Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vodní cestu plánovali tři století, pak přišel Baťa a postavil ji

Baťův kanál, unikátní vodní cesta spojující Otrokovice s Rohatcem, slaví 80. let. Původní plány jsou ale mnohem starší, vzniknout mohl před třemi staletími. Firmě Baťa nakonec stavba trvala 3 roky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a81r14o75s43l29a53v 87N17á28p96r74s48t92e82k 6555476

"rehabilitace v roce 2007 zásluhou T. Bati juniora"

Tomu sám nevěříte.

0/0
29.10.2014 6:58

J33a21r17o12s27l31a87v 80N59á38p80r91s78t77e39k 6105226

On to pan Modrý napsal stručně, ale má dost velkou pravdu.

Baťův kanál je jistě zajímavá technická památka a v současné době hezky využitá turistická atrakce, ale bylo by rozumné si přiznat, že to byla účelová stavba místního významu a s onou několik staletí starou bmyšlenkou plavebního propojení Baltského a Černého moře to nemá a nikdy nemělo nic společného.

Možná by bylo lépe, kdyby autor článku dokázal opustit rodou ves a zajel se podívat na nějaký opravdový plavební kanál, po kterém plují opravdové lodě.

+1/0
27.10.2014 8:57

J75a88n 29M97r98s27k91o11š 3384659554807

Ve své knize Žil jsem s miliardářem popisuje spisovatel Edvard Valenta jak mu Jan Baťa vypráví o nápadu, jak se jim chytře podařilo přemístit miliony tun zeminy pří stavbě tohoto kanálu. Jan Antonín Baťa - nevlastní bratr Tomáše Bati - po jeho smrti v 1932 firmu a Zlín dotáhl do předválečné slávy. Za to si vysloužil po válce od Benešovy vlády (než to převzali komunisti) odsouzení skoro na smrt jako kolaborant - přestože od 1939 byl v Americe - a od svého nevl. synovce Tomáše Bati ml. dlouholeté procesy o majetek firmy v zahraničí. 

Zatímco nikdo z těch, co firmu za Protektorátu vedli (mezi nimi Havlův děda Hugo Vavrečka) takové oplétačky se soudy neměli.

+2/0
26.10.2014 17:39

A48l67o10i58z 87J72e85ř56á20b57e60k 5262947829897

Kdybyste si o tom něco přečetl, tak byste věděl, že po válce byli souzeni všichni ředitelé Baťových závodů. Čipera, Vavrečka, J. A. Baťa. Po nástupu komunismu byli souzeni znovu....

+1/0
27.10.2014 8:32

J95a37n 50M67r73s36k27o93š 3364489344937

J.A.Baťa nebyl souzen komunistama, jak jste si jistě přečetl. Na rozdíl od Čipery a Vavrečky J.A.Baťa nevyráběl boty v Protektorátu pro Protektorát a jeho Protektora.

 

Nakonec i rehabilitace a restituce u nich proběhly také dosti rozdílně, že?

0/0
27.10.2014 15:30

A24l10o88i64z 41J98e20ř70á79b43e90k 5142537539127

Hugo Vavrečka - souzen v roce 1946 za kolaboraci - omilostněn, souzen po únoru 1948 dostal 3 roky těžkého vězení, vězení ušetřen, zemřel v roce 1952

Dominik Čipera - souzen po válce za kolaboraci, v květnu 1947 uznán nevinným, po únoru 1948 emigruje na Západ, v prosinci 1948 komunistickým soudem odsouzen na 12 let

J. A. Baťa - odjezd z vlasti na světovou výstavu do NY, na černé listině USA, i GB, odjezd do Brazílie, v květnu 1947 odsouzen soudem (předseda soudu komunista) na 15 let, rehabilitace v roce 2007 zásluhou T. Bati juniora

F. Malota - 14. 6. 1945 zatčen, propuštěn 9.9.1945, 27. 11. 1945 odsouzen v Osijeku, prosinec 1948 odsouzen, ale vězení ušetřen, 19. 6. 1951 opět zatčen, dva a půl roku vězněn v Ruzyni, 19. 2. 1954 odsouzen na 6 let, 1960 propuštěn

0/0
28.10.2014 9:41

P27a37v12e13l 25H36r29u15s10k25a 6876176228507

Jan Baťa napsal třicátých letech s kolegy knihu "Budujme stát pro 40 milionu lidi". Je to velice zajímavé dílo a mělo by byt inspiraci pro celou politickou sféru. Stojí za přečtení. Byl to opravdu 'narodovec'.

