni znovu....

+1/0
27.10.2014 8:32

J86a48n 54M94r26s28k20o41š 3424119974417

J.A.Baťa nebyl souzen komunistama, jak jste si jistě přečetl. Na rozdíl od Čipery a Vavrečky J.A.Baťa nevyráběl boty v Protektorátu pro Protektorát a jeho Protektora.

 

Nakonec i rehabilitace a restituce u nich proběhly také dosti rozdílně, že?

0/0
27.10.2014 15:30

A15l33o87i98z 93J26e76ř14á29b60e66k 5852847819187

Hugo Vavrečka - souzen v roce 1946 za kolaboraci - omilostněn, souzen po únoru 1948 dostal 3 roky těžkého vězení, vězení ušetřen, zemřel v roce 1952

Dominik Čipera - souzen po válce za kolaboraci, v květnu 1947 uznán nevinným, po únoru 1948 emigruje na Západ, v prosinci 1948 komunistickým soudem odsouzen na 12 let

J. A. Baťa - odjezd z vlasti na světovou výstavu do NY, na černé listině USA, i GB, odjezd do Brazílie, v květnu 1947 odsouzen soudem (předseda soudu komunista) na 15 let, rehabilitace v roce 2007 zásluhou T. Bati juniora

F. Malota - 14. 6. 1945 zatčen, propuštěn 9.9.1945, 27. 11. 1945 odsouzen v Osijeku, prosinec 1948 odsouzen, ale vězení ušetřen, 19. 6. 1951 opět zatčen, dva a půl roku vězněn v Ruzyni, 19. 2. 1954 odsouzen na 6 let, 1960 propuštěn

0/0
28.10.2014 9:41

P17a84v77e85l 19H58r51u89s14k91a 6326426888787

Jan Baťa napsal třicátých letech s kolegy knihu "Budujme stát pro 40 milionu lidi". Je to velice zajímavé dílo a mělo by byt inspiraci pro celou politickou sféru. Stojí za přečtení. Byl to opravdu 'narodovec'.

+4/0
26.10.2014 17:25

J93a50n 27M68o37d63r71ý 2983539397

Ta morava se může z Bati cela přetáhnout, protože už 60 let nemá koho jiného optěvovat. Tragédie. Co třeba Škoda, Kolben atd.? Impéria stokrát větší než nějakej Baťa.

+2/−14
26.10.2014 14:53

R34a87d44e61k 36V81a67ň19h44a19r12a 2566631240870

Až pan Modrý vybuduje minimálně to stejné jako jako Baťa, třeba jeho Modrý kanál bude na iDnesu obdobně opěvován :-P

0/0
26.10.2014 22:55

J81a63n 43M83o17d71r82ý 2873349347

A v čem že je tak unikátní? Vždyť je to úzký jak nějaký potok.

0/−8
26.10.2014 14:47

D19a48v27i57d 27Š45a18f41r48á60n30e24k 5887634327343

Čili zjevně naprosto k ničemu, evidentně se nevrátily ani náklady na výstavbu. Tolik k plánovanému ukanálu Odra, Labe, Dunaj.

+1/−4
26.10.2014 14:33

V22á97c78l75a47v 85M12e80r54g98l 5381240461660

No ve 30tych letech vyznam mel, zaplatil by se pokud by nebyla valka a po ni dalsich 40 let temna. Stejne tak by se zaplatil vcetne naslednych rekonstrukci, kdyby jej postavili uz v 17. stoleti. Vyznam by ztracel az ke konci 20. stoleti. S nazorem na zbytecnost kanalu Odra, Labe, Dunaj v dnesni dobe s Vami ale souhlasim.

+5/0
26.10.2014 14:47

D51a10v19i36d 26Š42a50f61r26á72n93e24k 5257634667663

Ne že by ne, ale pokud mělo nějaké inženýžrské dílo skutečně význam, tak přežilo režimy. Kupříkladu stovky let stará vodní nádrž Jordán slouží dodnes.

0/−2
26.10.2014 16:06

J74a79n 61S82l58a83d18k57ý 1858333450461

jezdím tam na loď každé léto krásné prostředí a málo lidí;-D

+2/0
26.10.2014 14:30
Foto

J12a27n 17A92d94l80e18r 2306141616466

Vídím, že novináři opravili faktické chyby, které vyběhly v tištěné versi novin (např. 100 let průplavu).

0/0
26.10.2014 13:51

A88d82a59m 80R16y81c33h70l48ý 1238867349583

Takovyto podnikatel jako byl Bata mi tu chybí. Člověk který něco vybuduje. A ne lidi jako Rittig kteří mají firmy franta&franta consoulting a nikde nic. Jen sají peníze. .

+12/−1
26.10.2014 13:41

R62a62d18i67m 90P61o49l92á95š14e59k 9976653109299

Ovšem Baťa začínal ještě před první světovou válkou. Ale všechny jím postavená a opěvovaná díla, od továrny přes domky a budovy v centru Zlína po třeba ten kanál se postavilo až ve 30 letech. 20 let po tom, co začal.

Takže je třeba mít trpělivost, 20 - 40 let takoví podnikatelé vznikají a teprve potom vytvářejí nějaké trvalé dílo.

+1/−1
26.10.2014 14:33

F43r54a46n61t22i42š71e98k 97P12o12l75í62v61k96a 8321245921588

Nemohu souhlasit. On měl minimum prostředků a bylo potřeba nejdříve vybudovat silnou firmu, která by takovéto investice utáhla. V současnosti je miliardářů dost, ale že by za nimi bylo vidět byť i jen zlomek práce jako za Baťou, to teda opravdu ne.

+4/0
26.10.2014 19:53

D39a41v72i50d 38Š52a22f53r91á78n10e82k 5497804137363

On ten Baťa se dost přeceňuje. On vám sice chybí, ale už vidím, jak půjdete do jeho fabriky šít na pás boty.

Úplně se zapomíná, že tady byli lidé jako Škoda, Kolben, Daněk a spousta dalších, kteří dokázali mnohem víc, než šít levné boty.

+2/−9
26.10.2014 14:37

P92a75v34e22l 25R90y63b19á64ř 7882851869400

O dalších pánech můžete napsat článek třeba vy, určitě bude zajímavý. Já v tomto článku vidím hlavně promarněné umění jednoho konkrétního člověka. Že nebyl jen Baťa je jasné. Bohužel následující doba individualitě člověka nepřála. Přednost dostal kolektiv, který i když pracoval blbě, tak se nesměl kritizovat. Proto náš stát dopadl tak, jak dopadl.

+4/0
26.10.2014 17:26

J97a80k44u15b 17K69u87b70a14l18a 8192107875789

komouši...a přesto tady bude pořád dost lidí, kteří budou vzpomínat na dobré časy

+11/−1
26.10.2014 13:38







Najdete na iDNES.cz