Přivaděč do Zlína chtějí lidé vést i tunelem, cestáři to odmítají

  10:58
Pokud by část dálničního přivaděče z Fryštáku do Zlína vedla tunelem, podle silničářů by se neúměrně prodražila. Proto tuto variantu odmítají. Někteří lidé z Kostelce však tunel požadují a uvažují o tom, že se budou i soudit.

Debatu o tom, jestli nová cesta ze Zlína do Fryštáku, který protne dálnice D49, povede v Kostelci tunelem, řeší silničáři s tamními obyvateli už skoro dvacet let. Letos v létě ale přišli s konkrétními čísly. Přes půl kilometru dlouhý vrtaný tunel ve svahu v Kostelci by stál kolem 600 milionů korun. A to je podle silničářů příliš.

„Naši nadřízení i Státní fond dopravní infrastruktury nám sdělili, že je to příliš drahé, že to ekonomicky nevychází a že tunel nedoporučují. Máme dále prosazovat variantu zářezu,“ nastínil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Dálniční přivaděč, který musí být hotový v době, kdy se dálnice D49 dostane do Fryštáku, má vést krajinou kolem tamní přehrady na pilířích a svah mezi malým a velkým kostelem má překonat pod povrchem. Ve více než 10 metrů hlubokém zářezu.

To ale místním obyvatelům vadí. Po silničářích chtěli, aby zpracovali a posoudili i tunelovou variantu. Při jejich nedávném společném setkání však k dohodě nedošlo.

„Námi požadovaná tunelová varianta byla ze strany silničářů jednoznačně a bez jakékoli alternativy zamítnuta jako drahá. A to velmi obecně a formálně podle obecných tabulkových propočtů,“ postěžoval si Ivo Kovář ze Sdružení pro ekologii Kostelec.

„Nebrali v potaz kromě ekonomického hlediska, také ekologické a krajinotvorné. Vypočetli nejdražší variantu, aby ji mohli ihned zamítnout,“ míní.

Chudárek argumentuje tím, že se náklady na tunel počítají podle tabulek, kde je vyčíslena cena za určitý úsek stejně jako třeba u dálnic. Silničáři pracovali s variantou vrtaného tunelu, obyvatelé teď preferují sypaný, který je o něco levnější.

„Oni tam dálnici prostě nechtějí. Lidsky jim rozumím, ale musejí se smířit s tím, že cesta je v územním plánu,“ vzkázal Chudárek.

Podle něho jiná varianta neexistuje. „Zářez jsme postupně zmenšovali, zmizely z něho zastávky i obratiště pro sypače, aby byl zásah do krajiny co nejmenší,“ řekl Chudárek.

„Zástupci města i Zlínského kraje by měli mít zájem na životním prostředí obyvatel a měli by požadovat zpracování levnějších a ekologičtějších variant, tedy sypaného tunelu, jak je to běžné v sousedních zemích,“ apeluje Kovář.

Podle náměstka hejtmana přes dopravu Pavla Botka, který u jednání také byl, se kompromis bude hledat těžce. Nicméně říká, že kraj dálnici a její přivaděč potřebuje.

„Nemyslím si, že by byl přivaděč ekologickou a krajinnou zhůvěřilostí. Je to liniová stavba, která území nedevastuje,“ domnívá se Botek.

Pokud by silničáři tunel postavili, bylo by na kraji, aby se o něho staral, což by ho ročně stálo několik milionů korun.

Botek i Chudárek vyzývají spolek, ať navrhne vlastní, levnou a reálnou variantu.

Hrozí problémy s vodou i sesuvy půdy

Přivaděč nebude mít čtyři pruhy, jak se původně předpokládalo, ale jen dva, ve stoupáních tři. Lidé v Kostelci ale říkají, že právě to platí z velké části pro jejich území. A odmítají cestu ještě z jiného důvodu: mají strach, že nestabilní jílový svah ujede a v půdě se ztratí voda. Opírají se přitom o hydrologické a geologické posudky.

„Pokles hladiny spodní vody způsobí úbytek vody ve studnách i usychání vegetace v širokém okolí přivaděče. Tyto informace silničáři bagatelizují,“ obává se Kovář.

Chudárek připustil, že problémy s vodou nastat mohou, podle něho je to ale stejné riziko, i kdyby dálniční přivaděč vedl tunelem. Uznává také, že zdejší půda není pevná.

„Máme tam ale opěrné stěny, které jsou navržené tak, aby svah udržely,“ vzkázal Chudárek.

Kovář v této souvislosti upozornil na sesuv půdy v roce 2013 na dálnici D8 u Litoměřic.

Silničáři už v případě dálničního přivaděče do Zlína požádali o územní rozhodnutí a řízení bylo přerušeno. Spolek říká, že pokud nedojde k dohodě, proti povolení se odvolají, případně sáhnou po žalobě.

„Zřejmě budeme muset volit i tyto varianty. Skoro 20 let jednáme a stále jsme na stejném místě,“ uvedl Kovář.

Chudárek i s ohledem na popsané potíže nedokáže říci, kdy by se mohlo začít stavět. Stejně nejisté je to u dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, na kterou by mělo do konce roku ministerstvo dopravy vydat stavební povolení, proti němuž se však téměř určitě odvolají ekologické spolky.

Autor:
  • Nejčtenější

Při nehodě zemřel řidič osobního auta, srazil se s náklaďákem plným kamení

25. března 2024  14:33,  aktualizováno  26.3 8:35

Tragická nehoda nákladního a osobního auta uzavřela v pondělí dopoledne provoz na silnici mezi...

Tehdy a teď. Fotografie ukazují, jak se proměnila známá místa ve Zlíně

23. března 2024  13:57

Některá místa se příliš nezměnila, jiná dostala moderní tvář, další už neexistují. Muzeum ve Zlíně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za med bychom neměli chtít méně než 200 kč za kilo, říká včelař. A bojí se sršní

26. března 2024

Premium Díky nezvykle teplému únoru se příroda probudila o dost dříve, než bývá běžné. Rozkvetla řada...

Babiččiny zelové kraslice měl v pracovně i císař, říká krasličářka z Hradiště

22. března 2024  15:56

Nová techniku zdobení velikonočních vajíček se poprvé objevila před více než sto lety. Tehdy ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Firma Cream už plánuje bytovky na Rybníkách, chce vybudovat novou čtvrť

25. března 2024  8:56

Zlínští zastupitelé v únoru rozhodli o změně územního plánu, podle které se může východní polovina...

Zákazníci ve Zlíně vrátili za pět měsíců 14 tisíc PET lahví a plechovek

29. března 2024  10:16

Zatímco stát připravuje zákon, který by zaváděl povinný zálohový systém na PET lahve a plechovky,...

Mizera s číslem 99: Láme mi to srdce, bohužel musím Zubří vyřadit

29. března 2024  7:50

Že Murphyho zákony fungují spolehlivě, poznal i lovosický házenkář Bohdan Mizera. První série play...

Zlín porazil Litoměřice a vynutil si v semifinále první ligy sedmý zápas

28. března 2024  20:16

Zlínští hokejisté zvítězili v šestém utkání semifinále play off první ligy doma nad Litoměřicemi...

Připadá mi, že jsem v sále nejstarší, říká kapelník kultovní Mňágy a Žďorp Fiala

28. března 2024

Premium Před pár dny oslavil šedesátiny, plánuje se „dohrabat“ k dalším kulatinám a mezitím si dělá radost...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...