Firma Direct Fly vyrábí například letadlo Alto LSA. | foto: PR/Direct Fly, ČTK

Firma ze Slovácka bude vyrábět letadla v Číně, prodala tam asijská práva

  • 5
Ultralehká sportovní letadla vyrábí společnost Direct Fly z Hluku na Uherskohradišťsku deset let. K evropským a americkým zákazníkům teď chce přidat i Asii nebo Austrálii. Výrobu pro tento trh proto přesune do Číny a pro provoz v Hluku hledá konstruktéry.

Úterní pražský podpis smlouvy o transferu technologií s čínskou společností Wanfeng Aviation (více zde) na první pohled působil jako špatná zpráva. Ve skutečnosti má uherskohradišťský region s dlouhou leteckou tradicí i samotná firma Direct Fly důvod k radosti. Dostane se totiž se svým sportovním letadlem na dosud nepřístupné čínské nebe.

„Není to tak, že bychom prodali firmu, o nic ani nepřicházíme. Je to spíš naopak,“ uklidnil spolumajitel firmy Ivo Lederer.

Malá společnost vyrábí ultralehká sportovní dvoumístná letadla ALTO v Hluku nedaleko Kunovic. Začali před deseti lety, letoun sami vymysleli a s deseti zaměstnanci každý rok předají zákazníkům v různých koutech světa do deseti strojů.

Už delší dobu přemýšleli o tom, že část výroby přesunou do zahraničí. Ve hře byla Austrálie, Amerika, arabské země, Indie.

Loni na podzim své letadlo poprvé ukázali na veletrhu v Číně, kde se seznámili se svým budoucím partnerem. S čínskou firmou Wanfeng Aviation podepsali smlouvu před pár dny. Ta bude jejich letadlo vyrábět přímo v Číně speciálně pro zákazníky v Asii a Austrálii.

Neznamená to ale, že výroba v Hluku končí.

„Pro evropské a americké zájemce budeme dál vyrábět letadla u nás. Prodali jsme jen práva k výrobě pro asijský trh,“ zdůraznil Lederer.

Právě teď se totiž v Číně připravuje otevření vzdušného prostoru pro letadla, která patří do kategorie malých sportovních letadel.

V ultralehkých letadlech je Česko světovou velmocí

Zpřístupnění pomohla i nedávná návštěva čínského prezidenta v Česku. Na asijské trhy se tak výrobci těchto strojů začínají soustřeďovat čím dál víc.

„Nejde o výprodej českých firem, ale hledání možností,“ prohlásil Jan Fridrich, viceprezident pro zahraniční záležitosti Letecké amatérské asociace ČR.

„Podstatné je, aby v Číně uznali certifikáty našich letadel a ta tam mohla začít létat. Je to ale složitý proces a bude nějakou dobu trvat,“ doplnil.

V Hluku na to chtějí být připravení. Už proto, že jen v Česku se ultralehká letadla, tzv. ultralighty, vyrábějí ve velkém.

„V této kategorii jsme světovou velmocí, špičkou v oboru,“ poukázal Fridrich.

Pro Čínu, kde nemají tolik výrobců ani takovou volnost v létání, by právě Česko mohlo být zajímavou inspirací.

„Před pětadvaceti lety jsme na tom byli podobně a za tu dobu jsme se dostali tak daleko, že teď můžeme Číně poskytnout rady, služby, výcvik nebo třeba i výrobu,“ naznačil Fridrich.

Letadlo pro letecké školy i čerstvé absolventy výcviku

Zástupci Direct Fly počítají s tím, že výroba jejich letadla v Číně nezačne hned. Firma se to musí nejdříve od moravských odborníků naučit. Práce tedy bude dost.

I proto, že by v Hluku rádi rozšířili portfolio o další typy letadla. Shánějí proto zkušené letecké odborníky. Hlavně konstruktéry, pracovníky z výrobny kovových letadel a montážníky.

Hlucké ALTO létá už teď po celé Evropě, v Brazílii nebo Jihoafrické republice. Čeští zákazníci si jich během deseti let nakoupili více než třicet.

„Většinou máme dva typy klientů. V prvním případě jsou to letecké školy a aerokluby, ve druhém čerství absolventi letecké školy, kteří si pořizují své první letadlo,“ dodal Lederer.