+4/0
26.10.2014 17:25

J16a31n 48M47o90d41r19ý 2683949837

Ta morava se může z Bati cela přetáhnout, protože už 60 let nemá koho jiného optěvovat. Tragédie. Co třeba Škoda, Kolben atd.? Impéria stokrát větší než nějakej Baťa.

+2/−14
26.10.2014 14:53

R94a71d29e91k 62V46a45ň24h29a34r98a 2656331450190

Až pan Modrý vybuduje minimálně to stejné jako jako Baťa, třeba jeho Modrý kanál bude na iDnesu obdobně opěvován :-P

0/0
26.10.2014 22:55

J67a94n 94M88o49d53r91ý 2973299737

A v čem že je tak unikátní? Vždyť je to úzký jak nějaký potok.

0/−8
26.10.2014 14:47

D21a51v65i61d 22Š92a58f42r28á17n52e16k 5377524627793

Čili zjevně naprosto k ničemu, evidentně se nevrátily ani náklady na výstavbu. Tolik k plánovanému ukanálu Odra, Labe, Dunaj.

+1/−4
26.10.2014 14:33

V73á86c87l50a49v 97M13e38r33g45l 5231790551400

No ve 30tych letech vyznam mel, zaplatil by se pokud by nebyla valka a po ni dalsich 40 let temna. Stejne tak by se zaplatil vcetne naslednych rekonstrukci, kdyby jej postavili uz v 17. stoleti. Vyznam by ztracel az ke konci 20. stoleti. S nazorem na zbytecnost kanalu Odra, Labe, Dunaj v dnesni dobe s Vami ale souhlasim.

+5/0
26.10.2014 14:47

D12a73v98i27d 50Š93a78f61r17á40n50e33k 5157374657603

Ne že by ne, ale pokud mělo nějaké inženýžrské dílo skutečně význam, tak přežilo režimy. Kupříkladu stovky let stará vodní nádrž Jordán slouží dodnes.

0/−2
26.10.2014 16:06

J67a52n 35S68l79a15d20k78ý 1338223480371

jezdím tam na loď každé léto krásné prostředí a málo lidí;-D

+2/0
26.10.2014 14:30
Foto

J38a75n 78A78d85l86e14r 2786171196116

Vídím, že novináři opravili faktické chyby, které vyběhly v tištěné versi novin (např. 100 let průplavu).

0/0
26.10.2014 13:51

A68d10a21m 78R56y10c26h92l74ý 1728717779703

Takovyto podnikatel jako byl Bata mi tu chybí. Člověk který něco vybuduje. A ne lidi jako Rittig kteří mají firmy franta&franta consoulting a nikde nic. Jen sají peníze. .

+12/−1
26.10.2014 13:41

R53a85d60i96m 62P30o92l37á55š51e33k 9416613709469

Ovšem Baťa začínal ještě před první světovou válkou. Ale všechny jím postavená a opěvovaná díla, od továrny přes domky a budovy v centru Zlína po třeba ten kanál se postavilo až ve 30 letech. 20 let po tom, co začal.

Takže je třeba mít trpělivost, 20 - 40 let takoví podnikatelé vznikají a teprve potom vytvářejí nějaké trvalé dílo.

+1/−1
26.10.2014 14:33

F27r32a85n53t57i51š66e68k 67P35o63l77í17v29k72a 8631655971188

Nemohu souhlasit. On měl minimum prostředků a bylo potřeba nejdříve vybudovat silnou firmu, která by takovéto investice utáhla. V současnosti je miliardářů dost, ale že by za nimi bylo vidět byť i jen zlomek práce jako za Baťou, to teda opravdu ne.

+4/0
26.10.2014 19:53

D34a98v36i17d 25Š85a25f72r22á58n87e47k 5937384797743

On ten Baťa se dost přeceňuje. On vám sice chybí, ale už vidím, jak půjdete do jeho fabriky šít na pás boty.

Úplně se zapomíná, že tady byli lidé jako Škoda, Kolben, Daněk a spousta dalších, kteří dokázali mnohem víc, než šít levné boty.

+2/−9
26.10.2014 14:37

P51a85v28e29l 29R86y27b91á71ř 7982511859170

O dalších pánech můžete napsat článek třeba vy, určitě bude zajímavý. Já v tomto článku vidím hlavně promarněné umění jednoho konkrétního člověka. Že nebyl jen Baťa je jasné. Bohužel následující doba individualitě člověka nepřála. Přednost dostal kolektiv, který i když pracoval blbě, tak se nesměl kritizovat. Proto náš stát dopadl tak, jak dopadl.

+4/0
26.10.2014 17:26

J81a86k66u42b 53K46u46b89a25l70a 8662427775539

komouši...a přesto tady bude pořád dost lidí, kteří budou vzpomínat na dobré časy

+11/−1
26.10.2014 13:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.