Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma ze Slovácka bude vyrábět letadla v Číně, prodala tam asijská práva

  8:03aktualizováno  8:03
Ultralehká sportovní letadla vyrábí společnost Direct Fly z Hluku na Uherskohradišťsku deset let. K evropským a americkým zákazníkům teď chce přidat i Asii nebo Austrálii. Výrobu pro tento trh proto přesune do Číny a pro provoz v Hluku hledá konstruktéry.

Firma Direct Fly vyrábí například letadlo Alto LSA. | foto: PR/Direct FlyČTK

Úterní pražský podpis smlouvy o transferu technologií s čínskou společností Wanfeng Aviation (více zde) na první pohled působil jako špatná zpráva. Ve skutečnosti má uherskohradišťský region s dlouhou leteckou tradicí i samotná firma Direct Fly důvod k radosti. Dostane se totiž se svým sportovním letadlem na dosud nepřístupné čínské nebe.

„Není to tak, že bychom prodali firmu, o nic ani nepřicházíme. Je to spíš naopak,“ uklidnil spolumajitel firmy Ivo Lederer.

Fotogalerie

Malá společnost vyrábí ultralehká sportovní dvoumístná letadla ALTO v Hluku nedaleko Kunovic. Začali před deseti lety, letoun sami vymysleli a s deseti zaměstnanci každý rok předají zákazníkům v různých koutech světa do deseti strojů.

Už delší dobu přemýšleli o tom, že část výroby přesunou do zahraničí. Ve hře byla Austrálie, Amerika, arabské země, Indie.

Loni na podzim své letadlo poprvé ukázali na veletrhu v Číně, kde se seznámili se svým budoucím partnerem. S čínskou firmou Wanfeng Aviation podepsali smlouvu před pár dny. Ta bude jejich letadlo vyrábět přímo v Číně speciálně pro zákazníky v Asii a Austrálii.

Neznamená to ale, že výroba v Hluku končí.

„Pro evropské a americké zájemce budeme dál vyrábět letadla u nás. Prodali jsme jen práva k výrobě pro asijský trh,“ zdůraznil Lederer.

Právě teď se totiž v Číně připravuje otevření vzdušného prostoru pro letadla, která patří do kategorie malých sportovních letadel.

V ultralehkých letadlech je Česko světovou velmocí

Zpřístupnění pomohla i nedávná návštěva čínského prezidenta v Česku. Na asijské trhy se tak výrobci těchto strojů začínají soustřeďovat čím dál víc.

„Nejde o výprodej českých firem, ale hledání možností,“ prohlásil Jan Fridrich, viceprezident pro zahraniční záležitosti Letecké amatérské asociace ČR.

„Podstatné je, aby v Číně uznali certifikáty našich letadel a ta tam mohla začít létat. Je to ale složitý proces a bude nějakou dobu trvat,“ doplnil.

V Hluku na to chtějí být připravení. Už proto, že jen v Česku se ultralehká letadla, tzv. ultralighty, vyrábějí ve velkém.

„V této kategorii jsme světovou velmocí, špičkou v oboru,“ poukázal Fridrich.

Pro Čínu, kde nemají tolik výrobců ani takovou volnost v létání, by právě Česko mohlo být zajímavou inspirací.

„Před pětadvaceti lety jsme na tom byli podobně a za tu dobu jsme se dostali tak daleko, že teď můžeme Číně poskytnout rady, služby, výcvik nebo třeba i výrobu,“ naznačil Fridrich.

Letadlo pro letecké školy i čerstvé absolventy výcviku

Zástupci Direct Fly počítají s tím, že výroba jejich letadla v Číně nezačne hned. Firma se to musí nejdříve od moravských odborníků naučit. Práce tedy bude dost.

I proto, že by v Hluku rádi rozšířili portfolio o další typy letadla. Shánějí proto zkušené letecké odborníky. Hlavně konstruktéry, pracovníky z výrobny kovových letadel a montážníky.

Hlucké ALTO létá už teď po celé Evropě, v Brazílii nebo Jihoafrické republice. Čeští zákazníci si jich během deseti let nakoupili více než třicet.

„Většinou máme dva typy klientů. V prvním případě jsou to letecké školy a aerokluby, ve druhém čerství absolventi letecké školy, kteří si pořizují své první letadlo,“ dodal Lederer.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Roman Kafka je žalobce v metanolové kauze, pro hlavní míchače otrávené směsi...
Mohlo zemřít přes 150 tisíc lidí, vrací se žalobce k metanolové aféře

Pět let uplynulo od metanolové aféry. Spolu s policií ji tehdy začal rozkrývat zlínský žalobce Roman Kafka. V rozhovoru pro MF DNES mluví o tom, jestli se může...  celý článek

Turisté na snímku přicházejí k domu, kde žila poslední žítkovská bohyně Irma...
Kopanické samoty kupují Slováci, pomohl i fenomén žitkovských bohyní

Nemovitosti na moravskoslovenském pomezí lákají zájemce ze zahraničí. Pomáhají i knihy o žítkovských bohyních, které tuto oblast zpopularizovaly.  celý článek

Jeden z rekonstruovaných pokojů středoškolského internátu.
Peníze z restitucí arcibiskupství vrací do opravy kroměřížského gymnázia

Část středoškolského internátu, který je součástí areálu kroměřížského arcibiskupského gymnázia, je opravená. Rekonstrukce zahrnovala vše od rozvodů po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.