Už rok funguje cyklostezka spojující Zlín s Otrokovicemi.

Už rok funguje cyklostezka spojující Zlín s Otrokovicemi. | foto: Město Zlín

Nové úseky cyklostezek propojí centrum Zlína s největším sídlištěm

  • 11
Zlínští cyklisté se letos dočkají dokončení stezky vedoucí po třídě Tomáše Bati od univerzitního Centra polymerních systémů až na konec Letné. Do nových úseků budou v příštích letech putovat desítky milionů, v plánu je stezka spojující centrum města s největším zlínským sídlištěm Jižní Svahy.

Vyrazit do práce na kole, po cestě domů se ještě zastavit na úřadě či v obchodě, to ve Zlíně není nic jednoduchého. Na mnoha místech chybí úseky, kudy by se cyklista mohl bezpečně pohybovat.

„Když to srovnám s ostatními městy, například s Uherským Hradištěm, je na tom Zlín opravdu bídně a člověk si dvakrát rozmyslí, než vyrazí na kole do centra města,“ podotkl cyklista Daniel Král.

To by se v dohledné době mělo změnit. Radnice se pustila do zbudování městské obslužné cyklostezky, která má sloužit právě lidem, kteří si zvolí kolo jako praktický dopravní prostředek při pohybu po městě.

Za poslední dva roky v centru vzniklo už několik úseků, další budou dokončeny letos či v příštím roce. A radnice má v plánu přistavět kilometry cyklostezek i v dalších částech Zlína.

„V minulosti se tu toho pro cyklisty příliš neudělalo, město má vůči nim velký dluh. Navíc cítíme poptávku po nových úsecích,“ zmínil radní, Josef Novák, který má v gesci dopravu.

Zlín čeká na vypsání dotačních titulů

Cyklostezkami se také zabývá dokument zvaný Generel dopravy, který by měl být hotový v příštím roce. Řeší chodce, cyklisty, ale i automobilovou a hromadnou dopravou.

„Takže už by se nemělo stávat, že se někde například postaví křižovatka s takovými parametry, že tudy nebude možné vést cyklostezku,“ konstatoval zlínský cyklokoordinátor Martin Habuda.

Vedení radnice chce investice do cyklostezek v řádech desítek milionů pokrýt z evropských fondů. Problém je, že konkrétní dotační tituly zatím vypsány nejsou

Už příští rok se počítá se zbudováním úseku od restaurace Myslivna po prodejnu Lidl směrem na Vizovice. Ten by měl navázat na dokončené části městské obslužné trasy.

„V přípravě je i úsek, který spojí Příluky, Lužkovice a Klečůvku. Tady ještě řešíme majetkoprávní vztahy,“ doplnil Novák.

Vznikne stezka ze Zlína až do Vizovic?

Během příštích dvou let by se očekávaného napojení na město měli dočkat i obyvatelé sídliště Jižní Svahy.

„Trasa povede od Billy podél ulice Okružní přes Slunečnou a Družstevní ulici k Baťově vile,“ popsal cyklokoordinátor Habuda.

Plánované úseky ve Zlíně

Centrum polymerních systémů na třídě Tomáše Bati - ulice Topolová (dokončení letos)

Restaurace Myslivna - Lidl v Přílukách (nejdříve rok 2016)

Napojení Jižních Svahů k Baťově vile (nejdříve 2016 či 2017)

Baťova vila - Čepkov - Cigánov (nejdříve 2016 či 2017)

Trasa Zlín - Vizovice (v případě, že se projekt povede připravit, nejdříve v roce 2020)

Odtud se pak počítá s úsekem přes Čepkov směrem na Cigánov. „Na křižovatce u Máců pracujeme s variantou, že cyklostezka povede pod mostem přes Dřevnici. Bude to nejvhodnější i nejbezpečnější řešení,“ je přesvědčen Habuda.

Směrem na Otrokovice by měl ještě letos vzniknout úsek od Centra polymerních systémů, které se nachází kousek od polikliniky, po ulici Topolová na Letné. Ke spojení centra Zlína a Otrokovic tak bude chybět ještě zhruba třistametrový úsek k Albertu v Prštném. Na ten si Zlíňané ještě pár let počkají.

„Bude se totiž řešit až v souvislosti s plánovanou přestavbou železniční trati,“ podotkl Habuda.

S modernizací železnice by se mělo začít až za čtyři roky. V plánu je i dovedení cyklistické stezky ze Zlína až do Vizovic.

„O této variantě diskutujeme. Zájem je z Vizovic i z obcí, které na trase leží,“ připomněl radní Novák.

Navzdory tomu, že mají dopravu zlepšit, přinášejí nové úseky cyklostezek i konflikty mezi chodci a cyklisty.

„Jde především o místa, kde vznikly cyklopruhy v chodníku, nebo o smíšené trasy. Čas od času takové záležitosti řešíme. Lidé totiž často ne úplně přesně chápou, jak se tam mají chovat,“ konstatoval zástupce ředitele městských strážníků Pavel Janík.