Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Stát podpořil D49 a D55, silničáři mohou začít stavět už za rok

  • 31
Ministerstvo dopravy vybralo důležité plánované cesty, které se vyhnou zdlouhavému posuzování úřadů. Jsou mezi nimi i D49 a D55, které propojí Zlínský kraj se zbytkem Česka a Slovenskem. Silničáři se díky tomu do práce dají už v příštím roce.

Ještě před měsícem to vypadalo tak, že dálnice D49 z Hulína do Fryštáku a D55 z Otrokovic směrem na jih se začnou stavět možná až za několik let. Evropská unie totiž chce, aby úřady znovu posoudily jejich dopad na životní prostředí v rámci řízení EIA. To přitom může trvat až rok a půl.

Ministerstvo dopravy ale vybralo jedenáct velkých dopravních investic, u nichž po schválení nového zákona bude stačit jen ověření původního posouzení, pokud není v rozporu s evropskou legislativou. A zařadilo mezi ně i zmíněné čtyřproudové tahy ve Zlínském kraji D49 a D55.

„Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok.

Česká strana se ještě musí dohodnout s Evropskou unii, ale vše je na dobré cestě. Pokud se to podaří, bude to znamenat jediné: příprava a tím pádem i výstavba dvou dálnic se urychlí. Přesněji řečeno, odpadne zdržení.

„Nutnost vyřídit si nové řízení EIA nám zabrzdila obě stavby ve fázi, když už byla jejich příprava velmi pokročilá. Teď se nám to může zkrátit o rok a půl, což samozřejmě vítáme. Pokud vše dopadne dobře, začneme příští rok obě cesty stavět,“ reagoval šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Do roku 2030 by měla silnice D49 vést až na Slovensko

Po dálnici D49 z Hulína do Fryštáku a dál ke slovenské hranici se mělo podle původního harmonogramu už pár let jezdit. Avšak nejprve chyběly peníze, pak stavební povolení.

Trasa plánované silnice D49 (dříve R49) přes Zlínský kraj

Její význam spočívá mimo jiné i v propojení Česka se Slovenskem. A také v tom, že se po ní bude jezdit k – zatím téměř prázdné – průmyslové zóně Holešov, jíž má pomoci.

„Po všech průtazích je to pozitivní zpráva,“ potěšilo náměstka hejtmana Jaroslava Drozda.

„Do roku 2030 by měla vést cesta D49 až na Slovensko. Ohrožený není jenom termín, ale i čerpání peněz z Evropské unie,“ upozornil.

Pro obchvat Otrokovic musí vyvlastnit tři pozemky

Dokončení obchvatu Otrokovic, který je součástí dálnice D55, zase pomůže především městu samotnému. Křižovatka ve Kvítkovicích je v dopravních špičkách pravidelně ucpaná a přes centrum jezdí nespočet aut.

„Důležité je, aby se obchvat dokončil ještě před zkapacitněním železniční trati ze Zlína, protože už nyní je kvítkovická křižovatka neúměrně zatížená,“ zmínil otrokovický starosta Jaroslav Budek.

Trasa plánované rychlostní silnice D55 (dříve R55) z Otrokovic k Břeclavi.

Silničářům zbývá pro obchvat vyvlastnit tři pozemky, pak požádají o stavební povolení a příští rok by se mohlo začít stavět. Dálnice pak bude pokračovat směrem na Uherské Hradiště a dále až k Břeclavi. Uleví městům, přes něž teď vede hlavní silniční tah na jih.

Opětovné posuzování vlivu velkých staveb na životní prostředí nařizuje evropská legislativa. Týká se akcí, které mají posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem země do Evropské unie. V Česku to zbrzdilo přípravy 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun.