Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brambůrkový byznys začal v garáži, nyní má firma čtyřicet zaměstnanců

  9:05aktualizováno  9:05
Rodinná firma Tomáše Krajčiho u Slavičína denně vyrobí 50 tisíc sáčků Cyrilových brambůrek a plánuje další rozšíření za desítky milionů korun. Tím se zařadí mezi největší hráče českého brambůrkového byznysu.

Před dvaadvaceti lety vyrobil Tomáš Krajči své první brambůrky v pronajaté garáži. „Děti byly ještě malé, chtěl jsem, aby se měly trošku lépe. Všechno jsme dělali ručně. Pytle brambor jsme nosili na zádech, sami jsme smažili i rozváželi,“ vzpomíná.

Nyní má jeho rodinná firma Krajči plus v průmyslovém areálu u Slavičína čtyřicet zaměstnanců, denně vyrábí 50 tisíc sáčků Cyrilových brambůrek a díky připravované nové hale za 50 milionů korun plánuje ztrojnásobení produkce.

Měly vaše garážové brambůrky z roku 1995 něco společného s těmi současnými?
Děláme stále garážové brambůrky, princip je stejný, nechceme jej měnit. Jen technologie a prostředí jsou samozřejmě modernější.

Fotogalerie

V čem je rozdíl mezi brambůrkami a chipsy?
Rozdíl je skutečně velký. Výroba chipsů je nejvýnosnější a nejrychlejší. Brambory tam blanšírujete, zbavujete je veškerých cukrů a škrobů. My to děláme jinak, bramboru jen oplachujeme studenou vodou, její složení se tak nemění. A zatímco u chipsů je potřeba nakrájené plátky brambor dostat nějakou technologií pod olej, u nás brambory plavou na oleji jako ve friťáku. Zatímco chipsy jsou jen nosičem příchutí, brambůrky díky cukrům a škrobům mají opravdu bramborovou chuť.

Je vaše výroba i pracnější?
Rozhodně, je složitější. Musí u toho být víc lidí, máme ještě dost velký podíl ruční práce, o moc víc už zautomatizovat nejde. Konkrétně my máme navíc nejsložitější balení, které existuje.

Je pravda, že při výrobě brambůrků i chipsů nezůstává vlastně žádný olejový odpad, protože všechen končí v lupínkách?
Je to tak. Ale samozřejmě to není tak, že by přepálený olej šel do brambůrek, je tam třístupňová filtrace. Smaží se vlastně v čistém oleji, protože se tam stále doplňuje nový.

Výroba bez skladu

Kdo by čekal u výrobny brambůrek obří sklady brambor, byl by v případě slavičínské firmy Krajči plus překvapený. „Od zemědělce k nám přijede kamion, brambory se složí do boxu a hned je zpracujeme. Snažíme se, aby na sebe všechno navazovalo, takže nakupujeme i prodáváme bez skladu,“ připomíná majitel firmy Tomáš Krajči, že rovněž krabice s vyrobenými sáčky v menší skladové místnosti dlouho nevydrží. „Jde nám o čerstvost, proto děláme jen na objednávku, nic nevzniká třeba v měsíčním předstihu. Do tří dnů od vyrobení musí být brambůrky u zákazníka,“ doplnil.

Jaký olej je na smažení nejvhodnější?
Používáme řepkový olej. Zkoušeli jsme všechno možné, palmový, slunečnicový, přidávali jsme i olivový, ale nechutnalo to tak dobře. Pamatuju si přitom, že bylo období, kdy do nás bušili, že děláme z řepkového oleje, ten prý byl nejméně zdravý. Teď zase všichni říkají, že na smažení je nejvhodnější řepka.

A odkud berete brambory?
Není jednoduché je vybrat. Není vůbec pravdou, že jsme bramborářskou velmocí. Čeští zemědělci mají problémy s ošetřením i uskladněním brambor. Půl roku bereme od místních, ale pak dost vozíme z venku. Nevím, čím to je, ale naši zemědělci ještě neumí tu kvalitu udržet po celý rok.

Prý by člověk poznal, jestli jsou lupínky vyrobeny z čerstvě nakopaných brambor, nebo z dlouho uskladněných.
S tím nesouhlasím. Vybavuju si, že když jsme přecházeli ze staré úrody na tu letošní, rozdíl v chuti lidé nepoznali, asi se nám podařilo sehnat vhodné odrůdy. V těch je velký rozdíl, my nestojíme o nějaké neživé brambory, chceme dělat z těch, které mají chuť, k čemuž je potřeba hodně cukrů a škrobů.

Jaké příchutě se vám osvědčily?
V poslední době všichni hodně mluví o našich hořčicových brambůrkách, ale na prodej stále nejvíc jde sůl, tvoří minimálně padesát šedesát procent odbytu, stálicí je i česnek. Máme ještě cibulové, zkoušeli jsme špekové, paprikové. Jsou to zvláštnosti, které lidi rádi párkrát ochutnají, ale pak se zase vrátí ke klasice. Máme připravené další příchutě, ale současné výrobní kapacity na to nestačí. Celá linka se vždycky musí vyčistit, aby se příchutě nesetkaly. Je to složitý proces.

Jaká panuje ve vašem oboru konkurence?
Velká. Ale od klasiky - brambůrků, všichni ustupují. Výroba je problematická, všichni se toho bojí. I naše největší konkurence se tváří, že jsou to klasické brambůrky, ale není to pravda, už to dělají jiným způsobem. Každopádně v obchodech je přebrambůrkováno a přechipsováno.

Jaké území pokrýváte?
Jsme omezení současnou velikostí naší výroby. Daří se nám rozjíždět i prodej na Slovensku a dostali jsme se do pár prodejen v Bille, doslova denně se hlásí další jejich prodejny se zájmem. Obchody začínají hodně slyšet na místní, české výrobky. Proto teď připravujeme stavbu nové haly, na začátku roku bychom s ní chtěli začít.

Jaké máte další podnikatelské vize?
To spíš než na mně a manželce bude na našich čtyřech dětech. Už tady pracují tři, záleží na nich, kam to budou chtít tlačit, jak moc se jim bude chtít dělat.

Nelezete si na nervy?
Naopak, líbí se mi, že zatímco dřív jsme spolu jako rodina tolik nekomunikovali, protože všichni mladí byli někde pryč, teď když přijdu do práce, mám je všechny kolem sebe celý den. Nejdřív nikdo ani neuvažoval o tom do firmy jít, protože sem celé dětství chodili na brigády. A to do výroby, zažili ranní, odpolední i noční směny. Tak se jim to znechutilo, že řekli, že s námi nikdy. Museli k tomu dospět.

Co vám práci nejvíc komplikuje?
Vždycky jsou nějaké komplikace, ale když si je budete připouštět, co vám to pomůže. Naším heslem je: ‚Nestíháš? Přivstaň si.‘ (směje se)



Nejčtenější

Dálnice D49 má zelenou, soud zamítl i žalobu kvůli čmelákovi a žabám

D49 Hulín-Fryšták, stavba 4901

Příprava dálnice D49 z Hulína do Fryštáku bude pokračovat. Soud zamítl i druhou žalobu aktivistů týkající se chráněných...

Na Moravě se potopila výletní loď, pět pasažérů včas přeskočilo na jinou

V plavební komoře v Nedakonicích u Uherského Hradiště se potopila malá výletní...

Malá výletní loď se kvůli trhlině ve dně potopila v pátek v podvečer v plavební komoře Nedakonice na řece Moravě. Včas...



KOMENTÁŘ: Festivalu Masters of Rock kraloval pohodář Gene Simmons

Zpěvák a baskytarista kapely Kiss Gene Simmons 15. července 2018 na festivalu...

Poslední dva roky měli vyprodáno předem, letos to nakonec nevyšlo. Podle pořadatelů dorazilo na vizovický Masters of...

Fanoušci metalu přijeli do Vizovic týden předem. Jste blázni, říkají jim

Fanoušci na metalovém festivalu Masters of Rock 2018 ve Vizovicích.

Stále dříve přijíždějí někteří fanoušci na festival Masters of Rock, který začal ve čtvrtek a do neděle přiláká podle...

Řidič zavíral garáž, auto mu sjelo do Moravy. Vůz vyprošťovali i potápěči

Vyproštění automobilu z řeky Moravy v Kroměříži.

Rok staré auto utopil jeho majitel v Kroměříži. Když zavíral garážová vrata, vozidlo mu sjelo do řeky Moravy. Hasiči...

Další z rubriky

Brzkou sklizeň způsobil rychlý nástup léta, ovoce je i přes sucho dost

Sklizeň meruněk v bio sadě likérky Rudolf Jelínek v jihomoravských Starovicích.

Rozporuplně zatím hodnotí letošní léto zemědělci ze Zlínského kraje. Žně začaly o dva týdny dříve, výnosy obilí však...

Zlínská radnice vypsala soutěž na proměnu centrálního náměstí Míru

Náměstí Míru ve Zlíně.

Zlínská radnice vypsala architektonickou soutěž na proměnu náměstí Míru v centru města. Vrací se tak k soutěžím, které...

Z lesů je poušť, houby ale najít lze, říkají mykologové z východu Moravy

Ilustrační snímek

Kvůli zdrcujícímu suchu letos houby na východě Moravy skoro nikde nerostou. Většinou jen v okolí potoků či hlubokých...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONTROLOR KVALITY

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz